یک کارشناس بین‌ المللی در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان بی سی گفت: نگرانی نسبت به تحریم‌های احتمالی غرب علیه عربستان به دلیل قتل خاشقچی می‌تواند آنها را به سمت کشورهای شرقی سوق دهد.

احتمال چرخش شرکت‌های سعودی به سمت روسیه و چین در سایه تشدید روابط با غرب

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، «آیهام کامل»، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه اوراسیا طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی ان بی سی، گفت: نگرانی نسبت به تحریم‌های احتمالی غرب علیه عربستان می‌تواند شرکت‌های سعودی را به سمت کشورهای شرقی سوق دهد.

وی گفت: اگر آمریکا و به طور کلی غرب به سمت اعمال تحریم‌های اثر گذار و جدی علیه عربستان بروند، این احمقانه است که ما تصور کنیم سعودی‌ها بنشینند و این تحریم‌ها را قبول کنند. 

در حال حاضر آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و مخالفان دولت ترامپ در میان نمایندگان و سناتورهای آمریکایی نیز به دنبال اجرای سیاست مشابهی از سوی آمریکا هستند.

آیهام کامل می‌گوید: من فکر می‌کنم سعودی‌ها چرخش خود به سمت شرق را شروع می‌کنند ـ آنها چنین سیاستی را قبلاً هم انجام داده‌اند ـ آنها به دنبال افزایش تجارت با چین و روسیه خواهند رفت. چین با ۴۲ میلیارد دلار مبادله طی سال گذشته بزرگ‌ترین شریک تجاری عربستان بوده است. در ماه مارس سال ۲۰۱۷ دو کشور قراردادهایی به ارزش ۶۵ میلیارد دلار امضا کردند. 

عربستان همچنین تهدید کرده است در صورتی که هدف تحریم‌های احتمالی آمریکا قرار گیرد، برای تلافی این تحریم‌ها به مبادله نفت بر اساس یوآن چین روی خواهد آورد.

اخیرا رابطه کرملین با خانواده سلطنتی سعودی نیز بهبود یافته است. سال گذشته میلادی برای نخستین بار از زمان تاجگذاری، ملک سلمان، پادشاه عربستان به روسیه سفر کرد.

این دو کشور همچنین با موفقیت توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی را در قالب گروه کشورهای اوپکی و غیراوپکی اجرا کردند و روسیه نیز از آمادگی خود برای فروش سامانه پدافند هوایی اس ۴۰۰ خبر داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.