البرز - حاجی رضا شاکرمی ‌با بیان اینکه کارشناس شخصی است که دارای تخصص و مورد وثوق قضایی است، گفت: تعرفه کارشناسی در کانون کارشناسان باید مشخص باشد و سلیقه ای عمل نشود.

تعرفه کارشناس قضایی سلیقه ای نباشد /‌ضرورت استفاده از نظرات چند کارشناس در مسائل پیچیده

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز عصر چهارشنبه در آئین روز کارشناس دادگستری که در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد، ضمن تبریک روز کارشناس و استقلال کارشناسان قضایی اظهار کرد: می طلبد تا کارشناس در کنار قاضی به عنوان بازوی اجرایی تخصصی حضور داشته و ضرورت آن الزامی است.

شاه کرمی با بیان اینکه  شخصیت حقیقی و حقوقی کارشناسان حقوقی حائز اهمیت است، ‌ گفت: ‌کارشناس شخصی است که دارای تخصص و مورد وثوق قضایی است.

وی تخصص و تبحر در مسائل روز جامعه را بسیار گسترده دانست و گفت: ‌به طور مثال در حوزه منابع طبیعی و امور اراضی و املاک وقتی نگاه می کنیم می بینیم نیازمند به کارشناسان متخصص در این زمینه ها هستیم.

 دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با اشاره به اینکه در امورات قضایی اکثر پرونده های حقوقی و جنایی نظریات کارشناسان را پیوست می کنند، خاطرنشان کرد: به علت پیشرفت علوم، قضات در زمینه های مختلف و همه امور تسلط ندارند در حالی که کارشناسان مربوطه به هر امور، علم خود را به روز می کنند.

وی افزود: ‌وقتی کارشناسان نتایج و دلایل در امور قضایی را مطرح می کنند حکم دعوی برای قضات سهل و آسان خواهد بود در صورتیکه طرف دعوی نظریه کارشناسی را  قبول داشته باشند.

شاه کرمی در بحث  برخورد و ارتباطات با طرفین دعوی که گاها باعث شبهه می شود، ‌ افزود: ‌کارشناسان به این امر توجه کافی داشته باشند چراکه برخی از کارشناسان در امور دعوی بی توجهی می کنند.

وی اضافه کرد: در بحث داوری در اسلام بخصوص صلح و سازش نیازی به نظریه کارشناسی نیست و بهتر است صلح و سازش در اولویت باشد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز گفت:  قانون آئین دادرسی نظریه کارشناس مورد وثوق دادگاه را قبول دارد چراکه اکثر کارشناسان مورد وثوق و کارشناسی رسمی شده دادگاه هستند.

وی بحث تخصص را بیشتر مورد توجه قرار داد وگفت: ‌بایستی مسئولیت انتخاب کارشناس را به کانون کارشناسان واگذار کنیم.

شاه کرمی با اشاره به اینکه وجود کانون کارشناسان دو مزیت خواهد داشت: ‌گفت:  اینکه خود کانون، کارشناس را می شناسد و با سیستم ارجاع مدیریت ساماندهی می شود و مورد دیگر بحٽ دستمزدها هم  زیر نظر کانون خواهد بود.

این مسئول قضایی اضافه کرد: تعرفه کارشناسی در کانون کارشناسان مشخص باشد و تخصصی و سلیقه ای نباشد.

وی با بیان اینکه قرار کارشناسی که صادر می شود مبهم و کلی نباشد، ‌افزود: بایستی ‌این مورد را مد نظر قرار دهیم که اگر کارشناس صلاحیت در برخی از امور قضایی ندارد اظهار نظر نکند.

شاه کرمی در پایان گفت: در اجرای عدالت برخی مسائل پیچیده نظارت های دیگر کارشناسان ضروری است و ارجاع به یک نفر کفایت نمی کند بلکه  کانون در اینگونه موارد چندین کارشناس در امر قضایی نظر خواهی کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.