حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک گفت: افزایش تقریب و تعامل بین دولتهای اسلامی در منطقه از کارکردهای اربعین حسینی است؛ مسلما حرکت عظیم حسینی در اربعین مستلزم هماهنگی بین دولتهاست.

دیپلماسی حسینی عامل،تقریب و اتحاد امت اسلامی/راهپیمایی اربعین محملی برای اعلام حضور امام مهدی (ع) و تداوم راه جدشان امام حسین(ع) است

حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک، عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی قدس آنلاین گفت:با اشاره به اغراض سیاسی و فرهنگی دشمن در عدم ثبت جهانی اربعین حسینی گفت: خوشبختانه مراسم اربعین حسینی در سالهای اخیر به شکلی شکوهمند در کشور عراق با حضور شیعیان، مسلمانان و آزادگانی از کشورهای همسایه و منطقه و از کشورهای اروپایی و آمریکایی برگزار می شود؛ هر چند براساس آمارها بیست و هفت میلیون نفر در راهپیمایی حسینی شرکت می کنند، اما دشمنان اسلام در جامعه جهانی علاقه ای به ثبت جهانی راهپیمایی شکوهمند حسینی ندارد، اما اهداف حرکت اربعین به قدری با شکوه و پر طمانینه است که به سادگی می توان متوجه نیت دشمنان در عدم اقبال به جهانی سازی این حرکت عظیم شد.

 وی درباره متمسکین به امام حسین علیه السلام خاطر نشان کرد: براساس حدیث گهرباری از پیامبر اکرم (ص) که در عرش الهی از حسین علیه السلام به چراغ هدایت و کشتی نجات یاد شده است، می توان متوجه عظمت جایگاه و مقام امام حسین علیه السلام در نزد خداوند متعال شد؛ بنابراین  کسانی که در اربعین به امام پیوند و تمسک می جویند از چراغ هدایت امام بهره مند شده و در کشتی نجات ایشان راه رستگاری را خواهند پیمود.

 این استادعلوم سیاسی با بیان اینکه دشمنان دین، در لباس دین، در برابر اسلام حقیقی ایستاده اند خاطر نشان کرد: در دورانی که دشمنان اسلام در قالبهای مختلف دشمنان دین را با رویکردهای ظاهرا دینی مثل وهابیت، سلفی گری؛ داعش و جریان سکولار اسلامی را بر اسلام ناب و واقعی تحمیل کرده اند، این سوال مطرح می شود که اسلام ناب و واقعی و راهی که پیامبر اسلام بدان تمسک جستند چیست؟، می توان به این نکته اشاره کرد که در شرایط کنونی موضوعی که می تواند هویت واقعی اسلام را به تصویر بکشد، تمسک به راه و هدف امام حسین علیه السلام براساس حدیث قدسی نقل شده از سوی پیامبر اکرم (ص) است.

حجت الاسلام غلامرضا بهروزی لک عضو هیات علمی دانشگاه باقر العلوم گفت: حرارتی که در قلوب مومنان و عاشقان امام حسین علیه السلام وجود دارد باعث شده است که آنها از جای جای دنیا راهی اربعین حسینی شوند، این موضوع نشانگر معنویت نهفته وخدایی در هدف و راه امام حسین علیه السلام است که راهی الهی و هدف والای پیامبر اسلام (ص) را دنبال کرده است.

وی دراین باره افزود:  بی شک در شرایط بحرانی کنونی جهان اسلام، وارد شدن در کشتی نجات امام حسین (ع) می تواند هدایت گر انسانها برای رسیدن به تعالی بیشتر باشد، بنابراین اولین کارکرد زیارت اربعین تداوم پیام عاشورا و رسیدن به پاسخ این سوال است که حق و باطل چیست؟ چه کسانی بر علیه حق و بر مدار حق حرکت می کنند؟ و چگونه میتوان در مسیر حق و حقانیت قرار گرفت؟ و آسیب هایی مشابه دوران حیات امام حسین علیه السلام و دوران ما چیست؟

پژوهشگر دینی با اشاره به افزایش اتحاد امت اسلامی به عنوان یکی از کارکردهای اربعین عنوان نمود: یکی دیگر از کارکردهای سیاسی اربعین در شرایط کنونی ایجاد اتحاد بین امت اسلامی درباره علاقمندان به خاندان و فرزندان  پیامبر اکرم (ص) است؛ با توجه به اینکه امام حسین (ع)، نوه پیامبر و محبوب ایشان بوده و به صورتی مظلومانه به شهادت رسیده است، عشق به امام حسین و قرار گرفتن در راه امام حسین شیعه و سنی نمی شناسد، به نحوی که شاهد حضور جمع کثیری از اهل سنت در راهپیمایی اربعین حسینی هستیم، لذا اربعین حسینی  وحدت بخشی اعتقادی ودینی را در میان امت اسلام افزایش داده و آن را بیش از پیش ارزشمند می کند.

حجت الاسلام بهروزی لک درباره عظمت اربعین حسینی گفت: راهپیمایی اربعین حسینی حرکت با شکوه و بی نظیری در دنیاست، به نحوی که چنین حرکتی در هیچ جای دنیا دیده نشده است که این میزان جمعیت عاشقانه و مخلصانه با پای پیاده به سمت معشوق حرکت کنند و اتحاد بزرگ اسلامی را به نمایش بگذارند؛ مراسم حج با آن عظمت خاص با سه میلیون زائر برگزار می شود در حالی که اربعین حسینی پذیرای ده ها میلیون انسان است، هر چند که براساس روایات دینی حج نیز به تاکید بر قرائت زیارت امام حسین(ع) زنده است.

وی کارکرد دیپلماسی حسینی را در افزایش تعامل کشورهای اسلامی منطقه اینگونه عنوان نمود: یکی دیگر از کارکردهای اربعین حسینی افزایش تقریب و تعامل بین دولتهای اسلامی در منطقه است؛ مسلما حرکت عظیم حسینی در اربعین مستلزم هماهنگی بین دولتهاست؛ دیپلماسی زیارت، نکته کلیدی است که در این عرصه بروز کرده است؛ بنابراین نباید از کارکردهای سیاسی و فرهنگی آن غافل شد؛ دیپلماسی حسینی و زیارت اربعین می تواند منجر به ائتلاف بیشتر دولتهای اسلامی و تعمیق روابط سیاسی و نظامی در منطقه شود؛ بنابراین مادامی که دیپلماسی دینی و حسینی در جهان اسلام افزایش داده شود، کار بسیار ارزشمندی صورت داده شده است.

این استاد علوم سیاسی و کارشناس دینی درباره کارکرد مهدوی اربعین حسینی خاطر نشان شد: یکی دیگر از موضوعات ارزشمند اربعین زمینه سازی و آماده سازی اذهان عمومی برای ورود در آرمان شهر مهدوی است؛ براساس روایات دینی امام زمان (ع) زمانی ظهور می کند که نام ایشان بر سر زبانها افتاده باشد از این رو برگزاری اربعین حسینی می تواند آماده سازی جامعه اسلامی برای ظهور آن حضرت باشد.

بهروزی لک  با بیان تاثیر اربعین حسینی در آماده سازی ظهور منجی بشریت گفت: بنابر روایات دینی، اولین موضوع در سخنرانی امام زمان (ع) توسل به راه جدشان امام حسین (ع) و انتقام از ظالمان و دشمنان حسینی است؛ بی شک برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی که اینک در قالب راهپیمایی های جهانی شکوه و عظمت خود را به نمایش گذاشته است محملی برای اعلام حضور امام مهدی (ع) و تداوم راه جدشان امام حسین (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.