حجت الاسلام بهرام دلیر گفت: اربعین فرصت مناسبی برای بازخوانی افکار و اندیشه‌های وحدت آفرین امام حسین(ع) است؛ جهان اسلام امروز تشنه وحدت بین شیعه و سنی است تا در سایه سار چنین وحدتی، اسلام در جایگاه متعالی خود به بهترین شکل به همه دنیا و جهان اسلام عرضه شود.

"راهپیمایی اربعین" هژمونی قدرت شیعه و فرصتی مناسب برای بازخوانی افکار و اندیشه‌های وحدت‌آفرین امام حسین(ع)

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر، مدرس خارج فقه اصول عرفان و فلسفه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی قدس آنلاین، با تاکید بر اهمیت بازخوانی وحدت در اربعین حسینی گفت: اربعین فرصت مناسبی برای بازخوانی افکار و اندیشه‌های وحدت آفرین امام حسین(ع) است؛ جهان اسلام امروز تشنه وحدت بین شیعه و سنی است تا در سایه سار چنین وحدتی، اسلام در جایگاه متعالی خود به بهترین شکل به همه دنیا و جهان اسلام عرضه شود؛ بی شک زمانی می‌توان از طریق ظرفیت‌های اربعین حسینی به وحدت رسید که وحدت مورد نظر، ابتدا درون کشورهای اسلامی محقق شود.

دلیر در این باره افزود: تا زمانی که اربابان سرمایه و صاحبان ثروت در جهان اسلام به دنبال کسب قدرت و نزاع با سایر مسلمانان هستند، نمی توان شاهد تحقق یکپارچه وحدت اسلامی در میان کشورها بود؛ هر چند قرآن و پیامبر اکرم(ص) بارها بر موضوع وحدت جامعه و امت اسلامی تاکید نموده اند اما متاسفانه بیش از آنکه به وحدت تن داده و عمل شود از آن سخن گفته می شود.

این استاد حوزه با اشاره به اینکه تبیین وحدت نخ تسبیح اتحاد جامعه اسلامی است اظهار داشت: جای تعجب دارد در کنگره آمریکا یا در میان کشورهای اروپایی سخنی از ایجاد وحدت نیست اما آنها عملا وحدت با یکدیگر را در برابر پراکندگی های فکری و عقیدتی و خصومت های مسلمانان به نمایش گذاشته اند؛ تبیین صحیح آموزه‌های قرآنی وحدت آفرین، در سایه شعار ضد ظلم امام حسین و آموزه‌های اربعین این امام همام، همان نخ تسبیحی است که می تواند جهان اسلام را از جزیره‌ای عمل کردن دور کرده و انسجام و پیوستگی را در مقابل گسستگی به آنها ارائه کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر مدرس خارج فقه اصول عرفان و فلسفه با بیان اینکه مسیحیان و یهودیان نیز در اربعین حسینی شرکت می کنند گفت: متاسفانه مسلمان کشی موضوعی است که در جغرافیای مسلمانان دیده می شود. اگر به آموزه های حسینی توجه بیشتری صورت داده می شد و اگر مردم با اصل دین آشنا بودند جهان اسلام شاهد تشتت و تفرقه های فراوان و ضد وخوردهای بین مسلمانان در قالب های مختلف نبود؛ اربعین و عاشورای حسینی نماد بارزی از مبارزه با ظلم و تبلور عدالت است؛ حقانیت سخنان و خواسته امام حسین(ع) در برابر دشمن به قدری واضح است که همه مردم جهان مسلمان وغیر مسلمان از مسیحی و یهودی آن را به جان و دل خریده و از آن تبعیت می‌کنند آنگونه که در اربعین حسینی شاهد حضور دسته های مسیحیان و یهودیان و نذر کردن آنها هستیم.

وی در این باره افزود: اربعین بهترین فرصت برای تقویت وحدت بین جهان اسلام با شعار ایستادگی در برابر ظلم و ظالم است؛ انتظار می آورد آورده اربعین در میان مردم همدلی و مهربانی و در میان مسوولین انسجام و پیوستگی برای خدمت گزاری به جامعه اسلامی باشد؛ اگر قوای جمهوری اسلامی ایران مظهر وحدت شوند و در برابر ظالمان ایستادگی کنند و ظلم ستیزی را از درون  کشور آغاز کنند، مسلما می توان گفت عمل به آموزه های نهضت حسینی که اعتراض به  ظلم و ستم است می تواند منجر به وحدت اسلامی و اشاعه آن به سایر ملت های مسلمان شود.

استاد حوزه تبیین اندیشه امام حسین(ع) را ضروری دانسته عنوان کرد: به نظر می رسد باید نگاه و تحلیل دوباره ای به شعار " هیات من الذله " امام حسین(ع) داشته باشیم، چرا که این شعار مبانی فلسفه و کلامی خود را دارد؛ مسلما هیچ ملتی خواستار ظلم و استقرار ظالمان بر سر خود نیست بنابراین ظلم باید از تفکر انسانها از اندیشه رفتار و گفتار آنها حتی در کوچکترین و کمترین رفتارها و اندیشه ها کنار زده شود.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر مدرس خارج فقه اصول عرفان و فلسفه  در اشاره به اهمیت وحدت از منظر بزرگان اسلام گفت: با توجه به اینکه هدف امام حسین (ع)  از قیام عاشورا عمل به سیره جد بزرگوارشان بوده باید براین نکته اساسی تاکید کنیم که آیا پیامبر اکرم(ص) قائل به ایجاد تفرقه دربین مسلمانان بودند؟ درپاسخ باید گفت خیر؛ از جمله موضوعات مورد توجه پیامبر اکرم اهمیت اتحاد جامعه اسلامی در برابر کفار وظالمان بوده است؛ این موضوع به قدری مهم است که امام علی(ع) در نهج البلاغه فرمودند: اگر کسی شما را به تفرقه دعوت کرد و عمامه من بر سرش بود گردنش را بزنید! دوری از تفرقه اصلی‌ترین سخن اسلام و دعوت به وحدت رمز پیروزی اسلام و مسلمانان است.

وی در خصوص تبعیت آزادگان جهان از امام حسین (ع) افزود: یقینا راهپیمایی هژمونی قدرت شیعه است و اتحاد جامعه اسلامی ترس و وحشتی به دل دشمنان امام حسین (ع) می‌افکند. انتظار می رود رسانه ها در کنار برنامه سازیهای معرفتی پنجره اندیشه امام حسین (ع) را به روی مردم باز کنند؛ مردم باید آشنا با اندیشه‌های امام حسین وحضرت زینب شوند؛ جهان امروز تشنه اندیشه های عدالت وآزادی خواهی است ماهاتما گاندی گفت: رهایی هندوسان را مدیون امام حسین(ع) هستم.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: هنگامی که غیر مسلمانان از اندیشه و سبک زندگی امام حسین (ع) جریان سازی می کنند رواست در جامعه اسلامی اندیشه حسینی پیاده نشود؟ بی شک اربعین وحدت افرین است و یکی از آموزه های اربعین مردم را با حقیقت قرآن و آموزه های اسلامی آشنا می کند؛ اندیشمندان، دانشمندان و صاحبان قدرت و معرفت با توجه به کلام نورانی امام خمینی (ره) که فرمودند: در وحدت است که اتحاد کلمه ایجاد می شود با ارائه راهکارهایی به جوامع اسلامی از اکسیری وحدت در خاتمه بخشیدن به تفرقه های جهان اسلام استفاده کنند.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر مدرس خارج فقه اصول عرفان و فلسفه در تشریح چرایی کشتی نجات خواندن امام حسین (ع) گفت:  اگر پیامبر اکرم (ص) در حدیثی گهربار امام حسین (ع) را کشتی نجات خواند به معنای آن است که اندیشه امام حسین نجات آفرین بشریت است؛ تفکر و تعقل تنها کلماتی است که بسیار در قرآن ذکر شده و بر آن تاکید شده است از این رو صاحبان تفکر و تعقل کنندگان در کشتی امام حسین (ع) جا دارند؛ اینکه امام حسین کشتی نجات است مراد تفکر امام است که زیر بیرق غیر خدا نمی رود اگر اندیشه های امام حسین (ع)  در جامعه جاری شود کسانی که سوار بر کشتی اندیشه امام شده اند نجات یافته و کسانی که دراین کشتی هدایت وارد نشده اند در طوفان اندیشه های کج روی از بین خواهند رفت.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.