عضو هیات مدیره کمیسیون تجارت خراسان رضوی گفت: اگر فکری برای صادرات نشود به زودی مجبور به آن خواهیم بود که برای کالاهای ممنوع از صادرات، یارانه پرداخت کنیم.

به‌زودی مجبوریم برای کالاهای ممنوع از صادرات یارانه پرداخت کنیم
 
به گزارش قدس آنلاین ، مهدی امینی امروز در جلسه کمیسیون تجارت و کمیته پایش تجارت خارجی استان، در اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اظهار کرد: در این 6 ماهه اخیر ما شاهد صدور بخشنامه‌های مختلف هستیم که عمدتا به دلیل مسائل غیرکارشناسی مطرح شده است.
وی با بیان اینکه هر کاری که بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد، منجر به شکست می‌شود، تاکید کرد: امروزه در خصوص صادرات نیز ما برنامه مدونی نداریم.
عضو هیات مدیره کمیسیون تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: امروزه صادرکنندگان ما در شرایط عادی و تشویق دولت قراردادهایی را منعقد کردند اما با توجه به شرایط اخیر و مشکلات موجود در صادرات نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و این امر منجر به بدنام شدن بازرگان می‌شود.
امینی گفت: علاوه بر این موارد این شرایط باعث می‌شود که بازرگانان ما موقعیت تجاری و صادراتی خود که برای آن زحمت بسیاری کشیده‌اند را در بازارهای هدف از دست دهند.
 
وی با بیان اینکه باید برای هر کالایی در شرایط قبلی برنامه صادراتی مدون شود، اظهار کرد: ما نباید در این باره همواره دولت را بکوبیم، در این راستا اتاق بازرگانی چه اقدامی کرده است؟
 
عضو هیات مدیره کمیسیون تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: در بخش اتاق بازرگانی ما همواره به مشاوران به وفور پول می‌دهیم، اما این مشاوران تاکنون چه اقدامی انجام دادند؟
امینی با بیان اینکه بهترین مشاوران در بخش اتاق بازرگانی قرار دارند، گفت: ما به این افراد پول‌های زیادی را پرداخت می‌کنیم، اما عملا هیچ خروجی ندارد، یکی از مشکلات امروز، عدم اجرای عدالت در اجرای قوانین است که راهکار اصلی برای رفع این مشکل، کاهش بروکراسی در ارائه گواهی‌ها و پرداخت به موقع و مستقیم مطالبات و جوایز معوقه صادراتی است.
عضو هیات مدیره کمیسیون تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر برای صادرات فکر و تدبیری نشود، دچار مشکل خواهیم شد، بیان کرد: اگر فکری برای صادرات نشود به زودی مجبور به آن خواهیم بود که برای کالاهای ممنوع از صادرات، یارانه پرداخت کنیم.
امینی با اشاره به اینکه همچنین عدم بروز بودن ارزش گمرکی کالاهای صادراتی، با توجه به نوسانات نرخ ارز و اثر تورم از دیگر قوانین خلق‌الساعه است، بیان کرد: راهکار اصلی این قانون نیز بروز رسانی مداوم ارزش‌های گمرکی توسط نهاد متولی و ارتباط مستمر است.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما تولید و صادرات کالای صادراتی با نرخ آزاد توسط صادرکننده و اقدام به بازگشت ارز حاصل از آن در سامانه نیماست، تاکید کرد: این مشکل نیز با یکسان‌سازی نرخ ارز رفع خواهد شد.
عضو هیات مدیره کمیسیون تجارت خراسان رضوی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما پیمان‌سپاری ارزی است که این بخش برای رفع مشکل خود، بهبود زیرساخت‌های بانکی و تسهیل نقل و انتقال را می‌طلبد.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.