گرافیست‌های مشهدی به‌واسطه استعدادها و خلاقیت‌های بسیاری که دارند می‌توانند حرف‌های بسیاری در خراسان رضوی و کشور در این رشته داشته باشند، اما آنها نیز مانند دیگر هنرمندان این کلانشهر مشکلات بسیاری دارند که مهم‌ترین آن، نبود حمایت مدیران هنری است.

نبود حمایت مدیران هنری از گرافیست‌ها؛ مشکل مهم هنرمندان مشهدی
به گزارش قدس آنلاین ، گرافیک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و هنری، از طریق تصویر با مخاطبان خود ارتباط برقرار می‌کند، گرافیست حرفه‌ای سعی بر این دارد تا از طریق اشکال، تصاویر و گاهی خطوط پیام های مختلفی را به مخاطبان خود برساند.

گرافیست حرفه‌ای و توانمند نه‌تنها ذهنی خلاق و ایده‌هایی هنری دارد، بلکه در به‌کارگیری یارانه و نرم‌افزارهایی که لازمه شغل او بوده، فوق‌العاده توانمند است.

گرافیست‌های مشهدی به‌واسطه استعدادها و خلاقیت‌های بسیاری که دارند می‌توانند حرف‌های بسیاری در خراسان رضوی و کشور در این رشته داشته باشند، اما آنها نیز مانند دیگر هنرمندان این کلانشهر مشکلات بسیاری دارند که مهم‌ترین آن، نبود حمایت مدیران هنری است.

عدم حمایت از هنرمندان مشهدی

مدرس و گرافیست در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در خلق آثار هنری جنبه اقتصادی است، اصطلاحا معمول است که اثر هنری را عوام درک کنند و خواص بپسندند.

علی عابدی با اشاره به‌تاثیر مثبت حمایت مادی از آثار هنری؛ بیان کرد: عدم تخصیص بودجه لازم و نبود حمایت موثر از هنرمندان در کنار پرداخت‌های دستمزد با تاخیر به‌هنرمندان سبب به‌وجودآمدن مشکلات متعدد در این مسیر شده است.

وی با اشاره به‌دخالت‌های بی‌مورد در حوزه هنر و گرافیک؛ متذکرشد: دولتمردان و مدیران هنری که در حال فعالیت در امور هنری هستند، معمولا دانش اندکی در این باب دارند، با تخصصی که در آن مشغول خدمت هستند در بیگانه‌اند و سیاست‌های مدیریتی در بخش هنر تضاد آشکاری با نیازهای جامعه دل‌مرده فعلی دارد.

این مدرس و گرافیست اظهار کرد: غالب مدیران در شیوه مدیریتی خود، در عرض یکدیگر حرکت می کنند،  قطعا اگر آنها در راستای جلوگیری از موازی کاری باشد و از تجربیات و دانش یکدیگر بهره ببرند، نتیجه بسیار متفاوت از آشفته بازار کنونی است.

عابدی با اشاره به‌تاثیر نشست‌ها و هم‌اندیشی‌ها در حوزه هنر؛ افزود: اثرات چنین نشست‌هایی در حوزه هنر  ضعیف بوده و در بیشتر موارد حضور هنرمندان برای پر کردن صندلی‌ها است!

وی اضافه کرد: امیدوارم، گذشت زمان خلاف تصورم را ثابت کند!

درآمدزایی گرافیک در تهران بسیار بیشتر از مشهد است

دیگر گرافیست مشهدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس خراسان رضوی گفت: در حوزه گرافیک و فعالیت هنرمندان مشهدی، بها وارزشی که لازم است، داده نمی‌شود.

محبوبه درودی افزود: درآمدزایی گرافیک در تهران بسیار بیشتر از مشهد است و تنها با همکاری با مجموعه‌های بزرگ می‌توان به‌افزایش درآمد رسید، ارائه آثار در بازار تجاری به‌کاهش ارزش اثر و از دست دادن مخاطب می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون حمایتی از هنرمندان به‌خصوص در عرصه گرافیک نشده و بهایی به‌گرافیست‌ها نمی‌شود.

ضرورت بهره‌گیری از سیستم هوشمند و یکپارچه گرافیک در مشهد

یکی دیگر از گرافیست‌های مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس خراسان رضوی با بیان اینکه حمایت‌هایی که از هنرمندان می‌شود بسیار ضعیف است؛ گفت: با تکیه بر سیستم هوشمند ویکپارچه در گرافیک می‌توان  مشکلات این رشته را رفع کرده و حتی ارتقا داد، همچنین، با این روش می‌توان امکان دسترسی طراحان به‌انتشارات و نشرهای مختلف را افزایش داد که برخی از این شرایط به‌حاکمیت و زیرساخت‌هایی اعم از دولتی و خصوصی است.

نوید فلاحت با تاکید بر اینکه به‌نظرم هنرمند مستقل کسی است که کار خود را بدون وابستگی انجام دهد؛ یادآور شد: مدیریت ارگان‌ها، سازمان‌ها و انتشارات باید افرادی باشند که علاوه برکارآمد بودن، دانش کافی در زمینه گرافیک را داشته باشد.

وی با اشاره به‌مهم بودن خلاقیت در گرافیک؛ افزود: اگر خلاقیت و اشتراک‌گذاری تفکر و توانایی‌های خارج از دیدگاه‌های شخصی در جریان باشد، می‌تواند به‌ارتقای هنر و هنرمند منتهی شود.

منبع: فارس

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.