از اسمش پیداست که چیزی خیلی فراتر از زباله است و باید حواسمان به جمع آن‌ها باشد. پسوند عفونی هم که می‌گیرد خطرناک بودنش هشدار دهنده‌تر می‌شود.

دپوی یک هفته‌ای زباله‌های عفونی در بیمارستان قائم (عج)

صحبت از زباله‌های عفونی بیمارستان هاست. جالب است بدانید با همه خطرات زباله‌های عفونی و هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود، اما متأسفانه انباشت زباله‌های عفونی بیمارستان قائم(عج) مشهد در محوطه این بیمارستان درست در نزدیکی در ورودی خیابان کوهسنگی سبب شده تا ضمن بوی ناخوشایند، شرایط خطرناکی را برای مردم و بیمارانی که در نزدیکی کوه زباله تردد و یا بستری هستند فراهم آورد و سلامتشان را با تهدید جدی مواجه کند.

تلی که به واسطه انباشت زباله‌های عفونی بیمارستان پس از حدود ۱۰ روز درست شده است بوی بسیار متعفنی را ایجاد کرده که تا چندین متر دورتر کاملاً به مشام می‌رسد و آزار دهنده است!   در چنین شرایطی این بمب زباله‌ای که چاشنی آن عفونت و بیماری است با بی تدبیری مدیریت بیمارستان قائم و البته بی‌خیالی دانشکده علوم پزشکی، به عنوان متولی اصلی بهداشت و درمان استان و شهر مشهد، در چند متری بخش اورژانس، بخش زنان و زایمان و سایر بخش‌ها این سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند که چه چیزی اهمیتش می‌تواند بیشتر از رعایت بهداشت در یک مجموعه درمانی بزرگ باشد؟

 تهدید سلامتی در بیمارستان!

یکی از همراهان بیمار که با او در محوطه بیمارستان قائم در مورد انباشت زباله‌های بیمارستان هم صحبت می‌شویم، در این باره می‌گوید: حدود چهار روز است که من در این بیمارستان رفت و آمد دارم؛ باور کنید هیچ جایی چنین چیزی را ندیده‌ام که این حجم زباله در مجاورت بخش‌ها روی هم انباشته شود. واقعاً برای عملکرد ضعیف کادر مدیریتی بیمارستان متأسفم! وقتی از او می‌پرسیم آیا می‌داند این زباله‌ها عفونی هستند، با تعجب اظهار می‌دارد: واقعاً نمی‌دانم چه باید بگویم! انگار تنها چیزی که در اینجا برای مسئولان بیمارستان مهم نیست سلامتی و جان مردم است که اگر این گونه بود این همه زباله‌ای را که انواع بیماری را در خود دارند و به راحتی می‌توانند انتقال دهنده آن باشند، این گونه رها نمی‌کردند. فکر می‌کنم آقایان مسئول بیمارستان و دانشکده علوم پزشکی، سلامت مردم برایشان اهمیت ندارد. برای همین از مسئولان بالادستی از استاندار، نمایندگان مجلس و وزیر بهداشت درخواست می‌کنم به این فاجعه زیست محیطی واکنش نشان دهند، چرا که اتفاقات بسیار خطرناکی در پس این زباله‌های عفونی وجود دارد که باید هر چه زودتر تدبیری برای آن اندیشیده شود.

  دستگاهی که خراب است

با یکی از پرسنل بیمارستان در مورد دلایل انباشت زباله‌های عفونی و متعفن صحبت می‌کنم، او در این باره می‌گوید: بیشتر از یک هفته است که این زباله‌ها از اینجا برده نمی‌شود و در این مکان انباشته شده است. بوی بد و متعفن آن‌ها همه را آزار می‌دهد، دلیلش هم آن طور که ما فهمیدیم این است که دستگاه اتوکلاو که این زباله‌ها را با آن ضد عفونی می‌کنند و دفن بهداشتی می‌نماید خراب شده است و قطعاتی که باید برای درست کردن آن بیاورند، نیست و این سبب شده تا زباله‌هایی که خطرات زیادی دارد اینچنین روی هم انباشته شود.

  نخاله‌های ساختمانی که سالک پرورند!

فردی دیگر نیز اینچنین در مورد زباله‌های عفونی انباشته شده در گوشه‌ای از محوطه بیمارستان قائم اظهار نظر می‌کند: چند روز قبل با فردی برخورد کردم که گویا خودش پزشک بود، اهل کشور عراق. او خیلی از این جریان که زباله‌هایی با این حجم از خطر در نزدیکی بخش‌های بیمارستانی باید برای چند روز روی هم انباشته شوند، متأسف بود.

او در ادامه افزود: چقدر باید مسئولان بهداشت و درمان ما بی فکر باشند که چنین اتفاقاتی در مجموعه درمانی بزرگی مثل بیمارستان قائم بیفتد و هیچ کس به دنبال رفع آن نباشد. این را هم باید بگویم تنها همین مورد زباله‌های عفونی نیست که شرایط فوق العاده بدی را در بیمارستان قائم رقم زده است بلکه پشت ساختمان اورژانس فعلی و جلوی در اورژانس سابق و نیز قسمتی از همین محوطه بیمارستان را اگر به دقت نگاه کنید پر شده از نخاله‌های ساختمانی که می‌تواند بستری برای سایر بیماری‌ها چون سالک باشد. آقایان پزشک شما که مدعی درمان بیماری‌ها هستید چرا با این چنین مواردی برخورد نمی‌کنید و این گونه با سلامت مردم بازی می‌کنید!

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.