یک شهروند مشهدی در تماس با تحریریه قدس آنلاین از ترفندی در موضوع برنامه‌ریزی تحصیلی و مشاوره تقلبی پرده برداشت که خود گرفتار آن شده بود.

ترفندهای مراکز دروغین مشاوره‌ای و تحصیلی در مشهد

به گزارش قدس آنلاین، این شهروند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: اواخر سال گذشته طی دعوتنامه‌ای که از سوی مدرسه فرزندم ارسال شده بود در همایشی شرکت کردم و در این نشست با فردی به عنوان مشاور تحصیلی آشنا شدم.

وی افزود: این شخص بنا شد در مؤسسه مورد ادعای خود کلاس‌های برنامه‌ریزی تحصیلی و مشاوره جهت آمادگی دانش‌آموزان در آزمون سمپاد برگزار کند. به این ترتیب برای شرکت در این کلاس‌ها مبلغی پرداختیم که پس از خلف وعده‌ها و تأخیرهای مکرر، سرانجام در شب امتحان جلسه‌ای برای فرزندم گذاشتند که هیچ تأثیری بر نمرات وی نداشت. درحالی که قرار بر این بود که کلاس‌ها هفته‌ای یک بار و به طور خصوصی برگزار شود. به هر روی بار دیگر پیشنهاد شرکت فرزندم در کلاس ریاضی را داشتند که بر خلاف میل و تنها به اصرار فرزندم قبول کرده و مبلغی واریز کردم، اما با گذشت چندین ماه هنوز نه کلاسی برگزار شده و نه مبلغ دریافتی عودت داده شده است. ناگفته نماند این فرد مدعی بود مسئول یکی از شعبات یک مؤسسه آموزشی معتبر پایتخت است.

*اظهارات یک مقام مسئول

علیرضا اسلامی‌نژاد، کارشناس مسئول مدارس و مراکز غیر دولتی استان خراسان رضوی در واکنش به این موضوع به گزارشگر ما می‌گوید: تفاوت نمی‌کند که مدرسه‌ای دولتی باشد یا غیردولتی؛ چرا که همه مدارس مدیری دارند که از ضوابط و قوانین آموزش و پرورش مطلع است. از همین رو بدون ابلاغ اشخاص غیر مرتبط را نمی‌تواند به مدرسه راه دهد. به هر روی اینکه فردی با هر عنوانی وارد مدرسه شده و از والدین کلاهبرداری کرده جای بررسی دارد؛ زیرا صفرتا ۱۰۰ قضیه پذیرفته نیست و منطقی به نظر نمی‌رسد، حتی اگر شخصی از اداره بهداشت بخواهد به مدرسه‌ای برود باید با مسئولان مربوط نواحی هماهنگی کند. همچنین نهادهای نظارتی نیز اگر برنامه‌ای برای بازدید از مدارس داشته باشند، باید با آموزش و پرورش هماهنگی‌ها انجام شود.

وی تصریح می‌کند: در صورت وقوع اتفاقی نادر مشابه موردی که اشاره شده، چنانچه مدیری اهمال و بی‌توجهی کند به هیچ وجه پذیرفته نیست؛ زیرا چارچوب و شیوه نامه‌های تبلیغ مؤسسات آموزشی خصوصی در همه مدارس مشخص است. همچنین حتی مؤسسات و برندهای معتبری که قرار است در استان خراسان شعبه‌ای بزند و فعالیت خود را آغاز کنند، باید پیش از هرگونه فعالیتی از طریق وزارتخانه در این زمینه با اداره آموزش و پرورش استان مکاتبه شود. به این ترتیب در شورای نظارت بر مدارس و مراکز غیردولتی استان که عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه مدارس غیردولتی محسوب می‌شود و مرکب از ۱۰ عضو متخصص و مطلع است؛ وضعیت عملکرد این مؤسسه مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنان که اگر این مؤسسه پیشینه فعالیت در سایر استان‌ها و شهرها را داشته باشد، وزارتخانه رضایت از عملکرد مؤسسه یاد شده را نیز به ما ابلاغ می‌کند.

همچنین فردی که قرار است به عنوان مسئول شعبه این مؤسسات در استان فعالیت کند، باید از طریق وزارتخانه به اداره آموزش و پرورش استان معرفی شود و سپس در شورای نظارت این مقوله مورد بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب متناسب با نواحی مورد نظر برای فعالیت خود به نواحی آموزش و پرورش معرفی می‌شود. به این ترتیب روند راه‌اندازی این مؤسسات همانند تأیید صلاحیت آن‌ها و تأیید شرایط مکان مورد نظر از سوی اماکن صورت می‌گیرد.

وی تأکید می‌کند: ما چارچوب وفرایند ضابطه‌مندی را برای فعالیت مؤسسات تعریف کرده‌ایم که امکان هیچ گونه تخلفی را فراهم نمی‌سازد که منجربه سوء استفاده فرصت‌طلبان شود.

اسلامی‌نژاد در ادامه می‌گوید: فردی موجه و معتبری نیز که به دنبال راه‌اندازی مؤسسه است برای این امر نیازمند احراز صلاحیت و دریافت استعلاماتی از سوی گزینش، حراست و مراجع نظارتی می‌باشد. همچنین در صورت دریافت مجوز نیز نمی‌تواند هر مرکزی را در هر ناحیه‌ای که مایل باشد دائر کند؛ زیرا راه‌اندازی این مؤسسه نیازمند تأیید اماکن است.

دبیر شورای نظارت بر مدارس غیردولتی استان تصریح می‌کند: در خصوص ماجرای اشاره شده هیچ اهمالی از سوی اداره آموزش و پرورش استان صورت نگرفته و در این قضیه هنوز گزارشی به ما اعلام نشده است.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چنانچه تخلفی از سوی مدیران در زمینه ورود بی‌ضابطه مؤسسات به مدارس صورت بگیرد چه واکنشی از سوی متولیان امر انجام می‌شود، می‌گوید: بنابر مواد ۳۵،۳۴ و ۳۶ قانون مدارس غیردولتی برای برخورد با این موارد شورای نظارت تشکیل شده و متناسب با میزان تخلف صورت گرفته واکنش صورت می‌گیرد، چنان که گاه با توبیخ مسئله رفع شده، اما دربرخی موارد تا مرز تعطیلی مدرسه یادشده پیش رفتیم.

اسلامی‌نژاد با تأکید بر سیاست‌های همه جانبه نظارتی از سوی آموزش و پرورش می‌افزاید: بر اساس ماده ۲ قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی و با هماهنگی و جلسات برگزار شده با سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع و به میزبانی استانداری و فرمانداری مشهد مقدس مصوب شد تا برای آموزش افراد زیر ۲۰ سال صرفاً مجوز آموزش و پرورش صادر شود که این رویه در حال انجام است و افرادی که از سایر دستگاه‌ها مثلاً مجوز پیش دبستانی دارند در سامانه مشارکت‌های غیردولتی در حال تبدیل وضعیت هستند.

*ادعاهای واهی که جیب شما را هدف گرفته

گرچه رئیس ناحیه و مدیر مدرسه‌ای که برگزارکننده همایش مشاوره تحصیلی بوده چنین ماجرایی و ورود این شخص به مدرسه و معرفی مؤسسه کذایی را تأیید نکرده‌اند، اما هستند دیگر والدینی نیز که به دنبال ارتباط با این فرد برای پرداخت هزینه‌های بی‌ثمری متضرر شده‌اند. ناگفته نماند که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که بنا بر تلاش‌هایی که روزنامه قدس در این مقوله داشته؛ فردی که به عنوان مشاور رابط مؤسسه خود را معرفی کرده بود، طی تماس با برخی خانواده‌ها اظهار شرمندگی کرده و گفته: «من دیگر این مؤسسه کار نمی‌کنم و پول مرا هم مؤسسه نمی‌دهد.»

این درحالی است که درادامه پیگیری‌های قدس، در تماس با این مؤسسه باردیگر مدیران آن مدعی ارائه خدمات شده و اعلام کردند که «تنها شعبه وابسته به مؤسسه‌ای در تهران هستند» که فعالیت می‌کنند. از همین رو گزارشگر قدس با چند مؤسسه آموزشی در پایتخت که نام‌های مشابهی داشته‌اند، تماس گرفته که موفق شده تنها با یک مؤسسه صحبت کند که مسئول این مؤسسه نیز تأکید کرده است هیچ شعبه‌ای در هیچ نقطه کشور ندارند.

*کلام آخر

گرچه به دلیل آنکه نظام آموزش کشور ما «آزمون محور» بوده و تنها ملاک موفقیت در تحصیل و حتی زندگی افراد، قبولی در کنکور و تحصیل در مدارس و دانشگاه‌هاست، اما جا دارد که والدین نسبت به فعالیت مراکز و مؤسسات آموزشی آزاد نیز آگاهانه عمل کنند و هر وعده و پیشنهادی را بی‌هیچ بررسی و تحقیق نپذیرند.

منبع:قدس

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.