معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن از تضمین تسهیلات ارزی و ریالی سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی تا سقف ۱۰۰درصد خبر داد.

تضمین تسهیلات ارزی و ریالی شرکت‌های ریلی تا سقف ۱۰۰درصد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، نورالله بیرانوند در نشست خبری معرفی فرصت های سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی گفت: توسعه پایدار شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که بخش حمل و نقل ریلی در دستیابی به توسعه پایدار بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه سیستم های حمل و نقلی ما یکپارچگی بین بخشی ندارند و مودهای حمل و نقلی نمی توانند با یکدیگر مشارکت داشته باشند، افزود: متاسفانه در حوزه حمل و نقل به محیط زیست و مسائل اجتماعی که مهمترین آن عدم توجه به موضوع تصادفات است، توجه نمی شود. این در حالی است که ترکیب مدهای حمل و نقلی اساس توسعه پایدار بوده و باید جایگاه ریل در این زمینه را بررسی کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن ادامه داد: اگر بخواهیم اندیشه توسعه پایدار را اجرا کنیم می بینیم که با سهم مطلوب از حمل و نقل ریلی فاصله داریم. در حال حاضر در بخش باری ۱۲ و در بخش مسافری ۸ درصد حمل و نقل برعهده بخش ریلی است.

بیرانوند یادآور شد: در بخش حمل و نقل بین الملل نیز علیرغم اینکه ایران چهارراه حمل و نقل جهان بوده و ظرفیت های بالایی در این زمینه دارد، به هیچ وجه سهم ما از بازار حمل و نقل بین الملل با بازارهای جهانی متناسب نبوده و با شاخص های جهانی فاصله زیادی داریم.

وی با تأکید بر اینکه باید سهم راه آهن تا سال ۱۴۰۰ از بخش باری به ۳۰ و مسافری به ۲۰ درصد برسد، تصریح کرد: بر این اساس باید در سال ۱۴۰۰ میزان جابه جایی داخلی بار از طریق حمل ریلی به ۱۸۶ میلیون تن و ۱۳۳ میلیارد تن –کیلومتر و همچنین سهم بار ترانزیتی ریلی به ۸.۶ میلیون تن و ۱۱.۵ میلیارد تن-کیلومتر برسد.

بیرانوند افزود: برای تحقق این اهداف ۱۲ میلیارد دلار در خصوص تأمین ناوگان باری و مسافری نیاز داریم که انتظار ما این است ۵۴ درصد این هزینه را بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن را شرکت راه آهن با مشارکت بخش خصوصی تأمین کند. ضمن اینکه برای توسعه زیرساخت های ریلی نیز ۲۰ میلیارد یورو نیاز داریم که عمدتا به منظور توسعه قطارهای سریع السیر هزینه می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل شرکت راه آهن با تأکید بر اینکه قطارهای حومه ای یکی از روش های برون رفت از معضل آلودگی و ترافیک در کلانشهرهاست، ادامه داد: اخیرا موافقتنامه هایی با استانداری های مرکزی، اصفهان و یزد برای راه اندازی قطار حومه ای در این استان ها به مقصد اراک، اصفهان و یزد امضا کرده ایم.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در بخش ریلی را وجود قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن بندهایی از قانون برنامه ششم و رفع موانع تولید نیز در این حوزه به ما کمک می کند، از این رو شرکت راه آهن قانونا می تواند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی را تضمین کند. همچنین این شرکت امکان خرید خدمات ریلی در هر نقطه ای را داراست که در نتیجه آن ریسک سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد. این سرمایه گذاری ها شامل خرید واگن و لکوموتیو، سوخت رسانی به قطارها و همچنین تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی شرکت های ریلی تا ۱۰۰ درصد تسهیلات می شود.

به گفته معاون شرکت راه آهن، نرخ خدمات ریلی در بخش باری کاملا آزاد بوده و شرکت های حمل ونقل ریلی باری بدون محدودیت می توانند اعمال قیمت کنند و کسی نمی تواند در قیمت گذاری خدمات حمل ریلی بار از سوی شرکت های ریلی دخالت کند.

بیرانوند با اشاره به کاهش حق دسترسی به ریل از سوی شرکت راه آهن از ۵۷ درصد قبلی به ۲۰ درصد فعلی به نفع بخش خصوصی، گفت: میزان مصرف سوخت با حمل و نقل ریلی یک هفتم حمل و نقل جاده ای است.

وی از دیگر مزایای سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی را مجموعه ای از معافیت های مالیاتی شامل محاسبه مالیات بر ارزش افزوده با ضریب صفر و معافیت مالیات بر درآمد عنوان کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.