عاشورا در طول تاریخ مورد توجه بسیاری از هنرمندان قرار گرفته و این قشر از جامعه برای بازتاب حماسه کربلا در آثار هنری خود و انتقال بهتر پیام عاشورا بهره گرفته اند.

مشهد جایگاه ویژه‌ای در زمینه تئاتر عاشورایی دارد
 
به گزارش قدس آنلاین ،   بیش از ۱۴۰۰ سال است که از حماسه خونین عاشورا می‌گذرد، اما همچنان این واقعه تاریخی شکوه و تازگی خودش را پس از گذشت چندین قرن حفظ کرده به طوریکه گذر زمان هم نتوانسته این حماسه بشریت را دستخوش تغییر کند و همچنان داستان رشادت سالار شهیدان (ع) و دلاوری‌های اهل بیت ایشان برای هر نسل رنگ وبوی دیگری دارد.
تئاتر بهترین  شیوه برای روایت تراژی واقعه عاشورا/شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در زمینه تئاتر عاشورایی دارد
  این تراژدی آن قدر غم انگیز بود که هنرمندان زیادی  در گذر زمان به شیوه های مختلف هنری از جمله آیین پرده خوانی به نقل روایت قصه کربلا پرداختند که در این میان نمی‌توان نقش هنر از جمله هنر تئاتر را در زنده نگه داشتن این قیام تاریخی نادیده گرفت به طوریکه این قشر از جامعه برای بازتاب حماسه کربلا در آثار هنری خود و انتقال بهتر پیام عاشورا به نسل های بعدی بهره گرفته اند.
 مشهد یکی از شهرهای مذهبی جهان هست که تئاتر عاشورایی در کنار حریم رضوی جایگاه ویژه ای دارد به طوریکه این گونه از هنر جزو شاخص‌های فرهنگی این کلان شهر مذهبی جهان قرار دارد و هرساله با فرارسیدن ایام محرم وصفر هنرمندان خوش ذوق مشهدی تئاترهای بسیاری را با مضامین روایت عاشورا به رشته تحریر در می‌آورند وبر روی صحنه تئاتر اجرا می‌کنند.

برای درک بهتر موضوع تئاتر عاشورایی به سراغ  محمد جواد استادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد  رفتیم.
وی می‌گوید: نمایش به معنی آیینی قدمت بسیار زیادی در ایران داشته است و مردم ما از هنر نمایش برای اعتقادات و باورهای مذهبی خود استفاده می‌کرده اند. 
تئاتر بهترین  شیوه برای روایت تراژی واقعه عاشورا/شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در زمینه تئاتر عاشورایی دارد

استادی در رابطه اجرای تئاترهایی با مضامین عاشورا درمشهد می‌افزاید: اداره ارشاد اسلامی در مشهد برنامه ریزی‌های خاصی را برای حفظ نمایش‌های آیینی در این شهر در نظر گرفته و سه تئاتر عاشورایی از جمله خورشید کاروان، به روی نی و رد پای خورشید در سالن‌های تئاتر مشهد در این ایام در حال اجرا هستند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تصریح می‌کند: با توجه به اینکه مشهد شهر مذهبی ست و ما باید بستر شهر را از نظر فرهنگی برای زائران آماده سازیم سعی ما بر این است تا روند بازبینی نمایش‌ها را تسریع‌تر کنیم و بتوانیم نمایش‌های مذهبی را در کنار حریم رضوی بهبود بخشیم.

استادی درباره برنامه‌های آینده تئاتر عاشورایی در شهر مشهد بیان می‌کند: با همکاری حوزه هنری خراسان در تلاش هستیم تا متون نمایش‌هایی با مضامین عاشورا را برای سال آینده بررسی کنیم و در حوزه تعذیه نیز امیدواریم که بتوانیم جشنواره سوگواره را در سال آینده برگزار کنیم و از ریش سفیدان این حوزه دعوت کنیم و اگر پتانسیل‌های اجرای این جشنواره‌ها فراهم شود بتوانیم این مراسم را در سطح ملی و استانی برگزار کنیم.

خورشید کاروان تئاتری با ۲۲ سال قدمت

نمایش خورشید کاروان به نویسندگی مهدی توسلی و کارگردانی مشترک اصغر لشکری و علی آزادنیا این شب‌ها در فرهنگسرای غدیر مشهد در حال اجرا است وتا پایان محرم و صفر ادامه دارد.
تئاتر بهترین  شیوه برای روایت تراژی واقعه عاشورا/شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در زمینه تئاتر عاشورایی دارد
اصغر لشکری کارگردان نمایش خورشیدکاروان ضمن قدردانی از حمایت های  اداره فرهنگ وارشاد اسلامی مشهد می‌گوید: این نمایش ۲۲سال در تهران توسط کارگردان‌های مختلفی به روی صحنه رفت و اکنون ۱۴ سال نیز از اجرای آن در ایام محرم وصفر درشهر مشهد می‌گذرد و به نوعی مشهد رکورد دار شهرستانی این تئاتر است.

وی در رابطه با داستان این نمایش می‌افزاید: قصه این نمایش به این صورت است هنگامی که خاندان امام حسین (ع) به اسارت گرفته می‌شوند و به طرف شام در حرکت هستند در بین راه در یک کلیسایی توقف می‌کنند و راهب آن کلیسا انتظار یک سری از وقایع را دارد و در انتهای نمایش راهب شیفته امام حسین (ع) می‌شود و به دین اسلام می‌گرود.

وی درباره شیوه اجرای نمایش می‌افزاید: در اجرای نمایش برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی احساسات مخاطبین و تازگی واقعه عاشورا سعی براین شده تا از مداحی، موسیقی‌های عاشورایی و دمامه وسنج و تاحدودی از هنر تعزیه استفاده کنیم.

کارگردان نمایش خورشید کاروان تصریح می‌کند: طبیعتا بعد از ۱۴۰۰ سال از واقعه عاشورا همچنان این حماسه در دل مردم زنده است و مردم ما هنوز هم در ایام سیاه می‌پوشند و اجرای چنین نمایش‌هایی می‌تواند به درک بهتر واقعه عاشورا به ویژه جوانان کمک کند.

موسیقی مهمترین شاخص تئاتر عاشورایی

مهدی حسنی از موسیقیدانان برجسته مشهدی در رابطه با اجرای موسیقی در تئاتر عاشورا می‌گوید: هنر موسیقی تاثیر بسیار زیادی در برانگیختن حس مخاطبین به ویژه در کارهای مذهبی دارد، همچنین  نوع نواهایی که برای این گونه از تئاترها در نظر گرفته می‌شود برگرفته از مداحی و نواهای عاشورایی است.
تئاتر بهترین  شیوه برای روایت تراژی واقعه عاشورا/شهر مشهد جایگاه ویژه‌ای در زمینه تئاتر عاشورایی دارد
مهدی حسنی تصریح می‌کند: کارهایی که توام با تاریخ است، چون مربوط به صدر اسلام است باید موسیقی درآن‌ها کهنه کاری شود یعنی نوع ادوات باید بوی قدمت را بدهد ویا از موسیقی‌های بدوی عربی استفاده کرد.

وی بیان می‌کند: از شاخص تئاترهای رضوی ویا نمایش‌های عاشورایی این است که می‌توان برای تاثیر گذاری بیشتر بر روی مخاطبین از افکت‌هایی مانند همهمه، نقارخانه، زنگ ساعت، صداها ونجواها استفاده کرد.
منبع : باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.