طرح جدید آموزش‌وپرورش با عنوان "معلم تمام وقت" به زودی وارد فاز اجرا می‌شود و معلمان داوطلب این طرح به جای ۲۴ ساعت در هفته ۳۰ ساعت تدریس خواهند داشت؛ مسئولان این طرح را به نفع معلمان می‌دانند اما نگاه آنها به عنوان ذینفعان به طرح جدید چیست؟

تمام وقت شدن از نگاه مسئولان و ذینفعان؛ پای منافع معلمان در میان است؟

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، مدت‌های طولانی است که معلمان نسبت به وضعیت معیشتی خود معترضند البته خودشان می‌گویند این اعتراض‌ها بیشتر مربوط به تبعیضی است که میان آنها با سایر کارکنان دولت وجود دارد و در شرایطی که معلم وظیفه خطیر تعلیم و تربیت نسل آینده را بر عهده دارد کمتر مطالبات و مشکلاتش شنیده می‌شود البته دغدغه آنها فقط به موضوع معیشت خلاصه نمی‌شود بلکه سال‌هاست در کنار اعتراض به مسائل معیشتی نسبت به افت کیفیت آموزش در مدارس هم هشدار داده‌اند.

وزرای مختلف آموزش‌وپرورش برای جبران این کاستی‌ها، طرح‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند که می‌توان مهمترین آن را در رتبه‌بندی معلمان خلاصه دانست، طرحی که تا به امروز وارد فاز اجرا نشده و  هم‌اکنون توسط دولت در حال بررسی است. اخیرا نیز آموزش‌وپرورش طرح جدید "معلم تمام وقت" را درنظر  دارد که از نگاه مسئولان این وزارتخانه می‌تواند در سفره معیشت معلمان هر چند کوچک تاثیری مثبت داشته باشد اما این نگاه مثبت در میان جامعه ذینفعان این طرح یعنی معلمان طرفداری ندارد، آنها همانند تصمیم‌گیران آموزش‌وپرورش به آینده تمام وقت شدن معلمان خوشبین نیستند و برای این استدلال دلایلی هم دارند.

بطحایی: ۳۶ ساعت تدریس به جای ۲۴ ساعت

وزیر آموزش وپرورش درباره جزییات این طرح گفته است" هم اکنون ۶ ساعت اضافه تدریس در حکم معلمان لحاظ می شود که امتیازخوبی برای آنهاست و در سوابق خدمتی لحاظ و از سایر امتیازات بهره مند خواهند برد. طرحی را داریم که به تدریج به سمت تمام وقت شدن معلمان حرکت کنیم البته در گام نخست باید اعتبار مورد نیاز و انگیزه‌های لازم در معلمان تامین شود.البته نمی توانیم به معلمان اجبار کنیم به جای ۲۴ ساعت در هفته ۳۶ ساعت در مدرسه حضور داشته باشند بلکه با ایجاد انگیزه های لازم باید هر کدام از معلم ها به اختیار تمام وقت خواهند شد. درحال حاضر اجرای طرح  ۶ ساعت اضافه تدریس را آغاز کرده ایم."

مقصر اصلی؛ فضاسازی‌های فضای مجازی

علی الهیار معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش هم با تاکید براینکه این طرح دارای چهار مزیت برای فرهنگیان و کاملا به نفع آنهاست، دلایل بدبینی معلمان به طرح تمام وقت شدن را ناشی از فضاسازی‌ها در فضای مجازی می‌داند که باعث شده است ابهاماتی درباره این طرح به وجود بیاید اما پس از اجرای طرح و بهره‌مند شدن معلمان از آن اثبات خواهد شد که کاملا به نفع آنهاست.

معلمان خوشبین نیستند

این نگاه خوشبینانه‌ای که در بین مسئولان آموزش‌وپرورش نسبت به منافع و مزیت‌های تمام وقت شدن معلمان حاکم است در میان معلمان به عنوان مخاطبان مستقیم این طرح دیده نمی‌شود و آنها چندان نسبت به آینده این طرح خوشبین نیستند اما اینکه چرا این نگاه در بین معلمان وجود دارد و آنها نسبت به اغلب تصمیم‌گیری‌های مسئولان آموزش وپرورش خوشبین نیستند، نیازمند بررسی بیشتری دارد که در این گزارش مجال آن نیست.

همچنین در رابطه با طرح معلم تمام وقت باید مشخص شود که آیا افزایش ساعت کار معلمان به نفع دانش‌آموزان و جریان آموزش در مدارس خواهد بود چرا که معلمان و دانش‌آموزان ذینفعان اصلی این طرح هستند از سوی دیگر این مسئله در افزایش توانمندی و کارایی معلمان چه تاثیر مثبتی خواهد داشت؟ آیا آنگونه که مسئولان اجرای آن را با سند تحول بنیادین در ارتباط می‌دانند، طرح معلم  تمام وقت در شرایط فعلی که آموزش‌وپرورش با کمبود معلم مواجه است به واقع در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است یا   هدف اصلی آن رفع کمبود معلم و رفع بخشی از کمبود اعتبارات آموزش و پرورش است که با اعتبار گرفتن از سند تحول اجرا می‌شود.

پای حرف معلمان

در اینباره نظرات تعدادی از معلمان را منعکس می‌کنیم تا بدانیم چه نگرشی نسبت به طرح تمام وقت شدن دارند؟

مشاور یکی از مدارس استان البرز معتقد است این طرح به دنبال آن است که کمبود معلم را جبران کند و در ظاهر داوطلبانه است اما به مرور زمان اجباری می شود.البته او برای این استنباطش به سخنان نمایندگان تشکل‌های صنفی اشاره می‌کند و چون آنها این طرح را رد کرده‌اند آن را طرح خوبی نمی‌داند.

معلمی که در یکی از هنرستان‌های تهران فعالیت می‌کند درباره طرح تمام وقت شدن می‌گوید: همه ادارات به کارمندان بدون اینکه یک دقیقه بیشتر از وقت اداری بمانند تا ۱۲۰ ساعت اضافه کار میدهند که مبلغی حداقل یک میلیون می‌شود اما حالا که می‌خواهند چندرغازی به حقوق معلم اضافه کنند می‌گویند باید کل هفته را تدریس کنید، این طرح فقط بهانه‌ای است تا از معلم کار بیشتر بکشند و از زیر بار مالی استخدام معلم جدید شانه خالی کنند.

معلم دیگری از شهرستان‌های استان تهران به مزایای این طرح که از سوی مسئولان آموزش‌وپرورش ذکر شده اشاره می‌کند و می‌گوید اگر اینگونه باشد حتما از آن استقبال خواهم کرد اما نگرانی‌هایی وجود دارد که در صحبت با همکارانم و سایر معلمان آنها را می‌شنوم به عنوان مثال مسئولان به طور دقیق اهداف این طرح را بیان نکرده‌اند همچنین در سال‌های اخیر مشکل کمبود معلم را در آموزش‌وپرورش شاهد بودیم که باعث افزایش جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های درس شده است و همین مسائل باعث می‌شود که  این تصور ایجاد شود آموزش و پرورش برای رهایی از دو مشکل کمبود معلم و کمبود بودجه و اعتبارات دست به اجرای چنین طرحی می‌زند اما باز هم معتقدم تا زمانی که اجرا نشود و از نزدیک مزایا یا معایب آن را نبینم، نمیتوان قضاوت دقیقی داشت.

پذیرش تمام وقت‌شدن از سر ناچاری

البته برخی معلمان هم هستند که نسبت به این طرح نگاه مثبتی دارند و در قیاس با حق‌التدریس آن را دارای منافع بهتری می‌دانند.

یکی از معلمان استان لرستان در این باره عنوان می‌کند: طرح معلم تمام وقت از اضافه کاری ساده بهتر است چون قبلا فقط اضافه کار به معلمان پرداخت می‌شد اما در این طرح، مبلغ اضافه شده در حکم بازنشستگی لحاظ شده و سه ماه تعطیلات تابستان هم پرداخت می‌شود.

هر چند او می‌گوید که معلمان اگر از طرح تمام وقت شدن استقبال کنند از سر ناچاری است  و بلایی مانند پرداخت یارانه بر سر این طرح می‌آید یعنی در سایه افزایش تورم رقمی که به حقوق معلمان اضافه می‌شود اصلا به حساب نخواهد آمد اما ساعت کار آنها به ۳۰ ساعت می‌رسد.

تناقض وجود دارد

در بین معلمان صاحب‌نظر هم نظرات مختلفی درباره طرح معلم تمام وقت بیان شده است که اغلب آنها در نگاهی تقریبا همسو مخالف طرح جدید آموزش‌وپرورش هستند؛‌ علی پورسلیمان در گفت‌وگو با رادیو درباره طرح معلم تمام وقت گفته است "آقای بطحایی گفته‌اند به تدریج به سمت تمام وقت شدن معلمان حرکت می‌کنیم و البته در گام نخست باید اعتبار مورد نیاز تامین شود که این با صحبت‌های آقای الهیار تناقض دارد . مشخص نیست که بالاخره این طرح ۳۰ ساعته است یا ۳۶ ساعت؟ آیا اعتبارش تامین شده یا خیر؟ از طرفی آقای الهیار می‌گوید ما وارد محاسبات ریز نشده‌ایم، من فکر نمی‌کنم که این فرمول خیلی سخت باشد. ۲۵ درصد فوق العاده شغل ویژه معلمان معمولا  رقمی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان است اگر ۲۵ درصد این مبلغ را حساب کنیم که به حقوق معلمان اضافه خواهد شد رقمی حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است. از سوی دیگر باید توجه داشت در زمان وزارت مرحوم آقای پرورش حدود دو ساعت به تدریس معلمان که بیست و دو ساعته بودند، اضافه و ساعت موظف آنها ۲۴ ساعت شد پس از آن دیوان عدالت اداری رای به برگشت داد اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش این را به صورت جمعی  اعمال نکرد و معلمان در این زمینه احساس می‌کنند مغبون هستند."

گسترش سفره معلمان

اخیرا یارمحمد حسین‌بر مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش از افزایش حدود ۷۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان با بیش از ۲۰ سال سابقه که به صورت مستمر ۵ سال در طرح معلم تمام وقت همکاری کنند،‌خبر داده است که در حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت تاثیر به سزایی دارد او همچین یکی از اهداف طرح را گسترش سفره معلمان بیان می‌کند.

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه صحبت‌های خود گفته است:  طرح معلم تمام وقت مختص همکارانی است که هم‌اکنون ساعات حق‌التدریس دارند و این مسئله به آنها کمک می‌کند، مطالبات حق‌التدریس به موقع و همراه با حقوق پرداخت شود و در پاداش و حقوق بازنشستگی تاثیر مثبت داشته باشد.

وی معتقد است که نمی‌توان طرح معلم تمام وقت را با معیشت معلمان بی‌ربط دانست چون بر حقوق بازنشستگی و پاداش پایان خدمت آنها تاثیر مثبت دارد متاسفانه هم‌اکنون این تصور ایجاد شده است که هدف طرح افزایش ساعت کارمعلمان است در صورتی که ارتباطی با آن ندارد و به هیچ عنوان در آینده هم این مسئله را مشمول نمی‌شود. افزایش ساعت کار معلمان تابع قوانین خاص خود است. طرح معلم تمام وقت برای کمک به معلمان ارائه شده و هیچ ضرری برای آنها ندارد و از هر زاویه نگاه کنیم به نفع معلمان است.

مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش می‌گویند هدف برای تمام افرادی که در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند، رعایت صلاح فرهنگیان است و اگر الان مسئولان وزارت آموزش و پرورش اقدام نوآورانه انجام می‌دهند این اقدامات در راستای خدمت به معلم هست یعنی نه قصد سیاسی در آن دنبال می‌شود و نه قصد دیگری که بخواهد با بی انصافی نقد شود اما در این رابطه باید به این مسئله اشاره کنیم که معلمان هنوز نمی‌دانند آیا علاوه بر ۶ ساعت تدریس مازاد ، تعهدات دیگری هم در این طرح وجود دارد؟ مثلاً به این بهانه تابستان‌ها همانند کادر اجرایی مدارس معلمان مشمول طرح تمام وقت شدن را موظف به حضور در مدارس می‌کنند؟

با وجود توضیحات مسئولان آموزش‌وپرورش،  هنوز بدنه معلمان چندان نگاه خوشبینانه‌ای به این طرح ندارند و تا زمانی که بی‌اعتمادی بدنه معلمان به مسئولان آموزش‌وپرورش حاکم باشد، بیشتر طرح‌های آنها مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و باید بررسی شود دلایل این حجم از بی‌اعتمادی چیست؟ از سوی دیگر تا زمانی که معلم به عنوان مهمترین عنصر در نظام تعلیم و تربیت انگیزه کافی را نداشته باشد و برای ارتقای سطح توانمندی‌های او گامی برداشته نشود آموزش‌وپرورش همچنان در روزمرگی‌های خود گرفتار خواهد بود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.