جاده روستایی گناباد به خواف و گناباد به بجستان همچنان دارای مشکلات متعددی است که باید به آنها رسیدگی شود.

جاده باریک مسیر بجستان همچنان تلفات می‌گیرد
به گزارش قدس آنلاین ، آمارها نشان می‌دهد گناباد یکی از شهرهایی است که در 6 ماهه ابتدایی سال بیشترین میزان تصادفات برون‌شهری را داشته که دو جاده گناباد به بجستان و جاده روستایی گناباد به خواف بیشترین این میزان را داشته است.

دلایل زیادی می‌توان برای این امر برشمرد که باید کار کارشناسی درستی در این زمینه صورت گیرد و تصمیمات لازم اتخاذ شود تا از تلفات بیشتر جلوگیری شود.

جاده باریک مسیر بجستان

یکی از رانندگان وسایل نقلیه سنگین که در مسیر بجستان تردد می‌کند به خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار داشت: مسیر بجستان جاده‌ای بسیار باریک دارد که در موقع رسیدن دو خودرو سنگین به هم مجبور می‌شویم وارد شانه خاکی شویم.

وی ادامه داد: به طور متوسط در ماه، سه تا چهار بار از این مسیر می‌گذرم که رانندگان دیگر مانند من از وضعیت جاده گلایه دارند و به ویژه این وضعیت در شب بدتر می‌شود.

یکی دیگر از رانندگان کمپرسی نیز که در مسیر روستایی گناباد به خواف کار می‌کند به خبرنگار تسنیم در گناباد گفت: مسیر گناباد به خواف به دلیل نزدیکی از مسیرهایی است که رانندگان انتخاب می‌کنند اما این جاده روستایی است و کامیون نمی‌تواند زیاد در آن تردد کند.

وی ادامه داد: این جاده آسفالت درستی ندارد و برخی خرابی‌های حاشیه جاده سبب خرابی لاستیک‌ها و یا در برخی موارد واژگون شدن خودروهای سبک می‌شود.

جاده روستایی گناباد به خواف که مسیر اصلی به مرز دوغارون است در برنامه توسعه‌ای گناباد جای دارد و در آینده به یکی از جاده‌های ترانزیتی گناباد تبدیل خواهد شد اما تا زمانی که از جاده روستایی به جاده شهری و بعد بیرون شهری ارتقاع نیابد مشکل ساز خواهد بود.

محور گناباد همچنان خطرساز است

سرپرست فرمانداری گناباد اظهار داشت: اکنون در مورد آمار تصادفات رتبه اول یا دوم در استان را داریم و این سبب نگرانی شده است.

محمدعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گناباد اظهار کرد: نیروهای راهور به صورت 24 ساعته جاده‌های  شهرستان را تحت کنترل دارند اما باید در حوزه زیرساخت‌ها نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در گناباد راهکارهای بسیاری جهت کاهش این آمار رو به افزایش انجام شده اما با توجه به سه عامل ایجاد تصادفات جاده‌ای که شامل عدم کیفیت جاده‌ها، عدم تبحر و تسلط رانندگان و مشکلات طبیعی است، این مسائل جاده‌ها را تهدید می‌کنند و هر سه عامل در گناباد مشهود است.

سرپرست فرمانداری گناباد تصریح کرد: منطقه «پسکلوت» مسیر بین  شهرستانی است و نمی‌شود جاده‌ ترانزیتی پسکلوت که یک شاهرگ اقتصادی در شهرستان است را بست، باید در مقاطع استانی مطرح شود و بهبود یابد و هر سه عامل افزایش تصادفات در این جاده وجود دارد.در زمینه تعریف جاده‌ها باید قانونگذار دقت بیشتری داشته باشد به صورتی که جاده گناباد به خواف جاده روستایی نباید باشد و بلکه باید جاده بین شهرستانی تعریف شود.

افزایش 113 درصدی تصادفات در گناباد

جانشین فرمانده پلیس راه استان خراسان رضوی گفت: آمار به ما نشان می‌دهد تصادفات جاده‌ای در گناباد رشد داشته و باید شورای ترافیک در این زمینه برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

سرهنگ محمدعلی احسانبخش نیز در زمینه افزایش تصادفات در جاده‌های گناباد اظهار داشت: در سال 95 کاهش بسیار شدیدی در آمار تصادفات و رتبه اول کاهش تلفات جاده‌ای در کشور را داشته‌ایم و با تلاش پلیس‌راه، اداره راه، فرهنگ‌سازی رسانه و صداسیما این آمار در سال 96 و6 ماهه اول 97 در استان خراسان‌رضوی روند رکود رو به کاهش 4 درصدی تلفات جاده‌ای را داشته‌ است که به تعداد 17 نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در گناباد این موضوع کاملا برعکس و این روند رو به افزایش است و در 6 ماهه اول سال 97 نسبت به 6 ماهه اول سال 96 افزایش 113 درصدی در آمار تلفات جاده‌ای را داشته است.

جانشین فرمانده پلیس‌راه استان خراسان‌رضوی تصریح کرد: عبور تریلی‌هایی از معادن سنگان خواف که به سمت بجستان حرکت می‌کنند، بجای عبور از سمت رشتخوار، تربت حیدریه، گناباد راه روستای گیسور را انتخاب می‌کنند که یک ساعت بعد مسافت کمتر می‌شود و صد درصد این سبب ناایمن‌تر شدن مسیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تردد ماشین‌های سنگین از مسیر جاده‌هایی که زیرساخت آن برای این امر انجام نگرفته سبب ناایمنی باشد در شورای ترافیک استان تصمیم خواهیم گرفت تا دیگر از این مسیر رفت و آمد نکنند.

جانشین فرمانده پلیس راه استان خراسان‌رضوی عنوان کرد: از مسئولان استانی تقاضا می‌شود مسیر روستایی را ارتقاء دهند تا به درجه 2 و 1 برسد، بستر کاملا مستعد شده و لطمه به اقتصاد شهرستان نیز وارد نشود و حدود ایمنی جاده‌ها انجام گیرد.

احسان‌بخش دلیل دوم افزایش تلفات توسعه ناایمن محورهای روستایی دانست و افزود: بنا به دلایل مختلف و مسائل اجتماعی بلافاصله بدون توجه به مسائل ایمنی، اصلاح پیچ‌ها و پروژه‌های آسفالت مسیرهای روستایی انجام گرفته اما کاش مسیر کوتاه‌تر اما ایمن تر را مدنظر قرار دهند.

به گزارش تسنیم، آنچه در بررسی وضعیت دو جاده مهم گناباد که یکی به مرز دغارون و دیگر به جاده اصلی وصل می‌شود مهم به نظر می‌رسد ارتقاء این جاده‌ها است و مسئولان در این حوزه باید اقدامات جدی صورت دهند زیرا جریمه و بستن راه تا حدودی خواهد توانست این معضل را حل کند و بدون شک این راهکارها بر اقتصاد شهرستان گناباد تاثیر خواهد گذاشت.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.