۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
کد خبر: 625992

تب خرید و فروش ارز میان مردم طی ماه‌های گذشته به حدی بالا گرفت که در هر جمع و گروهی صحبت از دلار و خرید و فروش آن بود و پیر و جوان، زن و مرد به دنبال قیمت لحظه‌ای ارز و بخصوص دلار بودند.

خروج سخت ارز از خانه‌ها

اما با تغییر شرایط و بعد از شتاب ریزش قیمت‌ها در بازار و افزایش مراجعه مردم به مراکز خرید و فروش برای فروش ارزهای خانگی و رکود در بازار خرید و فروش ارز واز طرفی امتناع صرافی‌ها از خرید دلار؛ مردم، یعنی دارندگان دلارهای خانگی را به نوعی وحشت زده کرد.

  شعب فعال خرید و فروش ارز در استان

در همین حال به دنبال انتشار اطلاعیه بانک مرکزی مبنی براینکه مردم در صورت تمایل می‌توانند ارزهای خود را به شعب بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی بفروشند، بانک‌های خراسان رضوی که دارای شعب ارزی فعال هستند نیز طی اطلاعیه‌ای خرید ارز را آغاز کرده و دلار و یورو را با نرخی که روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، ازسوی بانک‌ها خریداری می‌شود.

با این حال در این بین عده‌ای فروشنده شدند و عده‌ای خریدار؛ به طوری که در این روزها مردمی که طی ماه‌های اخیر به بازار ارز ورود کرده بودند بر سر دو راهی مانده‌اند که بر سر ارزی که خریده‌اند، چه بلایی بیاورند، آیا به سیستم بانکی بسپارند یا در خانه نگهداری کنند و یا باز هم به خرید ارز بیشتر با هدف افزایش قیمت و کسب سود، به روال گذشته

ادامه دهند.

  خرید نیم درصد از ارزهای خانگی

کارشناسان و صاحب نظران پولی و بانکی بر این باورند که در شرایط کنونی، پس‌انداز کردن در حساب ارزی، کم ریسک‌ترین روش است.

بر همین اساس هرچند بانک مرکزی اعلام کرده طرح سپرده گیری ارزی بانک مرکزی با استقبال رو به‌رو شده، اما به گفته کارشناسان و فعالان بازار، نشان‌دهنده خروج سخت و ضعیف دلار از خانه به سمت بانک‌هاست؛ به ‌گونه‌ای که با وجود مشوق‌ها و تضمین‌های مختلف اعلام‌ شده و البته طبق اعلام خود بانک مرکزی فقط حدود ۱۰ میلیون دلار سپرده‌گذاری ارزی انجام ‌شده است و این حجم اعلام شده، تنها نیم درصد از دلارهای موجود در خانه‌ها را پوشش می‌دهد.

  هنوز در ابتدای راه هستیم

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما و در پاسخ به این پرسش که استقبال از طرح بانک مرکزی در مورد فروش یا سپرده‌گذاری ارزهای خانگی در خراسان رضوی چقدر بوده است با اشاره به اینکه هنوز آمار دقیقی از این موضوع در دست نداریم، می‌گوید: سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها انجام می‌شود و مردم می‌توانند با اطمینان خاطر ارزهای خود را به بانک‌های دارای شعب ارزی فعال بفروشند و یا سپرده‌گذاری ارزی داشته باشند.

مونسان می‌افزاید: با توجه به اینکه این طرح در ابتدای کار است و در این زمینه اطلاع‌رسانی قوی انجام نشده؛ اما اعتماد مردم نسبت به سپرده‌گذاری ارزی برگشته و شبکه با رشد سپرده‌گذاری روبه‌رو بوده است.

وی با بیان اینکه سمت و سوی مردم به سمت بانک‌ها برای سپرده‌گذاری شروع شده است، یادآور می‌شود: سود تضمین شده ارزی و باز پرداخت آنی سپرده با اسکناس، ابزار بسیار خوبی است که از سوی بانک مرکزی برای تضمین وجوه مردم در حساب‌های ارزی درنظر گرفته شده است.

  حذف اختلاف بین بازار و بانک

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد استقبال مردم مشهد برای فروش ارز مطلوب بوده است، درباره نرخ سود سپرده‌های ارزی نیز اظهار می‌دارد: نرخ سود برای ارزهای دلار و یورو متفاوت است و بسته به نوع ارز و مدت زمان سپرده‌گذاری متغیر است.

وی درخصوص تفاوت فاحش خرید ارز توسط بانک‌ها و بازار آزاد واینکه در این شرایط مردم بیشتر ترجیح می‌دهند ارز خود را در بازار آزاد به فروش برسانند، می‌گوید: عوامل زیادی باعث به وجود آمدن این وضع است و عده‌ای سوداگر و دلال به صورت سازماندهی شده با ایجاد جو روانی قصد برهم زدن بازار و ضربه زدن به اعتماد مردم نسبت به بانک‌ها را دارند.

مونسان می‌افزاید: این جو روانی و اختلاف بین بازار آزاد و بانک‌ها ازبین خواهد رفت و آرامش و ثبات با واقعی شدن نرخ دلار به وجود خواهد آمد.

در این خصوص استعلام از برخی شعب بانکی حکایت از آن دارد که دیروز بانک‌های عامل قیمت دلار را ۱۰ هزار و ۸۲۰ تومان و قیمت یورو را ۱۲ هزار و ۵۱۲ تومان برای خرید از مردم اعلام می‌کنند. البته متصدی یکی از بانک‌های مجاز خرید ارز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: قیمت‌های مذکور برای اعلام عمومی است و اگر افراد واقعاً فروشنده ارز باشند، نرخ لحظه‌ای از شعب ارزی مرکزی استعلام و برای فروشنده ارز، محاسبه می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.