این روزها رایزنی های دولت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای کابینه به اوج خودرسیده است ودولت قصد دارد تا در اولین جلسه مجلس تکلیف وزارتخانه های بدون وزیر را روشن کند.

دولت نیازمند تعویض سیاست است نه تعویض وزیر/با این افراد دولت به جایی نمی‌رسد/گرفتن رای اعتماد برای این وزرا دشوار است

قدس آنلاینسعید کوشافر: پس از مشخص شدن گزینه های پیشنهادی دولت اعلام شد که پنجم آبانماه جلسه رای اعتماد برگزارمی‌شود؛ شاید به همین خاطر است که این روزها حسابی سر معاونان پارلمانی وزارتخانه ها شلوغ است ، آنها ضمن رایزنی بانمایندگان تلاش دارند تا هرطور شده جلسه را به گونه ای مهیا کنند که وزرا با کمترین ریزش رای راهی وزارتخانه شوند.

نمایندگان خراسان رضوی اما دیدگاههای متفاوتی درباره وزرا و مشکلات اقتصادی دولت دارند ، آنها بر این اعتقادند که باید مشکل را ابتدا در کلیت دولت حل کردو سپس به تغییر وزرا پرداخت .

***شبیه یک تعارف سیاسی است

درهمین راستا عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: تغییرات در وزرا بیشتر شبیه یک تعارف و بازی سیاسی بوده و تغییراتی ساختارمند با هدف تغییر در یک وزارتخانه نیست.

 عبدالله حاتمیان ، در خصوص تغییرات صورت گرفته در چهار وزارتخانه ، اظهار کرد: هنگامی که اسامی در مجلس مطرح شد، تمام نمایندگان اعلام موضع کردند. اکثریت نمایندگان با آقای رحمانی برای وزارت صنعت و معدن موافق بودند. زمانی که آقای دژپسند مطرح شد، نظرهای مثبت و منفی تقریبا برابر بود، یعنی می‌توان امید داشت که در جلساتی که این چند روز برگزار میشود، احتمال اینکه آرای مثبت آقای دژپسند تقویت شود، وجود دارد.

 وی افزود: زمانی که آقای شریعتمداری مطرح شد، مخالف به قدری در مجلس زیاد شد که تقریبا موافقی وجود نداشت. در خصوص آقای اسلامی نیز حالت ممتنع و سکوت بود، یعنی شناختی نسبت به ایشان وجود نداشت. آقای شریعتمداری بدون تردید رد می‌شود اما بستگی دارد به اینکه چه اتفاقاتی در دو سه روز آینده به لحاظ اقناع نمایندگان رخ دهد اما بعید می‌دانم که آقای شریعتمداری توفیق داشته باشند که از مجلس رای اعتماد بگیرند.

 این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه بعید می‌دانم که این تغییرات تاثیر داشته باشد و مشکلات را حل کند، عنوان کرد: بعید است اراده‌ای بر تغییر اساسی وجود داشته باشد. شاید آقای روحانی بیش از حد سیاست‌های خود را قبول دارد و اصلا نیازی به تغییر احساس نمی‌کند، در حالی که نیاز به تغییر وجود دارد و بسیار هم شدید است؛ من این تغییرات را بیشتر یک تعارف و بازی سیاسی می‌بینم تا تغییراتی ساختارمند با هدف تغییر در یک وزارتخانه.

 حاتمیان گفت: نه با این وزرا، نه با وزرای قبل و نه با وزرایی که بعدها خواهند آمد، تغییراتی در وزارتخانه‌ها ایجاد نمی‌شود؛ مگر اینکه وزیر، شجاعت و قابلیت تغییر در لایه‌های بعد از معاون را داشته باشد؛ دو، سه لایه بعد از وزیر افرادی هستند که سالیان سال به صورت اجدادی مانده‌اند، البته ممکن است برخی خوب باشند اما افرادی هم هستند که به نمایندگان و مردم پاسخگو نیستند و در خود تعهدی احساس نمی‌کنند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این شرایط مملکت باید مدیریت، ایثارگرانه و جهادگونه باشد و وزرا باید برای مردم تلاش کنند اما بیشتر بر سلیقه‌ها، ذائقه‌ها و سلایق شخصی کار می‌کنند و بر منطق استوار نیستند که نتیجه آن ایجاد چنین اوضاعی است.

 این عضو فراکسیون امید در خصوص عدم مشورت دولت با فراکسیون برای معرفی وزاری جدید، تصریح کرد: تعامل دولت با فراکسیون امید یک طرفه بوده و هست، یعنی فراکسیون امید همواره از دولت حمایت کرده اما هیچگونه حمایتی از جانب دولت نسبت به فراکسیون امید وجود ندارد؛ فرکسیون امید دولت را حمایت می‌کند اما دولت توجهی به نظر فراکسیون امید ندارد و کار خود را انجام می دهد.

 وی اضافه کرد: انتظار می‌رفت که دولت به جوانان بیشتر توجه کند. یک وزیر جوان در کابینه حضور دارد که مایه مباهات دولت است، البته وزارای خوب دیگری نیز هستند و ما آن‌ها را نادیده نمی‌گیریم اما انتظار بنده این بود که آقای روحانی نیروهای جوان، قاطع و ایجادکننده تحول را به عنوان وزیر معرفی کنند تا همه دلگرم شوند؛ در حال حاضر وضعیت همچون یک صفحه شطرنج است که فرقی بین سربازان احساس نمی‌شود و مهره‌های موجود در بدنه قدرت دولت و هیئت دولت جابه‌جا می‌شوند اما ما تغییر مثبتی را شاهد نیستیم.

 این عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: در حال حاضر مجلس تقریبا یک صدا است و اصولگرا و اصلاح‌طلب دیگر در فاز سیاسی حمایت نیستند بلکه دغدغه آن‌ها ایجاد تغییر در زمینه کاری و اقتصادی است و هیچ تعارفی با وزرای کابینه چه قبلی و چه آنها که به تازگی معرفی شدند نخواهند داشت.

***سیاست‌های رئیس‌جمهور باید اصلاح شود

 در همین حال نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر از اینکه جابه‌جا کردن افراد کابینه ضرورت داشته باشد، جابه‌جایی و اصلاح سیاست‌های رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت نیاز است تا بتواند مشکلات را حل و فصل کند.

 نصرالله پژمان‌فر ، در خصوص تغییرات صورت گرفته در چهار وزارتخانه، اظهار کرد: حق دولت این است که تغییرات را انجام دهد و در هر مقطعی افرادی را که در کابینه‌اش هستند، جابه‌جا کند.

 وی افزود: منتها باید وضعیتی نباشد که هر سال دریغ از پارسال باشد. باید افرادی باشند که بتوانند اهداف بلند و مشکلاتی که امروز در این عرصه وجود دارد را پاسخ دهند.

 پژمان‌فر بیان کرد: آنچه دولت انجام داد، نشان‌دهنده این بود که با وجود اینکه دو نفر از وزرا با استیضاح مجلس برکنار شدند اما در هر چهار نفر دولت نسبت به این موضوع رضایت نداشت و با توجه به پیش‌بینی که صورت گرفته بود، آن دو وزیر را به دست مجلس کنار گذاشتند و دو وزیر دیگر نیز با توجه به صحبت‌هایی که رئیس‌جمهور با آن‌ها داشتند، استعفا دادند.

 این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا با جابه‌جایی افراد مسائل حل می‌شود یا سیاست‌های ابلاغی از ناحیه رئیس جمهور به وزرا اشکال دارد، عنوان کرد: امروز عدم هماهنگی بین وزرا و رئیس‌جمهور وجود ندارد، بنابراین اگر ما در وزرا ناکارآمدی می‌بینیم و هماهنگی کامل وجود دارد، پس نشان‌دهنده این است که سیاست‌های ابلاغی از طرف رئیس‌جمهور به وزرا ناکارآمد بوده که این مشکل را به وجود آورده است.

 وی ادامه داد: به نظر من بیشتر از اینکه جابه‌جا کردن افراد کابینه ضرورت داشته باشد، جابه‌جایی و اصلاح سیاست‌های رئیس‌جمهور به عنوان رئیس دولت نیاز است تا بتواند این مشکل را حل و فصل کند، وگرنه با این جابه‌جایی‌ها نیز تغییرات اساسی چندانی در دولت مشاهده نخواهیم کرد و مردم نباید به اینکه تغییراتی در این وضعیت به وجود آید، امید ببندند.

 پژمان‌فر با اشاره به اینکه تیم جدید در آنچه که می‌خواهد به آن عمل کنند، باید با رئیس‌جمهور هماهنگی داشته باشند، تصریح کرد: رئیس جمهور باید مقداری سیاست‌های خود را تغییر دهد. مهم‌ترین مسئله این است که دولت در 6 سال گذشته تمام ظرفیت خود را در حوزه بیرون از کشور گذاشت اما نتیجه مطلوبی به دست نیاورد.

***وزرای پیشنهادی چهره‌های جدید باشند

 همچنین حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور چهره‌های توانمندتری برای معرفی وزرا نداشته، بنابراین از همان نیروهای قبلی استفاده کرده است.

 حمید گرمابی در خصوص تغییرات صورت گرفته در چهار وزارتخانه دولت، اظهار کرد: در دو مورد وزرایی که قبلا در آن وزارتخانه نبودند، معرفی شدند اما در دو مورد دیگر تغییر پست اتفاق افتاد.

وی افزود: ظاهرا به نظر می‌رسد که دست دولت بسته است وگرنه در صورت داشتن چهره‌های جدید و چهره‌هایی که برای مجلس و مردم معقول باشند و بتوانند از عهده وظایف سنگین وزارتخانه بر بیایند، آن‌ها را معرفی می‌کردند.

گرمابی بیان کرد: به نظر می‌رسد که دست رئیس‌جمهور برای معرفی وزرا چندان باز نیست؛ مجلس انتظار داشت که چهره‌های جدید را در بین وزرا شاهد باشد اما این اتفاق نیفتاد.

این عضو فراکسیون مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط فعلی کشور شرایط ویژه‌ای است، عنوان کرد: به دلیل این شرایط ویژه، حساسیت بر وزرایی که معرفی شده‌اند و در وزارتخانه‌هایی هستند که بار عمده اقتصادی بر دوش آن‌ها بوده، بسیار زیاد است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ما در شرایطی قرار داریم که اگر می‌توانستند با انتخاب چهره‌های جدیدی که توان انجام این وظیفه بزرگ را داشته باشند، کابینه را ترمیم می‌کردند اما به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور چهره‌های توانمندتر نداشته، بنابراین از همان نیروهای قبلی استفاده کرده است.

وی ادامه داد: باید دید که این وزرا در نهایت در صحن مجلس نمایندگان چگونه رای می‌آورند اما قطعا رای گرفتن در چنین شرایطی از مجلس کار چندان راحتی نخواهد بود.

گرمابی با اشاره به اینکه دولت بر مبنای تشخیص و تصمیم خود این وزرا را معرفی کرده است، تصریح کرد: در این خصوص چندان با فراکسیون امید رایزنی نشده اگرچه در موارد محدودی در جریان هستند و مشورتی صورت گرفته اما به طور کلی دولت و رئیس‌جمهور خودشان تصمیم گرفتند و این وزرا را معرفی کردند.

 این عضو فراکسیون امید مجلس بیان کرد: قاعدتا بعد از مدتی که وزارتخانه‌ها بدون وزرا بودند، زمانی باقی نمانده بود و باید این کار انجام می‌شد. من تایید می‌کنم که در این خصوص با فراکسیون امید مشورت و مشاوره چندانی صورت نگرفته است.  

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور در این چهار وزارتخانه تعیین می‌شود و بخش عمده اقتصاد ما در آن‌ها رقم می‌خورد. ما در حال جنگ اقتصادی هستیم که در این صورت اهمیت این چهار وزارتخانه دو چندان می‌شود و وظیفه و کاری که بر عهده این وزرا قرار می‌گیرد، فوق‌العاده سنگین خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.