بختیار، طراح طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی گفت: این طرح در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصویب شد و هفته آینده در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

تصویب طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی در کمیسیون برنامه

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره نتیجه بررسی  طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی  در جلسه دیروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: این طرح در این کمیسیون  تصویب شد و هفته آینده در کمیسیون انرژی مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.
طراح  طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی افزود: با پیگیری هایی که انجام می‌دهیم، این طرح دو هفته دیگر در صحن علنی مجلس مطرح می شود.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات این طرح گفت: تنها قسمتی که نیاز به قانون گذاری دارد، مربوط به موضوع تنفس خوراک است و  مابقی کارها همان کارهایی است که خود دولت هم می تواند انجام دهد. 
بختیار توضیح داد: ما در قالب این طرح داریم اجازه می‌دهیم که برای سال اول شروع بهره برداری برای نرخ خوراک چیزی به صندوق توسعه ملی پرداخت نشود و در یک مدت ۱۲ ساله و با نرخ بهره ۴ درصد پرداخت شود. 
این عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه به دنبال آن هستیم که این موضوع با اصول قانون اساسی نیز مغایرت نداشته باشد، اضافه کرد: آقای زنگنه مخالفت جدی با این طرح نداشتند.

بختیار افزود: وزیر نفت نگران وضعیت تامین خوراک این پالایشگاه ها بود زیرا کارشناسان سازمان برنامه گفتند ما میعانات گازی دیگری نداریم که به عنوان خوراک بدهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: این در حالی است که  نیازی به مجوز جدید نیست زیرا همین پالایشگاه های سیراف که مجوز دارند ولی پول ندارند را می توان استفاده کرد و تغییر داد و  به پتروپالایشگاه تبدیل کرد. تا ۹۰ درصد سرمایه مورد نیاز برای انجام این کار را از طریق بازار سرمایه  می توان فراهم کرد. 

گفتنی است بر اساس جزئیات طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی که ۴ مهرماه با امضای ۴۲ نفر از نمایندگان مجلس اعلام وصول شد، ظرفیت پالایشی کشور به میزان ۲ میلیون بشکه نفت در روز از طریق جذب سرمایه‌های مردمی افزایش می یابد. در این طرح با هدف جذاب تر شدن پروژه و تسهیل در جذب سرمایه‌های مردمی پیشنهاد تنفس خوراک به مدت یک سال داده شده است. در سال نخست پس از بهره‌برداری از مجتمع های پالایشی با تنفس خوراک از سوی وزارت نفت، هزینه‌ سرمایه (سود سرمایه گذاری) میان مردم و سرمایه‌گذاران تقسیم می‌گردد. همچنین مردم و سرمایه‌گذاران علاوه بر دریافت سود سرمایه‌گذاری‌ خود از طریق تنفس خوراک یک‌ساله، سهام‌دار مجتمع پالایشی نیز هستند. لازم به ذکر است پول حاصل از تنفس خوراک (طلب دولت)، به عنوان یک وام ۱۲ ساله با نرخ سود ۴ درصد ارزی تقسیط و از سود حاصل از پالایشگاه به دولت و صندوق توسعه ملی بازپرداخت ‌می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.