شورای شهرمشهد این روزها درشرایطی انتخاب شهردار جدید برای مشهد را در دستور کار قرارداده که به نظر میرسد از دورزدن قانون منع بکارگیری بازنشستگان ناامیده شده است.

"شهردار جدید مشهد" این هفته تعیین تکلیف می‌شود/برخی اعضای شورا رفتن "تقی‌زاده خامسی" را باور ندارند/گزینه‌های مطرح‌شده در فضای مجازی جدی نیست

قدس آنلاینسعید کوشافر: آنهایی که خبرهای حوزه شهری مشهد را دنبال می‌کنند بخوبی می‌دانند که شورای شهر مشهد به دلایلی که هنوز روشن نیست، حتی از بیان اینکه شهردار بازنشسته مشهد باید کنار رفته و مدیر دیگری را به عنوان شهردار انتخاب کنند، ابا داشتند؛ این درحالی است که نمایندگان مجلس بارها و حتی همین کنار گوششان گفته بودند اجازه دورزدن قانون را به هیچ مدیری نخواهند داد.

احسان قاضی زاده، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در این رابطه، گفت: با توجه به رای ۸۲ درصدی نمایندگان و پشتیبانی گسترده جوانان ایرانی از اجرای قانون جدید منع بکارگیری بازنشستگان، اجازه نمی‌دهیم تا برخی از اجرای آن خودداری کنند.

نماینده مردم فریمان و سرخس در خصوص حضور شهرداران کلان‌شهرها در تهیه طرح دو فوریتی اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان، گفت: با توجه به فضای افکار عمومی جامعه و حمایت قاطع تمام فراکسیون‌های مجلس در زمان تصویب طرح اصلاح قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجلس و تاکید نمایندگان سراسر کشور بر اجرای دقیق آن، بعید می‌دانم طرح چنین مسایلی نتیجه‌بخش باشد.

درهمین زمان بود که افکار عمومی چشم به شورای اسلامی مشهد داشت تا پروسه انتخاب شهردار را کلید بزند و این کلانشهر را بدون مدیر رها نکند اما رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، گفت: هنوز وارد بحث گزینه‌های شهرداری نشده‌ایم.

وی با بیان اینکه این موضوع تا پایان آبان مشخص خواهد شد، یادآورشد: تا وضعیت شهردار مشخص نشود، وارد گزینه‌ها نمی‌شویم.

اینگونه که از اظهارات رییس شورای شهر مشهد بر می‌آمد به هر دلیلی آنها توانایی انتخاب شهردار جدید را مادامی که «تقی زاده خامسی» روی صندلی نشسته ندارند و باید منتظر باشند تا قوه قهریه اول او را از کارش عزل کند تا سپس این گروه اصلاح طلب جرات انتخاب شهردار جدید را پیدا کنند.

***تقی‌زاده خامسی رفتنی است

درهمین حال یک عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تقی‌زاده خامسی رفتنی است و باید از همین امروز به دنبال شهردار جدیدی برای مشهد باشیم.

به نظر می‌رسد برخلاف رییس شورای شهر که گویا رودربایستی یا مساله ای دیگر با تقی زاده خامسی دارد، برای دیگر اعضای شورای شهر مشهد خیلی مساله مبهم نیست که بخواهند تا روز آخر مهلت منتظر بمانند ؛ چرا که شهناز رمارم ، با اشاره به شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای شهرداران، اظهار کرد: آقای تقی‌زاده خامسی رفتنی است، چرا که خانم جنیدی، معاون حقوق رئیس جمهور، آب پاکی را ریختند؛ تا پیش از این می‌گفتند شهرداران شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند و وزارت کشور گفته که از دو مرجع استعلام خواسته است و اگر هر دو مرجع مثل هم پاسخ دهند، عمل می‌کند و اگر پاسخ دو مرجع با هم متفاوت بود به مجلس مراجعه می‌کند و اکنون مشخص شده که نظر هر دو مرجع یکسان است.

رمارم تصریح کرد: تاکنون رئیس شورای شهر مشهد همواره پیشنهاد می‌دانند که برای اینکه شهرداری دچار سستی و رخوت نشوند کارها با قدرت ادامه پیدا کند، انگیزه را از شهردار نگیرید و اجازه دهید تا وقتی که امکان قانونی آن وجود دارد، به همین روال ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته بر این مبنا تاکنون بحثی راجع به شهردار آینده نشده است؛ چراکه اعضای شورا پس از یک سال به آن میزان از پختگی رسیدند که بخواهند شهردار را انتخاب کنند.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: با این وجود من فکر می‌کنم از همین امروز شروع کرده و راجع‌به این موضوع تصمیم‌گیری کنیم تا پیش از اتمام مهلت قانونی، شهردار آینده انتخاب و تکلیف شهر روشن شود.

وی در خصوص گزینه‌های شهردار آینده مشهد، اضافه کرد: گزینه‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما با جدی‌تر شدن این موضوع پای گزینه‌های دیگری نیز به میان خواهد آمد.

اما درحالیکه به نظر میرسد مساله باقی ماندن شهردار جدید برای شورای شهر روشن شده است اما انگارمرغ هیات رییسه شورا یک پا دارد و آنها هنوز امیدوارند که معجزه ای رخ داده و تقی زاده خامسی باقی بماند چرا که حمیدرضا موحدی‌زاده ، نایب رئیس شورای شهر مشهد گفت: اختلاف نظر در سطوح کلان کشور نیز وجود داشته و استعلام‌های مختلفی نیز وجود داشته است؛ از این سو که استفساریه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب نشده است، ما کماکان منتظر ابلاغیه وزارت کشور در خصوص مشمولیت شهردار مشهد هستیم و پس از آن تصمیم خواهیم گرفت.

***انتخاب شهردار از اتاق بازرگانی

درهمین حال امروز 8 تشکل دانشجویی مشهد خطاب به‌اعضای شورای شهر مشهد نامه‌ای ارسال کردند.که درمتن این نامه آمده است: "مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام است و این ویژگی در طول تاریخ سبب شکل‌گیری هویتی ماندگار شده که در سازه‌های تاریخی آن هویدا است؛ در سالی که گذشت با ظرفیت‌سوزی، بُعد فرهنگی مشهد دچار بی‌مهری‌هایی شد که امید داریم در دوره شهردار جدید تکرار نشود.

تخریب آثار تاریخی همچون «مسجد حوض مَعجردار و خانه سیدان» به‌بهانه ساخت و سازهای غیراصولی و بی‌توجه به‌ظرفیت گردشگری آنها، نشان از نگاه لیبرالی و سرمایه معاشانه شهردار فعلی دارد که این نگاه سبب شده عده‌ای روز به‌روز زیر چرخ‌های توسعه خُرد شوند و به‌جای توسعه گسترده خدمات شهری، حاشیه‌نشینی مدام توسعه یابد.

اگر به‌جای اینکه شعار «کار ناقص را تمام نمی‌کنم» شعارشان بر مبنای رفع مشکلاتی بود که مردم و شهر از آن رنج می‌برند، آن وقت شاید برای رفع آلودگی هوا و ترافیک شهری در امر تسهیل وسایل حمل و نقل عمومی بر می‌آمدند، نه آنکه با به‌تعویق انداختن راه‌اندازی خط ۲مترو که آماده افتتاح بود به‌مدت یک سال، به‌دنبال کارنامه‌سازی برای خود باشند.

و اما نکته مهم دیگر که امید داریم تکرار نکنید، انتخاب کردن شهردار از اتاق بازرگانی است؛ چراکه شهر را مثابه یک سرمایه کلان می‌بیند، منتهی نه از آن جهت که سودش را برای افزایش رفاه شهروندان به‌کار ببندد بلکه شهر را میدان ساخت و سازی برای انباشت سرمایه‌های شخصی خود می‌داند، از آن جهت که در بدو ورود خودروی لوکس مختص تردد مهمانان ویژه را تبدیل به‌ماشین شخصی خود می‌کند.

قطعا خوی اشرافی‌گری در شهرداری پایتخت فرهنگی ایران، دردی از مشکلات شهروندان مرتفع نکرد، بلکه بی‌تدبیری در امر امرار معاش کاسبان اطراف حرم مطهر که بن‌بستی یک شبه به‌نام خط۳ BRT را رقم زد، نتیجه همین طبع است.

وضع قانون بازنشستگی فرصت خوبی را برای وارد میدان کردن نسل جوان با اهداف و اندیشه‌های نو فراهم می‌کند، نسلی که آموخته کار تیمی رمز موفقیتی در به‌کارگیری ظرفیت‌ها است؛ نه اینکه حتی با امتناع از حضور در جلسات شورا، یکه تازی کنند و به‌ سبک رجل کارگزار آنقدر مردم را کم رنگ ببینند که حاضر نباشند در حتی یک نشستی خبری با مردم سخن بگویند و خود را مالک اموال بیت‌المال بدانند؛ تا آنجا که روزنامه مردمی «شهرآرا» که باید معرف توانمندی‌ها و ارائه ظرفیت‌های مردم مشهد باشد و ضعف‌ها را به‌ مسؤولان و مدیران شهری گوشزد کند، به‌اختیار تام خود درآورند تا تیتر یک آن تیتر صفحه اینستاگرام آقای شهردار باشد.

اما اصرار ماندن جناب شهردار در این سِمَت چیزی جز تداوم این رویکرد غلط نیست که مشهد و مردمانش را دستمایه رسیدن به‌ قدرت صرف و انباشت‌هایی بادآورده می‌کند؛ مشهد سکوی پرتاب به‌سوی امیال برخی مدیران نیست‌ و اگر این مسیر بیشتر ادامه یابد، مردم این گوی و میدان را از آنها که این امانتِ خدمت را به‌دست‌شان سپرده‌اند، پس می‌گیرند.

***انتخاب شهردار طولانی نخواهد بود

درهمین حال رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این‌که دیدگاه شمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای شهرداران غالب شده است، گفت: بر این اساس به احتمال قوی باید وارد پروسه انتخاب شهردار بعدی شویم.

سیدمحسن حسینی‌پویا ، در خصوص آخرین موضع شورای شهر مشهد درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، اظهار کرد: تصمیم ما ایستادن مقابل این قانون نیست، بلکه از این قانون برداشت‌های متفاوتی می‌شود و اکنون بسیاری از حقوق‌دانان آن را قابل قبول دارند، اما با توجه به روی‌دادهای پیش‌آمده و اظهارنظرهایی که بیش‌تر جنبه‌های مصلحت‌اندیشی و سیاسی داشت گویا در پایان این دیدگاه غالب شده که این قانون شامل حال شهرداران هم می‌شود و به احتمال قوی ما هم باید وارد پروسه انتخاب شهردار بعدی شویم.

وی با اشاره ابهام در نحوه قطع ارتباط با شهردار قدیم، ادامه داد: طبق قانون شهردار قدیم یا باید استعفا دهد یا برکنار شود؛ بر این اساس تا پیش از آن که ما از طرف شهردار اعلام استعفا نداشته باشیم یا آخر دوره نرسیده باشد انتخاب شهردار جدید با مشکل مواجه است.

حسینی‌پویا تصریح کرد: علاوه بر این در خصوص بازنشستگی شهردار مشهد نیز ابهاماتی وجود دارد؛ بازنشستگی شهردار مشهد زودتر از موعد اعلام شده است و شهردار مشهد هم از آن جهت اما و اگرهایی به بازنشستگی خودشان داشتند که در روزهای آینده این موضوع مشخص خواهد  شد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود اگر ما به این نتیجه برسیم که باید شهردار جدید انتخاب شود، با توجه به هماهنگی‌های انجام شده این پروسه طولانی نخواهد بود و کار شهرداری به هیچ وجه مختل نخواهد شد و تقریباً با کلیاتی که همه بر آن توافق داریم به سرعت به نتیجه می‌رسیم.

***گزینه‌های مطرح شده برای شهرداری مشهد

درحالی که این روزها خبرهای غیر رسمی حکایت از رایزنی با برخی چهرها برای تصدی شهرداری مشهد دارد اما علیرضا شهریاری عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد مقدس در این رابطه گفت: هیچکدام از گزینه‌هایی که برای شهرداری مشهد مطرح شده تائید شده نیست.

علیرضا شهریاری با اشاره به روند انتخاب شهردار آتی مشهد، اظهار داشت: اصلا جلسه و بحثی در میان اعضای شورای شهر برای این مورد نبوده و این اسامی سندیتی ندارد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر مشهد گفت: زمانی که بخواهیم برای این مسئله صحبت کنیم باید همه اعضای شورای شهر مشهد حضور داشته باشند و تا 24 آبان فرصت داریم.

شهریاری ادامه داد: هنوز هم گزینه ما تقی‌زاده خامسی است و تا زمانی که ایشان مسئولیت دارد و به نحو احسنت فعالیت خود را انجام می‌دهد، باید از وی حمایت کنیم؛ باید 20 روز دیگر نیز از ایشان حمایت کنیم و البته همچنان امیدوار هستیم که زمینه‌ای فراهم شود که ایشان بماند.

***شهردار جدید این هفته

شهناز رمارم عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد گفت: شورای شهر مشهد هیچ ورودی در زمینه مصادیق شهردار آینده مشهد نداشته است.

رمارم با اشاره به گزینه‌های مطرح شده در فضای مجازی به‌ عنوان کاندیداهای بالقوه شهرداری مشهد، اظهار داشت: این مسئله حتی یک بار نیز در شورا طرح نشده و هنوز وارد بحث روی هیچ گزینه‌ای نشده‌ایم اما در هفته جاری فکر می‌کنم میان اعضای شورای شهر در این زمینه همفکری بشود.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه روی معیارها و مصادیق شهردار آینده مشهد هیچ ورودی نداشته‌ایم، افزود: اسامی زیادی در مورد شهردار آینده مشهد شنیده می‌شود و ما نیز این اسامی را می‌شنویم اما در واقع هرکس نظر شخصی خودش را می‌دهد.

رمارم در پاسخ به این پرسش که آیا در همفکری هفته جاری روی مصادیق نیز بحث خواهد شد یا خیر؟، تصریح کرد: نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهارنظر کنم اما در مورد مصادیق بعید است این هفته ورود داشته باشیم.

***نکته

اکنون به نظر می‌رسد که دیگر برای اعضای شورای شهر مسجل شده است که هیچ راهی برای دور زدن «قانون منع بکارگیری بازنشستگان» متصور نیست، اما همچنان بر طبل باقی ماندن «تقی زاده خامسی» می‌کوبند؛ شاید بهتر باشد که رییس واعضای هیات رییسه شورای شهر به مردمی که با رای آنها بر این مسند تکیه زده اند، پاسخ دهند که چرا این همه بر ابقای شهردار فعلی مشهد تاکید دارند.

انتشار عملکرد این مدیر در مدت تصدی شهرداری میتواند روشنی بخشی افکار عمومی بر این پافشاری باشد اما انگونه که واقعیت ها نشان میدهد تقی زاده خامسی عملکرد خاصی درحوزه شهری نداشته مگر اینکه بخواهیم واگذاری مدیریت های شهرداری به افراد همراه و هم حزبی را نوعی خدمت تلقی کنیم .

نگاهی به فعالیتهای حوزه شهری نشان میدهد که دراین یکساله اگر فعالیتی هم رخ داده یا همراه با اما واگر بوده یا اعتراض مردم را درپی داشته است و در نهایت اینکه مستقیم به گرانی دامن زده و زمینه ساز دیگرگرانی ها شده است .

شاید اگر مدیری جوانتر سرکار بیاید، حداقل اندکی تفکر و کارشناسی هم به این حوزه تزریق شده و اندکی به رضایتمندی مردم شهر هم توجه شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.