آخرین اثر زنده‌یاد حمید سبزواری با عنوان «این بانگ آزادی» به کوشش رضا اسماعیلی، مصطفی محدثی خراسانی و حسین اسرافیلی از سوی سازمان بسیج هنرمندان منتشر شد.

آخرین اثر حمید سبزواری منتشر شد/ "این بانگ آزادی"؛ سرودها و سروده‌های پدر شعر انقلاب

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبی، از انتشار آخرین اثر زنده‌یاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، خبر داد و گفت: این مجموعه در روزهای اخیر با عنوان «این بانگ آزادی» از سوی سازمان بسیج هنرمندان منتشر شده و قرار است طی مراسمی در روز ۱۳ آبان‌ماه، همزمان با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی رونمایی شود.

وی به جزئیات بیشتری از این اثر اشاره و اضافه کرد: «این بانگ آزادی» در چهار جلد دربردارنده تمامی آثار زنده‌یاد سبزواری در قالب‌های سنتی و نو شامل غزل، قصیده، مثنوی، قطعه، رباعی، دوبیتی، نیمایی و سپید است. همچنین یک جلد از این مجموعه به سرودهای انقلابی استاد اختصاص دارد که به همراه شناسنامه اثر شامل نام آهنگساز، خواننده و ... منتشر شده است.

اسماعیلی به چگونگی گردآوری مجموعه سرودهای سبزواری اشاره کرد و ادامه داد: مجموعه‌ای از سرودهای زنده‌یاد سبزواری پیش از این از طریق رسانه ملی پخش شده بود و بخش دیگری از آثار، در آرشیو صدا و سیما موجود بود و پخش نشده بود. گردآورندگان «این بانگ آزادی» طی جلساتی که با موسیقی‌دانان و آهنگسازانی چون شاهنگیان، راغب، قره‌باغی و ... داشتند، توانستند فهرستی از آثار پخش نشده را فراهم کنند. سرودهای شاخص و انقلابی سبزواری از این فهرست شناسایی و گردآوری شد. در این جلد حدود ۱۲۰ سرود انقلابی از این شاعر متعهد گردآوری شد.

وی همچنین از انتشار برخی از اشعار منتشر نشده سبزواری نیز خبر داد و یادآور شد: دفتری از شعرهای منتشر نشده سبزواری توسط فرزند او در اختیار گردآورندگان این اثر قرار گرفت. در این دفتر، بخشی از شعرها که قبلاً هم منتشر شده بود، توسط استاد ویرایش شده بود که این دسته از اشعار با ویرایش نهایی سبزواری منتشر شد. همچنین اشعاری نیز در این مجلدات ارائه شده که برای نخستین‌بار است که در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گفته اسماعیلی؛ رونمایی از کتاب «این بانگ آزادی» با حضور مسئولانی از وزارت ارشاد، حوزه هنری، سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و شخصیت‌های علمی کشور در روز ۱۳ آبان‌ماه در حوزه هنری برگزار خواهد شد. همچنین در این مراسم دو سرود «این بانگ آزادی» و «آمریکا آمریکا»، از جمله آثار سبزواری، توسط خوانندگان این سرودها اجرا خواهد شد. از سوی دیگر، دو کلیپ درباره زنده‌یاد سبزواری و روز ۱۳ آبان‌ماه نیز پخش خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.