ضرورت استقلال معاونت برون‌مرزی از سازمان صدا و سیما به عنوان پیشگام در عرصه دیپلماسی رسانه‌ای ایران، انکارناپذیر است و این اتفاق به زودی با حمایت نهادهای بالادستی و جدیت صداوسیما به منصه ظهور می‌رسد.

پیمان جبلی: لزوم استقلال معاونت برون‌مرزی با حمایت نهادهای بالادستی و جدیت صداوسیما

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما امروز به یک اهرم قدرتمند دیپلماسی رسانه‌ای ایران تبدیل شده‌اند که دشمن در این روزهای بی‌تعهدی به احکام بین‌المللی و شدت یافتن تحریم‌های ضدانسانی و ضدبشری به ملت ایران، می‌کوشند تا جلوی افشاگری‌های علمی و تأثیرگذار صدای انقلاب اسلامی را بگیرند اما این صدا هر روز رساتر از گذشته در عرصه تقابل با دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای دنیای غرب و جلوگیری از پیشروی‌ رسانه‌های معاند، پیش می‌رود؛ شبکه‌های بین‌المللی ایران ثابت کرده‌اند که چقدر می‌توانند در برابر عوام‌فریبی‌های دشمنان که این روزها تند و تیزتر از گذشته هجمه می‌کنند، موثر باشند.

ضرورت استقلال چنین رسانه‌هایی که پیام‌آور صدای انقلاب اسلامی از آن سوی مرزها هستند گفته می‌شود قرار است به زودی استقلال پیدا کنند تا بتوانند تریبون قدرتمندی برای تقابل رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران با معاندین باشند که به تعبیر «پیمان جبلی» معاون برون‌مرزی رسانه‌ملی این اتفاق، ضرورتی است که امروز یا فردا بالاخره باید به نتیجه برسند؛ او درباره این موضوع توضیحات بیشتری داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی رسانه‌ملی درباره راه‌اندازی و پخش آزمایشی شبکه العالم سوریه به خبرنگار فرهنگی تسنیم، گفت: می‌دانید که پیروزی جبهه مقاومت در سوریه علی‌رغم همه محاسباتی که به هر حال دشمنان مقاومت در رأس آن‌ها آمریکا، اسرائیل، متحدان‌شان مخصوصاً کشورهای مرتجع عربی داشتند، رقم خورد.

اتفاقی که شاید کمتر کسی پیش‌‍‌بینی می‌کرد و بیشتر منتظر بودند که بعد از چند ماه یا چند سال مقاومت زمین بخورد و دولت سوریه سرنگون بشود. اما این اتفاق به کوری چشم آن‌ها اتفاق نیفتاد و جبهه حق{جبهه مقاومت} پیروز شد. این صلابت و پایداری که الگوی بلامنازعی به شمار می‌رود بایستی بسط و گسترش پیدا کند. به همین‌خاطر در تثبیت این افتخار و موفقیت در حوزه‌های فرهنگی به این نتیجه رسیدیم که بایستی کارهای ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: ما به عنوان رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی موظف بودیم که نقش کوچکی در این راستا ایفا کنیم. شبکه العالم سوریه با این رویکرد از چند ماه پیش پخش آزمایشی خودش را شروع کرد. به این دلیل نامش را العالم سوریه گذاشتیم که "العالم" در طول سال‌های فعالیتش در منطقه، این شبکه را به عنوان تریبون رسانه‌های ایران ویژه مخاطبین عرب‌زبان می‌شناسند و تاکنون توفیقات بسیار بزرگی کسب کرده است. العالم همان‌ اندازه که در عراق، لبنان و کشورهای منطقه‌ای شناخته است در کشور سوریه هم "العالم" را می‌شناسند. لذا از عنوان "العالم" استفاده کردیم. از طرفی سوریه نیازمند شبکه‌ای مستقل بوده تا توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و پیروزی‌های جبهه مقاومت را به رخ جهانیان بکشانیم. حتی ظرفیت‌هایی که در آینده در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی که کشور سوریه بدست می‌آورد نیاز به برجسته‌سازی دارد که این شبکه راه‌اندازی شد.

وی در پاسخ به این سوال که پخش آزمایشی این شبکه تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: پخش آزمایشی «العالم سوریه» بنا بود یک سال بیشتر ادامه داشته باشد و تبدیل به پخش رسمی بشود. اما به خاطر محدودیت‌ها و مشکلات بودجه‌ای پخش آزمایشی این شبکه همچنان ادامه دارد. اگرچه وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی شبکه العالم سوریه را راه‌اندازی کرده‌ایم. جالب است بدانید که برنامه‌های شبکه العالم سوریه با شبکه اصلی العالم از نظر شکل، شمایل و تنوع موضوعات تفاوت‌ بسیاری دارد. پیش بینی ما این است که تا چند ماه آینده، احتمالاً آخر سال پخش آزمایشی به پخش رسمی تبدیل شود.

معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قرار است شبکه‌های بین‌المللی رسانه‌ای ایران از صداوسیما جدا بشود و بودجه مستقلی پیدا کند دلیل عقب‌افتادن این استقلال به کدام نهاد مسئول برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: این ضرورتی است که امروز یا فردا بالاخره باید به آن عمل شود. به دلیل اینکه هیچ‌کدام از ویژگی‌های رسانه‌های برون مرزی با حوزه‌های غیربرون‌مرزی و داخلی غیر از شکل و شمایل شباهتی با هم ندارند. ما نه مخاطبین‌مان مثل مخاطبین داخل هستند و نه نیروی انسانی که به لحاظ حرفه ای باید در اختیار ما باشد مثل نیروی انسانی شبکه‌های داخلی هستند و نه حوزه رقابت ما شباهتی به حوزه رقابتی شبکه‌های داخلی ندارند و نه مسائلی که با آن روبرو هستیم با مسائل داخلی قابل مقایسه هست.

وی در خاتمه افزود: شبکه‌های برون مرزی یک شبکه‌هایی در لبه جلویی میدان نبرد هستند و اساساً باید کارکردشان، نوع حمایت، رسیدگی و پشتیبانی که از آن‌ها می‌شود، متفاوت با بقیه رسانه‌ها باشد. این ضرورتی است که به درستی تشخصی داده شده و در بالاترین سطوح نظام بر آن تأکید و مطالبه شده است. علت اینکه تا الان این اتفاق نیفتاده به روندها و رویه‌های ساختاری برمی‌گردد که در کشور وجود دارد. در داخل و خارج از سازمان صداوسیما پیش‌بینی می‌کنیم یک روند پرچالش باشد. امیدواریم با حمایت ویژه مجلس، نهادهای بالادستی، پشتیبانی دولت و جدی‌تر شدن فرآیند این موضوع و سرعت گرفتن در سازمان صداوسیما ان‌شاالله بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این اتفاق محقق شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.