رئیس اتحادیه برنج فروشان و عمده مواد غذایی گفت: هجوم مردم برای خرید برنج در یک ماه گذشته باعث حباب در این بازار و حتی ایجاد بازار سیاه شد.

برنج هیچ افزایش قیمتی نداشته است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: برنج، محصولی استراتژیک و قوت غالب سفره‌های ایرانی است، به همین دلیل دولت برای واردات این کالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته است و انتظار می‌رود قیمت برنج کنترل شود و با توجه به این که برنج جزو کالاهای اساسی است، روی قیمت این کالا نظارت دقیقی وجود داشته باشد.

در حالی که افزایش به یکباره قیمت برنج بعد از گران شدن ارز و به دنبال آن ثابت ماندن این گرانی این سئوال را برای هر خواننده‌ای بوجود می‌آورد که در صورتی که این گرانی‌ها دلیلش افزایش قیمت دلار بوده است چرا بعد از کاهش نرخ دلار قیمت برنج همچنان صدر نشین است؛ به همین انگیزه با حسین شرف زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان و عمده مواد غذایی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که می‌خوانید:

قدس آنلاین: بعد از گرانی دلار قیمت برنج به چه قدر رسید و الان چقدر است؟

شرف زاده: قبل از گران شدن دلار هر کیلو برنج پاکستانی درجه یک در عمده فروشی ها حدود ۷۲۰۰ تومان بود و هر کیلو برنج ایرانی از این چیزی که الان هست و حتی از قیمت برنج پاکستانی هم خیلی ارزان‌تر بود. در واقع ما اصلا گرانی در این بازار نداشته ایم.

قدس آنلاین: بعد از افزایش نرخ دلار قیمت برنج ایرانی و پاکستانی چقدر شده است و الان چقدر است؟

شرف زاده:قیمت برنج اصلا بعد از بالا رفتن قیمت دلار هیچ افزایش قیمتی نداشت ولی چون جزو اولین گروه کالاهایی است که به آن‌ها ارز دولتی تعلق می‌گیرد بعد از گران شدن دلار هم هر کیلو برنج پاکستانی درجه یک در عمده فروشی و انجمن حمایت از مصرف کننده حداکثر به ۷۲۰۰ تومان رسید و در خرده فروشان و برای استفاده مصرف کننده ها به ۸۲۰۰ تومان بفروش رسید. اگر همان زمان و حتی همین الان هم از این قیمت گران‌تر عرضه می‌شد و می شود تخلف است و در صورتی که با آن مواجه شویم حتما برخورد خواهیم کرد.

قدس آنلاین: با توجه به اینکه واردات برنج حداقل به یک زمان چند ماهه نیاز دارد چرا قیمت برنج به یکباره تا این حد بالا رفت؟

شرف زاده: ما در همان وضعیت برای تنظیم بازار مقدار قابل توجهی برنج توقیفی هندی داشتیم که با نرخ دولتی در برخی واحدهای منتخب به کیلویی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان توزیع شد.

قدس آنلاین: الان قیمت برنج ایرانی هم خیلی افزایش داشته است این درحالی است که برنج ایرانی هیچ وابستگی دلاری ندارد. دلیل این افزایش قیمتی چیست؟

شرف زاده:این گرانی به دلار ربطی ندارد؛ این افزایش قیمت برنج داخلی مربوط به کشاورزان و کارخانه دارن در شمال است چون در این چند ماهه قیمت برخی کالاها افزایش داشته برنج کار و کارخانه دار هم قیمت برنجش را افزایش داده است.

برنج قیمت ثابتی ندارد و همیشه در اوایل تولید محصول قیمتی پایین دارد و ممکن است به مرور بر اساس برخی اتفاقات افزایش قیمت داشته باشد.

*درحال حاضر که از آن تب بازار دلار کم شده است چرا قیمت برنج کاهش نداشت؟ حتی بالا تر هم رفته است.

شرف زاده:برنج خارجی از ابتدا اصلا گران نشده که حالا بخواهد قیمتش کاهش پیدا کند و همانطور هم که گفتم قیمت برنج داخلی را شالیکار و کارخانه دار مشخص می کند.

قدس آنلاین:آیا دولت بر قیمت و نحوه توزیع حبوبات و برنج خارجی د داخل کشور نظارت دارد؟

شرف زاده:بله حتما! و بازرسان سازمان صنعت و معدن، بازرسی اتاق اصناف واتحادیه بر این بازار نظارت دارند.

قدس آنلاین:آیا در زمینه واردات برنج یا حبوبات مشکلی وجود دارد؟

شرف زاده: بله! چون برنج داخلی ما برای مصرف مردم کفایت نمی کند ما مجبور هستیم برنج وارد کنیم؛ در حال حاضر هم که الان مرزها برای واردات برنج بسته است و در واقع یکی از دلایلی که باعث ایجاد بازار سیاه برنج شده است همین بسته بودن مرز و عدم واردات برنج است.

قدس آنلاین:قیمت برنج الان در عمده فروشی بیشتر شده است یا در عمده فروشی؟

شرف زاده:این افزایش قیمت به عمده فروشی و خرده فروشی ربطی ندارد به هر شکل اگر این اتفاق بیفتد تخلف صورت گرفته است

قدس آنلاین:آیا میزان خرید مردم در این چند ماه اخیر بر قیمت برنج تاثیری هم داشته است؟

شرف زاده: بله صدردرصد! هجوم مردم برای خرید برنج در یک ماه گذشته باعث حباب در این بازار و حتی ایجاد بازار سیاه شد؛ در همان زمان من شنیدم که دیده شده بود که کیلو برنج به قیمت ۱۳ تومان هم بفروش می رسید در حالیکه الان که از آن تب بازار کم شده قیمتها به قبل برگشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.