معاون سیاسی‌، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: معنای دموکراسی صرفا رفتن به سمت صندوق‌های رأی نیست.

دموکراسی صرفا صندوق رأی نیست/ تمرین دموکراسی،مهمترین کارکرد شورای دانش‌آموزی

به گزارش قدس آنلاین ، محمدرحیم نوروزیان امروز در مراسم بیست‌ویکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی استان که در آموزشگاه مصلی‌نژاد ناحیه 3 مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وقتی از دموکراسی صحبت می‌کنیم یعنی حقوق همه افراد در جامعه و به ویژه حقوق اقلیت رعایت شود.

وی ادامه داد: دموکراسی با آزادی قرین است. هیچ کشوری را در طول تاریخ نمی‌توانید پیدا کنید که بدون آزادی و دموکراسی پیشرفت کرده باشد. دموکراسی یعنی افراد از حقوق طبیعی خود برخوردار باشند.

معاون سیاسی‌، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در مجلس شورای اسلامی بسیار با این موضوع مواجه هستیم که افراد بعد از تمام شدنمدت زمان صحبتشان اصرار دارند باز هم حرف بزنند یا برخی افراد بدون اینکه نوبت آنها باشد حرف می‌زنند و... این کار ضد دموکراسی است. ما باید برای وقت دیگران و برنامه ریزی انجام شده احترام بگذاریم.

نوروزیان جابجایی آسان قدرت را از ویژگی‌های دموکراسی برشمرد و خاطر نشان کرد: اگرقدرت به درستی و راحتی جابجا شود دموکراسی وجود دارد.

مهمترین کارکرد شوراهای دانش‌آموزی تمرین دموکراسی است که البته کار مشکلی است و نیاز به  گذر زمان دارد تا به حد مطلوب برسیم. اگر امروز می‌بینید  در کشور دچار اختلاف، چند دستگی، اینکه نمی‌توانیم با هم کار کنیم و... هستیم به این دلیل است که دموکراسی را تمرین نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین جاهایی که می‌شود دموکراسی را تمرین کرد مجلس دانش‌آموزی است. امیدواریم شوراهای دانش‌آموزی جایگاه خود را پیدا کند.

نوروزیان با اشاره به اینکه « اگر بتوانیم دموکراسی را تمرین کنیم، حتما در جامعه پیشرفت، رفاه و عدالت ایجاد خواهد شد»، بیان کرد: اگر به آزادی و دموکراسی نگاه ارزش شناسانه بدهیم مشکلاتی ایجاد می‌کند و ممکن است از آن تفسیرهایی شود که محدودکننده آزادی و دموکراسی باند، پس بهتر است نگاه روش شناسی داشته باشیم  و دموکراسی و آزادی را به عنوان یک روش برای حکومت و جامعه بپذیریم.

معاون سیاسی‌، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان رضوی تشریح کرد: امیدواریم به تدریج پست‌‎های مختلف مدیریتی به جوانان سپرده شود. بعد از دوران جنگ شرایطی در کشور پیش آمد که مقداری به جوانان کم‌توجهی شد و آنان در برخی جاها اعتماد به نفس خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه «هیچ مشکی در کشور وجود ندارد که قابل حل نباشد»، خاطر نشان کرد:  تمام مشکلات قابل حل است به شرطی که ما با هم باشیم. به هر کسی ادعای  غیر از این دارد می‌گویم که اگر سه هفته تمام رسانه‌ها و تریبون‌ها یک صدا و حرف  را در مقابل تحرکات دشمن بزنند و یکدیگر را تخریب نکنند تما فرازو فرودها طی و قیمت  سکه و ارزو... ساقط خواهد شد، به شرطی که  سه هفته همه با هم باشیم، یکدیگر را تخریب نکنیم، بلکه تایید کنیم.

علی‌رضا مالک اشرفی، معاون پرورشی و فرهنگی ادره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در بخش دیگری از این مراسم اظهار کرد: از اهداف اصلی ایجاد شوراهای دانش آموزی برای تقویت تفکر نقادانه و پرسشگرانه در دانش اموزان است چرا که باور ما این است اگر جامعه پرسش گر نباشد مردم هر حرفی را می پذیرند.

وی در خصوص پرسش مهر گفت: از دلایل طرح سوال توسط رئیس جمهور در اول مهر و آغاز مدارس تقویت روحیه پرسش‌گری در دانش‌آموزان است.

معاون پرورشی و فرهنگی ادره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه «شورای مدرسه با پیگیری و درایت می‌تواند بازوان توانمند مدیر مدرسه و زبان گویای دانش‌آموزان باشد»، بیان کرد: شوراها در مدارس می‌توانند پیشنهادهای دانش‌آموزان را ارائه کنند چرا که همواره تجربه ثابت کرده بهترین ایده‌ها برای اداره مدارس از طرف دانش‌آموزان ارائه می‌شود و این شورا تشکیل شده است که حرف زدن و حل مسئله را به دانش‌آموزان یاد و ایده‌های نو را پرورش دهد.

مالک اشرفی گفت: امروز 940 هزار دانش‌آموز در 8 هزار و 900 آموزشگاه استان در این انتخابات شرکت می‌کنند و بالغ بر 68 هزار دانش‌آموز را به عنوان اعضای اصلی و علی البدل شوراهای دانش‌آموزی استان انتخاب می شوند.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.