فرماندار بینالود گفت: تا کنون هیچ مجوزی برای برداشت از معدن طلای طرقبه صادر شده است.

فرماندار: هیچ مجوزی برای معدن طلای طرقبه صادر نشده است

سید حسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارداشت:بر خلاف آنچه در روزهای اخیر در فضای مجازی منتشر و این ادعا مطرح شده است که مجوز برداشت از معدن طلای طرقبه صادر شده است، اعلام می‌کنیم برای آنکه بهره بردار این معدن بتواند مجوز برداشت دریافت کند سه پیش شرط گذاشته شده که تا کنون خبری از انجام این شروط نداریم.

وی افزود: اولین شرط این است که با توجه به ضوابط محیط زیست در خصوص معادن بهره‌بردار معدن ابتدا باید مجوز سازمان محیط زیست را دریافت کند که در آن نحوه برداشت بدون خسارت به گیاهان وجانوران منطقه لحاظ خواهد شد.

وی اضافه کرد:شرط دوم اخذ مجوز از میراث فرهنگی است چرا که بنا به مطالعات انجام شده در محدوده کمرمقبولا و داغستان حدود ۲۰ هزار سنگ نگاره پراکنده در این مناطق وجود دارد که بخشی از تمدن کشور و منطقه می‌باشد، لذا باید میراث فرهنگی نیز ضوابطی را برای حفاظت از این سنگ نگاره قرار دهد و سپس مجوز برداشت را بدهد.

حسینی ادامه داد: شرط سوم نیز مربوط به رعایت ضوابط اجتماعی بهره برداری از این معدن می‌باشد چراکه بر اساس قانون معادنی که در حریم شهرها قرار دارند باید مجوزی هم از شهرداری محل دریافت نمایند که مباحثی چون اشتغال اهالی یا حقوق شهر مورد نظر می‌باشد.

فرماندار بینالود گفت:با این وصف تا زمانی که سه شرط اعلامی انجام نشده و مجوز مراجع مذکور ارائه نشود اجازه هیچ گونه عملیاتی به بهره بردار این معدن داده نخواهد شد.

 

درخواست برای ژئو پارک

وی افزود: البته بهره بردار هم دغدغه این موارد را دارد وبرای آنکه از آسیب‌های احتمالی این کار کاسته شود تقاضا نموده تا مجوز خود را به ژئو پارک تغییر دهد به بیان ساده اینکه با این روش قرار است کل محدوده به پارک طبیعی تبدیل وبرداشت معدن به شیوه زیر سطحی انجام شود تا شکل فیزیکی بیرون کوه هم تغییری نکند ودر کنار آن شرایط لازم برای بازدید طبیعت گردان فراهم باشد.

حسینی در پایان با تأکید بر این نکته که استحصال ذخیره طلای این معدن که بیش از یک تن می‌باشد به عنوان یک سرمایه ملی و اشتغالی که ایجاد می‌کند مورد تأیید همه مدیران مرتبط با آن می‌باشد، اما تا زمانی که مجوزهای لازم اخذ نشود اجازه هیچ گونه فعالیتی داده نمی‌شود وپس از طی مراحل قانونی ما هم حامی این شرکت خواهیم بود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.