مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد گفت: اگر رسول خادم و همکارانش اشتباهات سال گذشته در مسابقات جهانی پاریس را قبول می‌کردند، امروز ششم دنیا نبودیم.

کاوه: متأسفانه در مسابقات جهانی "کشتی ایرانی" ندیدیم

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، محسن کاوه درباره عملکرد تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی مجارستان، گفت: همان زمان هم گفتم اگر ما اشتباهات خودمان را قبول کنیم پیشرفت می‌کنیم و اگر اشتباهات سال گذشته را می‌پذیرفتیم، امروز ششم نمی‌شدیم. فکر نمی‌کنم اهداف ما شانسی باشد، تا زمانی‌که ما اشتباهاتمان را نپذیریم پیشرفت نخواهیم کرد، حتی ممکن است بیشتر هم اُفت کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که با این شرایط آیا می‌توانیم امیدی به درخشش در المپیک داشته باشیم یا نه، تصریح کرد: سال قبل پشت یکسری شعارها پنهان شدیم، با مباحثی از جمله جوانگرایی و احترام به فرایند، ناکامی سال قبل را کوچک جلوه دادیم. اگر بخواهیم بگوییم جوانگرایی کردیم، باید با سند صحبت کنیم. اینکه یک کشتی‌گیر را از روی اجبار با سن کم در ترکیب تیم قرار دهیم آنهم چون چاره‌ای نداشتیم و بعد بگوییم جوانگرایی کردیم، قابل قبول نیست.

کاوه افزود: یعنی واقعا قرار است ۲ سال دیگر مقصودی و امامی در المپیک برای ایران کشتی بگیرند؟ از طرفی، امامی تازه به ۷۰ کیلوگرم آمده و هنوز در همین وزن هم مدعی نیست، ضمن اینکه وزنش هم المپیکی نیست و اگر بر فرض بخواهیم او را به ۷۴ کیلوگرم ببریم، آیا منطقی است؟ با این شعارها نمی‌توانیم بگوییم جوانگرایی کرده‌ایم.

* متأسفانه نفرات دوم و سوم ما در این سال‌ها رها شدند

مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: وقتی فقط از یکسری قوانین کشورهایی مانند آمریکا و روسیه را استفاده می‌کنیم و بقیه را خودمان دیکته می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم مانند آنها نتیجه بگیریم. چه اتفاقی افتاد که روسیه بعد از اُفتی چند ساله دوباره تیمش را احیا کرد؟ یا آمریکا که تا همین چند سال قبل جزو ۱۰ تیم برتر دنیا هم نبود، در سالهای اخیر همواره روی سکوی جهانی بوده و حتی سال گذشته قهرمان شد. آنها عیب‌هایشان را دیدند و آنرا را برطرف کردند. اگر اشتباهاتمان را نپذیریم به بیراهه رفته‌ایم. یکسری کارهایی را که باید می‌کردیم انجام ندادیم و یکسری کارهایی که نباید انجام می‌دادیم تکرار کردیم که باعث شد به بیراهه برویم.

کاوه در پاسخ به این سؤال که این کارها چه کارهایی بوده است، گفت: نحوه انتخاب کشتی‌گیران باعث بی‌انگیزگی آنها شده است، وقتی کشتی‌گیر احساس می‌کند نگاه و نظری روی او وجود ندارد، تمرین را رها می‌کند. متأسفانه نفرات دوم و سوم ما در این سالها رها شدند، در حالی که این نفرات هستند که باعث رشد کشتی‌گیران برتر می‌شوند.

مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد گفت: در اوزان ۷۴ تا ۹۲ کیلوگرم مسابقات جهانی، آمریکا ۳ طلا و یک برنز گرفت، این نتایج حاصل توجه جدی به نفرات دوم در مسابقات داخلی این کشور بود. بسیاری از این نفرات کشتی‌گیران دومی بودند که حریفانشان را به جلو هُل می‌دادند، اما با تغییر اوزان آنها را رها نکردند و این شد که در ۴ وزن ۴ مدال گرفتند. به عنوان مثال تیلور که در ۸۶ کیلوگرم قهرمان جهان شد روزی نفر دوم جردن باروز بود. وقتی نفرات دوم را طرد می‌کنیم، نه تنها آنها را از دست می‌دهیم، بلکه نفر اول هم دچار اُفت می‌شود. شاید بگوییم کریمی خوب کشتی گرفت، من هم همین را می‌گویم، اما حضور کشتی‌گیری مانند ابراهیمی باعث شد کریمی رو به جلو حرکت کند، اگر کشتی‌گیر در حاشیه امنیت قرار گیرد نمی‌تواند پیشرفت کند.

* اینکه تعدادی جوان را به مسابقات ببریم، نامش جوانگرایی نیست

وی ادامه داد: متأسفانه برنامه‌ای که در یکسال گذشته برای یزدانی داشتیم اصلا برنامه خوبی نبود. یزدانی سال قبل تنها در دو تورنمنت برون‌مرزی قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی شرکت کرد که حریفانش هیچ‌کدام در سطح جهانی نبودند. بعد از باختی که یزدانی در جام جهانی ۲۰۱۷ مقابل تیلور داشت و با توجه به تغییر اوزان، مشخص شد که یزدانی باید حداقل یکبار دیگر با حریف آمریکایی‌اش کشتی بگیرد تا نقاط ضعف خودش را برطرف کند، اما این اتفاق نیفتاد. هر چند معتقدم اگر برنامه‌ خوبی برای او داشته باشیم، می‌تواند حریف آمریکایی را شکست دهد و با یک باخت نمی‌توان در خصوص او قضاوت کرد. 

مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد، درباره ادعای اعضای شورای فنی مبنی بر اینکه این ناکامی حاصل جوانگرایی بوده، گفت: جوانگرایی خوب است، اما مسابقات جهانی جای آزمون و خطا نیست. کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم روس‌ها در انتخابی روسیه تسابالوف را برد و سپس در امیدهای اروپا مدال گرفت، شایستگی‌اش را نشان داد و حالا هم قهرمان جهان شد. منظور از جوانگرایی، رو کردن چنین کشتی‌گیرانی است.

کاوه تصریح کرد: جوانی که برای او هیچ برنامه‌ای نداشته باشیم به چه دردی می‌خورد؟ اینکه فقط تعدادی جوان را به بهانه جوانگرایی به مسابقات ببریم و ببازند نامش جوانگرایی نیست. یعنی واقعا ما کشتی‌گیرانی مانند مقصودی و امامی را تا المپیک حفظ می‌کنیم؟ قبل از این هم جوانان زیادی داشتیم که طی این سال‌ها آمدند، قهرمان شدند، اما حالا اثری از آنها نمی‌بینیم. اینکه ۲ کشتی‌گیر مانند مقصودی و امامی را اعزام کنیم و بعد به خاطر نتیجه نگرفتن بگوییم جوانگرایی کرده‌ایم، حرف درستی نیست و به بی‌راهه رفتن است.

* متأسفانه در مسابقات جهانی کشتی ایرانی ندیدیم

وی با انتقاد از صحبت‌های ترکان گفت: صحبت‌های آقای ترکان را خواندم و فکر می‌کنم فرافکنی می‌کند و به بی‌راهه می‌رود، مگر فرایند را کسی غیر از مسئولان فدراسیون نوشته‌است؟ خودمان نوشته‌ایم، اگر نتیجه‌اش این می‌شود حتما مشکل داشته است. از طرفی اگر به درد نمی‌خورد پس چرا اجرایش می‌کنیم. شاید فقط به چهار پنج کشتی‌گیر نگاه کرده‌ایم. توسعه کشتی در استانها ضعیف شده است و به غیر از تعدادی محدود بقیه را رها کرده‌ایم. 

کاوه در پاسخ به این سؤال که ترکان عنوان کرده است تنها به چهار پنج کشتی‌گیر امید داشته‌ایم، گفت: این دید خوبی نیست؛ سرمربی تیم ملی برای تمام ایران است نه فقط برای چهار پنج نفر. متأسفانه با تصمیمات اشتباهی که گرفته شد، کار به اینجا رسید. قبل از بازی‌های آسیایی گفتیم ۹۷ کیلوگرم ما خوب نیست، کریمی را به آن وزن بردیم و سپس برای مسابقات جهانی دوباره به ۹۲ کیلوگرم بازگشت، به گُلیج که او را حذف کرده بودند گفتند بیاید و برای جهانی کشتی بگیرد، در حالی که برای این کار روحیه و اعتماد به نفس او را از بین برده بودند. چنین تفکری در ورزش قهرمانی قابل قبول نیست. یکی از عوامل مهم موفقیت در ورزش حرفه‌ای بحث روحی و روانی است، به کشتی‌گیران ۷۹ و ۸۶ کیلوگرم آمریکا و یا ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم روسیه نگاه کنید، آنقدر با انگیزه روانی بالا روی تشک می‌آمدند که تنها به فکر برنده شدن بودند و این رمز موفقیت و پیروزی آنها بود.

وی در خصوص اینکه به نظر می‌رسید کشتی‌گیران ما توانایی اداره کردن مسابقه در ثانیه‌های پایانی را نداشتند، گفت: متأسفانه تمام اوزان ما از سبک تا سنگین وزن با یک سبک کشتی می‌گیرند، در حالی که فیزیک و شرایط روحی و روانی اوزان مختلف با یکدیگر متفاوت است، چنین سبکی نتیجه نمی‌دهد. متأسفانه در مسابقات جهانی کشتی ایرانی ندیدیم، چیزی که در این سال‌ها شعار و مانور زیادی روی آن داده شد. زیرهای ایرانی کمیاب شده بود، کشتی‌گیران زیرگیر ما مهارت خود را از دست داده بودند و شاید تنها ۲ - ۳ کشتی‌گیر نمایش خوبی داشتند. زمانی آمریکایی‌ها تنها با قدرت بدنی‌شان کشتی می‌گرفتند، اما حالا تکنیک را هم چاشنی آمادگی جسمانی کرده‌اند.

* کشتی‌گیران به حریفان مستقیم و اصلی خود نباختند

مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد درباره ادعای برخی افراد که عنوان می‌ کردند قرعه‌های آنها سخت بوده است، گفت: حرف درستی نیست، متأسفانه کشتی‌گیران به حریفان مستقیم و اصلی خود نباختند، وقتی ۳ کشتی‌گیر ما در مرحله اول و ۲ نفر در مرحله دوم حذف می‌شوند، یعنی نیمی از تیم همان ابتدای مسابقات کنار می‌روند که نشان می‌دهد به حریفان اصلی نباخته‌اند. اگر مقصودی به حریف گرج می‌بازد و می‌گویند قهرمان المپیک بوده است، او در ۵۷ کیلوگرم قهرمان بوده است، متأسفانه به درستی به مسائل اشاره نمی‌شود. نباید به حاشیه برویم، باید قبول کنیم در مجارستان خوب نبودیم، اگر این موضوع را بپذیریم، برای بهتر شدن تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: اگر دنبال بهانه باشیم راه را گم کردیم، ای کاش دوستان کمتر مصاحبه و بیشتر عمل می‌کردند. همه در حد خودشان زحمت کشیدند، اما اگر می‌خواهیم در المپیک موفق باشیم باید کار بهتری انجام دهیم. دنیا در عصر ارتباطات است و همه مردم کارشناس هستند، همه کشتی‌ها را دیده‌اند و نمی‌توان هر حرفی زد و توجیه کرد. نباید اشتباهات گذشته‌مان را تکرار کنیم.

* اگر ترکان از تیم ملی برود، در مازندران در باشگاه کار می‌کند؟

کاوه ادامه داد: یخ‌کشی مگر نفر اول انتخابی نبود؟ اگر نمی‌خواستیم او ببریم چه کسی را می‌خواستیم ببریم؟ یک سؤال از آقای ترکان دارم، اگر می‌گوید جوانگرایی، چرا نفر اول جوانان جهان را به مسابقات بزرگسالان نبردیم و نفر دوم را اعزام کردیم؟ در حالی که ما امسال تنها یک طلایی در مسابقات جوانان جهان داشتیم و عباس فروتن قهرمان شده بود، اما او را نبردیم و مقصودی که نقره گرفته بود را بردیم. نفر دوم جهان را می‌بریم، اما نفر اول را نمی‌بریم؟

وی خاطرنشان کرد: جوان باید خودش بیاید و جای نفر اول را بگیرد، باید کشتی‌گیر را آنقدر در مسابقات محک بزنیم تا خمیرمایه‌اش مشخص شود، متأسفانه پنج کشتی را در لحظات آخر واگذار کردیم. از طرفی مسائل حاشیه‌ای باعث شد اعتماد به نفس و روحیه جنگندگی کشتی‌گیران کمتر شود، وگرنه برخی نفرات ما  مانند اطری و یخ‌کشی کشتی‌های خوبی نشان دادند، اما در نوع مبارزات دچار مشکل هستیم. از مسئولان فنی فدراسیون کشتی خواهش می‌کنم فضا را باز کنند و به منتقدان اجازه دهند رو در رو صحبت کنند تا مشکلات برطرف شود.

مربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: من دشمن کشتی نیستم و اگر هم انتقادی می‌کنم،‌ برای اصلاح و پیشرفت امور است. من اگر مربی تیم ملی نباشم، به باشگاهم می‌روم و در آنجا کار می‌کنم، اما آیا اگر آقای ترکان از تیم ملی برود، در مازندران به باشگاه می‌رود و  کشتی‌گیر تحویل می‌دهد؟ پس من دلم بیشتر از ترکان می‌سوزد.

کاوه خاطر نشان کرد: برخی به من حمله می‌کنند که چون در تیم ملی نیستم انتقاد می‌کنم، مگر من را برای جام جهانی آمریکا دعوت نکردند و ویزایم هم صادر نشد؟ جایی که خیلی از آقایان آرزوی رفتن به آنجا را دارند، اما وقتی دیدم شرایط مهیا نیست، به همکاری ادامه ندادم. نمی‌گویم دوستان بد هستند، همه هم رابطه خوبی با هم داریم، اما چون شرایط مهیا نبود، همکاری نکردم، الان هم می‌گویند چون سمت ندارد انتقاد می‌کند. من دلم می‌سوزد، اگر هم در تیم ملی نباشم در کشتی که هستم. 

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.