بعد از گذشت چند دهه از آغاز نهضت سدسازی در ایران حالا قرار است سدها به رغم صرف بودجه‌های عظیمی که برای ساخت آن‌ها هزینه شده به فعالیت‌های گردشگری واگذار و اختصاص داده شوند.

ساخت برخی سدها به جای تأمین آب باعث خشکسالی شد!

طبق این اطلاعات اولین سدهایی که در آینده نزدیک برای واگذاری اعلام فراخوان خواهند شد، سد فریمان و شهید یعقوبی هستند.

البته این طرح صرفاً به سدها ختم نمی‌شود و سایر منابع آبی (مانند رودخانه‌ها) که هموطنان ایده‌ای داشته باشند در صورت اعلام آمادگی متقاضیان، کاربری گردشگری پیدا خواهند کرد.

 ساخت سدهایی با عملکرد معکوس

در واکاوی این طرح که با واکنش‌های متفاوتی ازسوی کارشناسان مواجه شده، دکتر پاپلی یزدی محقق و رئیس انجمن ژئوپلیتیک ایران معتقد است: متأسفانه در نهضت سد سازی چند دهه اخیر، برخی از سدها به اهداف از پیش تعیین شده رسیدند، اما هدف در برخی از این سدها محقق نشد.

وی در گفت‌وگو با گزارشگر ما با بیان اینکه از روز اول نباید سدهایی به این بزرگی در این استان ساخته می‌شد، می‌گوید: این امر باعث شد تا ساخت برخی سدها به جای تأمین آب باعث خشکسالی دشت‌ها نیز بشوند.

وی با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی با توجه به شرایط اقلیمی استان اظهار می‌دارد: این درحالی است که برداشت آب ذخیره شده در پشت این سدها نیز به تشدید این خشکسالی‌ها نیز کمک کرد.

دکتر پاپلی نمونه عینی این امر را سد شهید یعقوبی عنوان می‌کند و می‌گوید: ساخت سد یعقوبی تنها عایداتی که برای استان داشت، افزایش هفت تا هشت برابری باغ‌ها در حوزه آبریز این سد بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر ضرورت رعایت استانداردهای لازم قبل از اجرای هر طرح می‌افزاید: استفاده چند منظوره از سدهای استان نیز جزو مواردی است که باید با رعایت تمهیدات لازم اجرا شود.

وی درعین حال استفاده گردشگری از سدهای استان را فی النفسه اقدامی قابل قبول عنوان و اظهار می‌کند: شرط اجرای این کار باید رعایت استانداردهای وزارت نیرو باشد.

 نگاه درآمدزایی

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی نیز در گفت‌وگو با گزارشگر ما می‌گوید: متأسفانه وقتی به همه امور با دید تجاری نگاه شود و هدف درآمدزایی مطرح باشد، چالش برانگیز خواهد شد.

دکتر عنابستانی با بیان اینکه وقتی رویکرد این طرح سرمایه داری باشد، قطعاً در این فضا کسب درآمد بیشتر هدف تعیین می‌شود، می‌افزاید: این درحالی است که هدف باید توسعه پایدار محدوده فضای پیرامون سدهای آبی استان باشد.

وی با انتقاد از اینکه حداقل در چند دهه اخیر این رویکرد به فراموشی سپرده شده است، اظهار می‌دارد: صدور هرگونه مجوز در فضای پیرامونی سدها باید بسیار سنجیده شده باشد.

  تخریب چشم‌اندازهای طبیعی در حوزه سدها

این استاد دانشگاه تخریب چشم‌اندازهای طبیعی در حوزه سدها را از دیگر چالش‌های پیش روی این طرح عنوان می‌کند و می‌گوید: وقتی حوزه‌های آبخیزداری پشت سد دستکاری می‌شود، طبیعت از حالت طبیعی و اکولوژیک خارج می‌شود.

وی تصریح می‌کند: بدون توجه به مسائل اکولوژیک سد نباید اقدام به بارگذاری تأسیسات خدماتی کرد چراکه این امر سبب خواهد شد اگر اتفاقات غیر مترقبه‌ای رخ دهد (وقوع بارندگی‌های شدید) سیلاب یکی از عایدات آن باشد.

دکتر علی اکبر عنابستانی تأکید می‌کند: صدور مجوز برای فعالیت‌های گردشگری در حوزه سدها نباید به گونه‌ای باشد که از اختیارات نظام نظارتی خارج شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.