رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: دهه پایانی ماه صفر فرصتی را فراهم می کند که مردم و خصوصا شهروندان مشهدی ادای دین خودشان را به ساحت امام هشتم ارائه کنند.

 امام هشتم به شهر مشهد هویت داده است/تمام فعالیت‌ها باید توسط مردم انجام شود/عیار اجتماعی مردم در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است

به گزارش قدس آنلاین، هادی بختیاری رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در نشست خبری برنامه های دهه پایانی ماه صفر ۱۴۴۰ در ساختمان مرکزی شهرداری مشهد گفت: شهرداری در موضوعات مختلف فرهنگی چند اصل رو به عنوان سیاست ها در دوره جدید بر ان تاکید دارد و به عنوان رویکرد های کلان بر انها در موضوعات و مناسبت های مختلف  تمرکز می کند که دهه پایانی ماه صفر نیز پیوندهای خاصی با این اصول و سیاست ها دارد.

وی تصریح کرد:  در ادوار مختلف جمعیت های متفاوتی در مشهد حضور داشته و مشهدی ها همواره یک حس تعلق و افتخار نسبت به ساحت امام رضا(ع) داشته اند و میهمانان امام مهربانی را مهمانان خودشان می دانسته و دائما به دنبال فرصتی بودند تا توفیق میزبانی از زائران را داشته باشند و حتی ان را برای خودشان یک تکلیف و رفتار محبت امیز در قبال اهل بیت عصمت و طهارت قلمداد می کنند.

بختیاری ادامه داد: برای مشهدی ها که افتخار همسایگی امام رضا (ع) را دارند دهه پایانی ماه صفر یک فرصتی را فراهم می کند که ادای دین خودشان را به ساحت امام هشتم ارائه کنند ، اما مجموعه شهرداری از سه منظر به این موضوع می پردازد. اول اینکه شهروندان مشهدی و حتی غیر مشهدی  یک نوع تمایلی برای خدمت کردن و ادای محبت به زائران دارند که شهرداری در این زمینه با فراهم کردن تسهیلاتی این ادای دین را آسانتر می کند. دوم اینکه هویت اصلی و بارز مشهد به حضور امام رضا(ع) در این شهر است و این هویت محور تمام موضوعات در این شهر می باشد، از این رو در همه لحظات و زمان ها وظیفه خدمتگذاری به زائران احساس می شود اما در مناسبت های خاص همچون دهه کرامت و دهه پایانی ماه صفر این خدمت رسانی ها باید تقویت شود زیرا علاوه بر افزایش حضور زائران در این مناسبت ها در شهر مقدس مشهد، شکوه و جلوه امام رضایی در این مناسبت ها باید بارز و ملموس باشد.

وی افزود:  سوم اینکه  عیار وغلظت  اجتماعی که به تعاملات مردم، دگر خواهی اجتماعی مردم  ومیزان مشارکت مردم بستگی دارد در سال های اخیر روند نزولی داشته و شاخص های مختلف نیز ان را تایید کرده اند. غلظت اجتماعی مقدمه جامعه پذیری و هنجار پذیری و ترویج ارزش ها است و هر امر فرهنگی که قصد داشته باشید ان را تبلیغ کنید نیاز است که ان را در یک فضای اجتماعی غلیظ و پر عیار کار کنید. از انجا که در سال های اخیر این عیار افت داشته است در مناسبت های مختلف سعی می کنیم که تلاش کنیم شهروندان مشهدی در کنار یکدیگر کار گروهی کنند و تعاملات آنها افزایش پیدا کند و به عنوان یک سیاست در همه برنامه های فرهنگی و اجتماعی سعی در افزایش این عیار داریم. سال گذشته نیز در دهه پایانی ماه صفر تعداد زیادی از شهروندان در ایستگاه و غرفه های مختلف در کنار یکدیگر علاوه بر ادای دین به زائران گروه های اجتماعی را نیز تشکیل داده بودند و حتی برخی زائران را در روزهای پایانی ماه صفر به صورت رایگان به مبدا و محل زندگیشان با وسیله نقلیه می رساندند.

*ظرفیت های مشهد مقدس در هیچ جای دنیا نیست

مدیر کل هماهنگی امور فرهنگی زائران خراسان رضوی  نیز در این جلسه گفت: مشهد مقدس دارای ظرفیت ها و مولفه هایی است که در هیچ جای دنیا شاید نظیر ندارد.

سید حمید موسوی تصریح کرد:   ظرفیتی مثل وجود مرجع شریف امام رضا(ع) را در عتبات عالیات داریم اما  در مناسبتی مثل اربعین در کشور عراق تمام مردم عراق برای خدمت به زائران امام حسین (ع) بسیج می شوند اما دولت این کشور هیچ تشکیلات و کارگروهی تحت عنوان اربعین ندارد و دولت فقط فقط بحث تامین امنیت را برعهده دارد. اما  در ایران و در شهر مشهد مقدس هم دولت و هم مردم تلاششان این است که خدمت شایسته ای به زائران امام رضا(ع) صورت بگیرد و این تنها منوط به دهه پایانی ماه صفر نیست و در تمام ایام سال انجام می شود. اگر وجود امام هشتم در شهر مشهد نبود قطعا مشهد الان یک ده کوره ای بود و یا شرایط یک شهر همچون سایر شهرهای کشور را دارا بود، بنابراین امام رضا(ع) به شهر مشهد هویت داده است و باید قدر دان این هویت بود از طرفی کشور ما دارای یک حکومت اسلامی است و تمام اعتقادات ما بر مبنای دین مبین اسلام است و در تمام دنیا تنها کشوری هستیم که هم ادعای استقلال داریم و هم واقعا مستقل هستیم به همین دلیل هم دشمنان مختلفی دارد.

وی افزود: در طول سال بیش از سی میلیون زائر در شهر مقدس مشهد داریم که تقریبا سه میلیون آنها غیر ایرانی و از ۲۱ ملیت مختلف هستند، عربستان با تمام دلار های نفتی و  ادعایی که دارد  تنها سه میلیون  نفر به این کشور در ایام حج  سفر می کنند بنابراین یک اتفاق بزرگ در شهر مقدس مشهد هر ساله رخ می دهد که همه ما وظیفه داریم به این اتفاق نگاه ویژه ای داشته باشیم. از طرفی اعتقادات مردم چیزی نیست که دولت ها آن را تشکیل دهند زیرا این اعتقادات در وجود انها شکل گرفته و تا آخر عمر نیز به آن پایبند هستند، از این رو نقش دولت بستر سازی برای ترویج و رشد این اعتقادات است و با در کنار هم قرار دادن ظرفیت های مختلف به ارتقائ این اعتقادات کمک کنند. بنابراین ما به عنوان دولت ادعا نمی کنیم که میزبان همه این زائران هستیم  بلکه میزبان انها مردم هستند و دولت و حاکمیت نقش تسهیلگری در شرایط را برعهده دارند.

موسوی با بیان اینکه با اجرای فرهنگ رضوی بسیاری از مسائل را می توان برطرف و اصلاح کرد، ادامه داد:  از سال ۱۳۹۴  حوزه معاونت زیارت که درعلاوه بر خراسان رضوی در استان های  فارس و قم  تشکیل شده است ورود جدی به موضوع زائران و زیارت با همکاری دستگاه های مختلف خصوصا استان قدس رضوی پیدا کرده است و تلاش کرده ایم که شهر مشهد جایگاه ویژه ای را در دنیا پیدا کند. از طرفی مهمترین هدفگذاری در موضوع زیارت این است که تمام مباحث حوزه زیارت باید مردمی باشد  اگر قرار است که از کنار حوزه زیارت در مشهد منافع اقتصادی ایجاد شود مردم باید کمک کنند و یا در هر حوزه دیگری مردم باید مشارکت داشته باشند، در دهه آخر صفر امسال هم این موضوع استثنا نیست.

وی ادامه داد:  شعاری برای دهه آخر صفر امسال طراحی شده است که چراغ راه ما در ارائه برنامه ها خواهد بود  . از آنجاکه در عرصه بین المللی در شرایط خاصی هستیم و فشارهای مختلفی از سوی دشمنان به کشور وارد می شود و به طور نمونه چندی پیش با حاشیه سازی سعی داشتند در مورد زائران عراقی ها حاشیه سازی کنند و رابطه نزدیک بین این دو کشور را تخریب کرده و مردم دو کشور را نسبت به یکدیگر بدبین کنند که با هوشیاری دو کشور طرح انها به شکست انجامید.    از این رو شعار امسال در دهه پایانی ماه صفر  با عنوان همراه با امام در مقابل دشمنان انتخاب گردید که با فضل الهی و با اتکا به امام مهربانی ها در برابر دشمنان خواهیم ایستاد و مقاومت خواهیم کرد.

موسوی افزود: سال گذشته در ایام پایانی دهه ماه صفر حدود ۴۰۰هزار زائر پیاده و حدود سه میلیون و پانصد هزار نفر زائر غیر پیاده داشتیم که انتظار این است که این جمعیت امسال افزایش پیدا خواهد کرد از این رو امسال نیز  تمام تشکل ها، هیئت های مذهبی و همه مردم به نیابت از امام رضا(ع) میزبانی شایسته ای  از زائران خواهند داشت. همچنین امسال سه هزار روحانی خانم و آقا زائران پیاده را از مبدا و در طول سفر و در مقصد  همراهی خواهند کرد.

وی اظهار داشت: تلاش ما این است که از موازی کاری ها بین دستگاه ها کاسته شده و کارها به صورت مشترک انجام شود. بر این اساس ساختاری برای حوزه خدمات رفاهی و فرهنگی زائران نیز تعریف شده است که در حوزه فرهنگی کارگروهی با هشت کمیته تشکیل شده است و یک قرار گاه فرهنگی نیز که مسئولیت ان با سازمان فرهنگی مجموعه استان قدس رضوی است  و در حوزه خدمات رفاهی زائران نیز یک کارگروه با ۱۲ کمیته تشکیل شده است که این کمیته ها مسئولیت ارائه خدمات رفاهی و زیر ساختی به زائران را برعهده دارند. شهرستان های استان نیز همین کمیته ها و ستاد ها را با مسئولیت فرماندار شهرستان ها تشکیل داده اند و هر شهرستان علاوه بر زائران خود شهرستان کاروان هایی که از مسیر آنها عبور می کند را به ارائه خدمات خواهند پرداخت. همچنین پیشنهادی را به زائران کاروان های پیاده ارائه کردیم که بهتر این است که حرکت زائران پیاده از یک نقطه مشخص در محورهای مختلف و منتهی به شهر مشهد صورت بگیرد زیرا ارائه خدمات به نحو مطلوبتری صورت خواهد گرفت.

*تمام فعالیت ها باید توسط مردم انجام شود

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد نیز گفت: در کمتر از دو هفته دیگر بزرگترین پویش مردمی و حرکت انسانی اتفاق خواهد افتاد. حرکتی که به صورت خودجوش مردم شکل گرفته است  و ما وظیفه داریم که آن را ساماندهی کنیم  و تسهیلگری کنیم.

نرگس شالچیان افزود: کاهش تصدی گری شهرداری، ایجاد زمینه ای برای مشارکت مردمی، افزایش رضایتمندی زائران از خدمات شهرداری، برندسازی رویداد دهه پایانی ماه صفر به عنوان یک هدف توسعه گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ میزبانی، رشد و ارتقائ فرهنگ شهروندی و هم افزایی در این زمینه که این دهه بهترین فرصت برای تجلی و بروز این مورد است، پیام های محبت، احترام به یکدیگر و ترویج فرهنگ میزبانی  در کنار خدمات میزبانی در این ایام قابل ترویج و گسترش می باشد.

وی ادامه داد: شناسایی و جذب گروه های فعال مردمی  و حمایت از انها از جمله موارد دیگر در دهه پایانی ماه صفر است که به این منظور ستاد اجرایی تشکیل شده است و کمیته های مختلفی همچون کمیته برنامه ریزی و هماهنگی، کمیته اطلاع رسانی، کمیته خدمات رسانی مردمی، کمیته پشتیبانی و کمیته ارزیابی  شکل گرفته است که در کمیته برنامه ریزی و هماهنگی جلساتی درون سازمانی با خانواده شهرداری به صورت مستمر شکل گرفته است و با همکاری  معاونت ها و ادارات مختلف این خانواده به یک وحدت رویه رسیدیم و سپس به سراغ سازمان ها و ادارات مختلف دیگر در سطح شهر مشهد رفته و با ارتباطات برون سازمانی جلسات و مکاتباتی انجام شد تا باهم افزایی ظرفیت ها به ارائه خدمات مشترک و نه موازی پرداخته شود.

شالچیان با بیان اینکه جلسات مستمری با مناطق ۱۳ گانه شهرداری مشهد صورت گرفت و با تشکل ها و سمن ها نیز جلساتی برگزار کردیم،   تصریح کرد:  همایشی با عنوان شور خدمت در ۱۲ابان ماه در تالار شهر مشهد برگزار خواهیم کرد که کار به طور رسمی آغاز شود زیرا بازه کار در دهه پایانی ماه صفر از ۹ تا ۱۷ ابان می باشد. از نیروهای مردمی که ثبت نام انها نیز اغاز شده است دعوت کرده ایم که در میزبانی و خدمت به زائران همکاری داشته باشند و در کمیته اطلاع رسانی تبلیغات میدانی نیز به صورت تبلیغات بیلبوردی و پوستر در سطح شهر آغاز شده است حتی در طراحی پوستر سعی کرده ایم که پیام امادگی برای میزبانی را منتقل کنیم که تاکنون استقبال خیلی خوبی از سوی مردم برای ثبت نام صورت گرفته است. ستادخبری و تشکیل کمپین، اطلاع رسانی در سایت ها و فضای مجازی از ۲۰ مهر ماه نیز شروع شده است و ارسال پیامک هایی برای فراخوان مردم در مناطق سیزده گانه شهرداری انجام شده است و تلفن خدمات سفر به شماره ۳۱۳۵ اماده شناسایی ظرفیت های مردمی می باشد و به دستگاه های مختلف این افراد شناسایی شده معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: با همکاری صدا وسیما فیلم های چند دقیقه ای، زیر نویس ها  و تیزرها برای پخش در شبکه های استانی اماده شده است ودرنهایت نیز مستندی از این پویش مردمی تدوین و تنظیم خواهد شد که این مستند فعالیت های قبل، فعالیت های در حین اجرای برنامه دهه پایانی ماه صفر و بدرقه زائران  را پخش خواهد کرد. کمیته ساماندهی نیز زیرساخت های نرم افزاری به منظور ثبت نام با برند شهروندان میهمان نواز را در نظر گرفته است زیرا تمام مردمی که در شهر مشهد هستند باید به شهروند بودن خودشان افتخار کنند از طرفی ثبت نام های قبلی با نام های مختلف اقدام مناسبی بوده است اما باید کارها استمرار داشته باشند. از این رو امسال شهروندانی که ثبت نام می کنند دیگر رها نمی شوند  ودر مناسبت های مختلف از انها دعوت به عمل می اید و به عنوان یک سفیر  می توانند به معرفی شهر و میزبانی شایسته کمک کنند و مدال شهروند مهمان نواز با گزارشی که از سال های گذشته داریم به یکی دونفر از فعالیت های انسانی که در زمینه میزبانی از زائران شکل گرفته اند تقدیم خواهد شد.

شالچیان افزود: وب سایت مشهدی شو و همچنین رباتی با همین اسم نیز اماده ثبت نام ازعلاقمندان می باشد و سامانه پیامکی ۱۰۰۰۸۱ که با ارسال عدد ۸لینک ثبت نام برای افراد ارسال می شود نیز فعال می باشد و مناطق ۱۳ گانه شهرداری و همچنین پایگاه های سفر که در سطح شهر پراکنده هستند نیز اماده ثبت نام حضوری علاقمندان هستند. همچنین شش ایستگاه استقبال از زائر که در مبادی ورودی شهر هستند و ۱۸ ایستگاه حمایتی در سطح شهر  کاملا مردمی بوده و شهرداری امسال ایستگاه ایجادی نخواهد داشت و بیشتر نقش حمایتی یا مشارکتی را در ایجاد ایستگاه ها برعهده خواهد داشت و اطمینان داریم که با کمک یکدیگر می توانیم فرهنگ میزبانی را به نحو مطلوب انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.