معاون سازمان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت: ۱۹۸ خانه تاریخی ثبت شده در شهرستان مشهد وجود دارد.

۱۹۸ خانه تاریخی ثبت شده در مشهد وجود دارد/خانه های تاریخی اطراف حرم بیشتر در معرض خطر تخریب قرار دارند

مرجان اکبری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار داشت: ۱۹۸ خانه تاریخی در شهرستان مشهد ثبت ملی هستند که ۱۰۰ خانه ان در شهر مشهد وجود دارد و هرچه این خانه ها به حرم مطهر نزدیکتر هستند در معرض خطر تخریب بیشتری می باشند زیرا برخی افراد به جای اینکه به موضوع فرهنگ توجه داشته باشند بیشتربه موضوعات اقتصادی تمرکز می کنند.

وی  بابیان اینکه مردم در حفاظت و نگهداری آثار تاریخی از برخی دستگاه ها فعالتر هستند، تصریح کرد:  تخریب خانه تاریخی سیدان نیز از دو حیطه حقوقی و فنی در حال پیگیری است.

اکبری افزود: تمام مدارک و مکاتباتی که با مالک خانه و مسئول پروژه مجاور این خانه در مورد حفاظت و صیانت از حریم این خانه از سوی این سازمان انجام شده است موجود می باشد و در اختیار مراجع قضایی نیز قرار گرفته است. حتی یگان حفاظت سازمان نیز چندین بار پروژه مجاور را پلمپ کرده بود که مسئول پروژه قول مساعد داده بود که در انجام پروژه دقت لازم را خواهند داشت تا آسیبی به این خانه تاریخی وارد نشود.

وی با بیان اینکه با جان و دل از آثار تاریخی محافظت می کنیم، ادامه داد: ادعای مسئول پروژه در حال حاضر نیز این است که به دلیل رفتار ناهمسان خاک و بارندگی های شدید این تخریب صورت گرفته است که از سازمان نظام مهندسی تقاضا کرده ایم که این ادعا را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به این سازمان اعلام کند.

اکبری در مورد تخریب  خانه قدیمی  در ابتدای خیابان پاسداران مشهد(جم) نیز اظهار داشت: این خانه که مربوط به دوره پهلوی دوم می باشد در فهرست آثار ثبت شده و شناسایی شده این سازمان قرار نداشته است زیرا علی رغم بررسی های مختلفی که قبلا از این خانه صورت گرفت ویژگی های یک خانه تاریخی را دارا  نبود اما انتظار ما این بود که قبل از تخریب آن استعلامی از این سازمان صورت می گرفت تا به صورت کتبی نظر سازمان در مورد این خانه بیان می شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.