یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی روزنامه سعودی الشرق الاوسط در اعتراض به قتل «خاشقچی»، از کار خود در این روزنامه استعفا کرد.

استعفای اولین روزنامه‌نگار در اعتراض به قتل خاشقچی از روزنامه سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «ربعی المدهون» روزنامه‌نگار و رمان‌نویس فلسطینی روز دوشنبه (22 اکتبر) از کار خود در روزنامه الشرق الاوسط عربستان که هم‌زمان در لندن و ریاض چاش می‌شود، استعفا کرد. 

المدهون در مطلبی که در فیسبوک خود منتشر کرده این خبر را داد و علت آن را اعتراض به قتل «وحشیانه، دردناک و هولناک» جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی بیان کرد.

الجزیره نوشت:‌ المدهون در فیسبوک خود نوشت: امروز بعد از 18 سال، از کار در روزنامه الشرق الاوسط در لندن استعفا کردم. بیشتر این مدت، مسئول پرونده (اخبار) فلسطین در روزنامه بودم.. کشته شدن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی، شوکه‌کننده، ترسناک، هولناک، دردآور، دردناک، وحشیانه و بی‌سابقه بود».

مسئول سابق اخبار حوزه فلسطین روزنامه الشرق الاوسط افزود: داشتم برای بازنشستگی در هشت ماه آینده که قراردادم تمام می‌شد برنامه می‌ریختم که در جشنی باشکوه در میان همکارانم بازنشسته شوم... اما آنچه بعدازظهر روز دوم اکتبر [در کنسولگری سعودی در استانبول] رخ داد، همه چیز را تمام کرد. همه چیز را. زندگی مرا که داشتم گام‌هایی برای بازنشستگی آرام و امن برمی‌داشتم، زیر و رو کرد. 

پیشتر المدهون بعد از انتشار اخبار پرونده ناپدید شدن و قتل جمال خاشقچی، او خواستار مجازات قاتلان شده و گفته بود که «هر کس برای قتل جمال برنامه‌ریخته یا در قتل او شریک است، باید به اندازه نقش و سهم خود مجازات شود». 

ربعی المدهون از برندگان جایزه سال رمان عربی است. رمان «مصائر؛ کونشرتو الهولوکوست و النکبة» در سال 2016 برنده نهمین دوره جایزه سال جهانی رمان عربی شد و او اولین فلسطینی بود که این جایزه را از آن خود کرد. پیشتر یک فلسطینی موفق شده بود تا نامزدی این جایزه در سال 2010 پیش برود. 

ربعی هنگام دریافت جایزه سال رمان عربی

المدهون زاده شهر المجدل عسقلان (در جنوب فلسطین) در سال 1945 است و خانواده‌اش سه سال بعد در سال اشغال فلسطین (1948) به خان یونس در نوار غزه مهاجرت کردند. او در شهرهای قاهره و اسکندریه تحصیل کرد و در سال 1970 به دلیل فعالیت سیاسی تبعید شد سپس به لندن رفت و کار خبرنگاری را آغاز کرد. 

المدهون اولین روزنامه‌نگار در جهان عرب است که در پی قتل تکان‌دهنده جمال خاشقچی توسط یک تیم پانزده نفره سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، از کار خود و در اعتراض به آن، استعفا می‌کند. 

دوم اکتبر گذشته، جمال خاشقچی پس از مراجعه دوم به کنسولگری سعودی جهت دریافت مدارک متعلق به ازدواج مجدد خود، دیگر از آنجا بازنگشت و سه روز بعد ترکیه اعلام کرد که احتمالا در کنسولگری کشته شده است. 

هجده روز طول کشید تا عربستان در پی فشارهای منطقه‌ای و جهانی ناچار شد به قتل خاشقجی در کنسولگری اذعان کند اما مسئولیت آن را بر عهده عناصر فراتر رفته از اختیار خود، دانست و اعلام کرد که سران این کشور از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند. 

قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، نتیجه بیش از سه هفته تحقیقات در این خصوص را که گفته شده خاشقچی بلافاصله بعد از ورود به کنسولگری بازداشت و مورد ضرب و شتم سپس بیهوشی یا خفگی قرار گرفته، سپس با اره استخوان‌بُر تکه‌تکه شده است، اعلام کند. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.