کمپین هماهنگ‌شده کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی، هیچ‌گونه ارتباطی با صلح فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ندارد، بلکه صلح "رایگان" با اسرائیل و با هدف مقدمه‌چینی برای تحمیل بندهای "معامله قرن" است.

صلح "رایگان" شیخ‌نشین‌های عربی با اسرائیل؛ مقدمه‌ای برای تحمیل "معامله قرن"

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای رای‌الیوم، به تلاش کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: سه ضربه عادی‌سازیِ دردناک بر سرِ ته‌ماندهِ کرامت عربی، طی3 روز اخیر وارد شد. نخست با مشارکت هیات اسرائیلی در مسابقات ورزشی در قطر، دوم عزیمت یک هیات ورزشی دیگر به امارت ابوظبی به ریاست «مری ریگیو» وزیر ورزش و فرهنگ اسرائیل که سیاستمداری بسیار نژادپرست و تحقیرکننده اعراب است. اما بزرگ‌ترین ضربه، که دردناک‌ترین نیز است در سفر رسمی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اشغالگر و هیات همراهش، به پادشاهی عمان و دیدار پرشور وی با سلطان قابوس نمود پیدا کرد.

این کمپین هماهنگ‌شده برای عادی‌سازی، که با فشارهای آمریکایی در حال اجراست، هیچ‌گونه ارتباطی با صلح فلسطینیان و اسرائیلی‌ها ندارد، بلکه صلح «رایگان» میان اسرائیل و کشورهای عربی، با هدف مقدمه‌چینی بری تحمیل بندهای «معامله قرن» است که به معنی بهره‌برداری از وضعیت فروپاشی رسمی منطقه عربی جهت حذف قضیه فلسطین، پایان دادن به منازعه اعراب و اسرائیل و رسمیت بخشیدن به اسرائیل به عنوان «کشوری برادر در خاورمیانه»، است.

آن، حلقه‌ای چه بسا مهم‌تر در طرح بررسی‌شده‌ای است که دلایل منجر به نابودی عراق، سپس سوریه، لیبی، و سپس یمن و گرسنه‌ نگه‌داشتن مصر را تفسیر می‌کند. بدون نابود کردن این کشورها، به بهانه‌های متعدد و دروغین، نمی‌توان این برنامه‌ها را اجراکرد و غیرممکن بود که ما این‌چنین پیامدهای عادی‌سازی دردناک را ببینیم.

زمانی‌که قطر و پادشاهی عمان دفاتر تجاری را در پایتخت‌های‌شان در سال 1996 باز کردند و از مقام‌های اسرائیلی همچون «اسحاق رابین» (سال 1994 در مسقط) و «شیمون پرز»( سال 1996 در مسقط و دوحه) استقبال کردند، گفتند که این اقدامی در چارچوب پیشبرد فرآیند صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها و نیز فراهم کردن بستر مناسب برای مذاکرات است به‌ویژه این‌که سازمان آزادی‌بخش فلسطین( ساف) توافقنامه «اوسلو» را( در سپتامبر 1993) امضا کرد و سپس، اردن معاهده «وادی عربه» را به امضا رساند.

موضوع قابل توجه این است که پادشاهی عمان موضعی چشمگیر اتخاذ کرد زمانی‌که دفتر تجاری اسرائیل را در اکتبر سال 2000، یعنی 18 سال قبل، بست. وزارت خارجه عمان، آن زمان( 12 اکتبر سال 2000) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دفتر تجاری اسرائیل را از منظر اصرارمان به حمایت از قضیه فلسطین و ادامه رویکردمان در حمایت مستمر از آرمان‌های و حقوق ثابت و مشروع ملت فلسطین، بستیم.» وزارت خارجه عمان افزود: «صلح عادلانه و فراگیر موضع اهتمام پادشاهی خواهد ماند، ولی با استانداردهایی که مظلوم را یاری می‌رساند، از مقدسات حفاظت می‌کند و حقوق را به صاحبانشان بازمی‌گرداند.» حال سوال این است که در حال حاضر چه چیزی تغییر کرده است؟

پادشاهی عمان و دولت قطر تصمیم به بستن دفاتر تجاری اسرائیلی‌ها در اعتراض به تجاوز اسرائیل به مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز اقدام نیروهای اسرائیلی به کشتار وحشیانه فلسطینیان، بستند. این موج عادی‌سازی رسمی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در زمانی شکل می‌گیرد که نیروهای اسرائیلی همان شیوه‌های بسیار خشونت‌آمیز قتل را دنبال می‌کنند. در روز ورود بنیامین نتانیاهو و همسرش و رئیس موساد به مسقط، 6 فلسطینی بی‌دفاع در نوار غزه شهید شدند و همچنین میلیون‌ها شهروند عربی و مسلمان در این باریکه، به دلیل گرسنگی و بیماری در آستانه مرگ قرار دارند.

طرح صلحی وجود ندارد تا زمانی‌که این سه کشور مذکور، پادشاهی عمان، امارات و قطر، بر حمایت از آن از طریق استقبال از هیات‌های اسرائیلی اقدام کنند و احترام به استاندارهایی که این کشورها می‌گفتند که به جهت یاری رساندن به مظلوم، حفاظت از مقدسات و بازگرداندن حقوق به صاحبانشان بر آن تأکید می‌کنند، وجود ندارد. اسرائیل قدس را یهودی‌سازی کرد و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا این شهر اشغالی را به عنوان پایتخت ابدی یهودیان سرتاسر جهان معرفی کرد. «جیسون گرینبلات» که یک هفته بعد از اعلام «معامله قرن» و بندهای آن، وارد اراضی اشغالی خواهد شد با خود تابوت قضیه فلسطین را حمل خواهد کرد و در رام‌الله قبری برای دفن آن، از طریق قانونی کردن شهرک‌های یهودی‌نشین، اعمال صلح اقتصادی و لغو نهایی حق بازگشت آوارگان، خواهد کَند.

آقای «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه عمان، روز جمعه با صراحت اعلام کرد که سفر نتانیاهو، که بعد از سفر «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مسقط، انجام شد، در چارچوب دوجانبه، و به درخواست خودشان، انجام شد. او گفت: «ما میانجیگر نیستیم... نقش آمریکا، اصلی است. اسرائیل کشوری در منطقه خاورمیانه است.» این اظهارات نشان می‌دهد که این اقدام، بیش از یک سفر گذرا بود. بعید نمی‌دانیم که نتانیاهو طی چند روز آینده به این کشور بازگردد و سفارت اسرائیل را در مسقط افتتاح کنند. از سوی دیگر، افتتاح سفارتخانه‌های دیگر در دوحه، ابوظبی و منامه و چه بسا ریاض، بعید نیست؛ چرا که سخن از «روابط دوجانبه» و طبیعی است.

میلیون‌ها عرب دوستدار پادشاهی عمان هستند؛ چرا که این کشور خودش را از بسیاری از جنگ‌ها و طرح‌های ویرانگر علیه منطقه، به‌ویژه جنگ‌های یمن و سوریه و پیشتر عراق، دور نگه داشت و بر برقراری روابط متوازن با ایران تأکید کرد و به طرح‌های باج‌خواهانه و مواجهه آمریکا علیه تهران ملحق نشد. دشوار است برای ما درک دلایلی، که رهبری عمان را وادار کرد با استقبال از جنایتکار جنگی مانند بنیامین نتانیاهو آن هم در زمانی‌که قضیه فلسطین در آستانه حذف شدن قرار دارد و ملت آن با محاصره و اقدامات کشتار وحشیانه روبه‌رو هستند، این‌همه عشق و محبت به خود را فدا کند.

انتظار داشتیم که نتانیاهو در نخستین سفر خود به یک کشور عربی، به ریاض برود، به‌ویژه در سایه همگرایی محرمانه با آن. از این رو، از سفر وی به مسقط بسیار شوکه شده‌ایم گرچه ما معتقدیم که این سفر، صرفا مقدمه‌ای برای دیگر سفرهای علنی، افتتاح سفارت‌خانه‌ها، تبادل منافع و هماهنگی امنیتی فراگیر چه بسا علیه فلسطینیان و تمامی اعضای محور مقاومت است.

لحظه‌ای در محکوم کردن و مخالفت کردن با تمامی انواع عادی‌سازی‌ها درنگ نمی‌کنیم و قبل از آنها، تشکیلات خودگردان فلسطین را سرزنش می‌کنیم که اولین طرفی بود که عادی‌سازی کرد و هر دو لنگه در را بر روی عادی‌سازکنندگان باز کرد. اما روشن است که این تشکیلات نماینده ملت فلسطین نیست و از مواضع آن در هماهنگی با رژیم اشغالگر و به رسمیت شناختن هرگونه حمایت و طرح مردمی برخوردار نیست. ملت فلسطین هرگز تسلیم نمی‌شوند و از حقوق خود، تحت هیچ شرایطی، عقب‌نشینی نمی‌کنند.

ما متاسفیم که برادران‌مان، یا برخی از آنها، به‌ویژه در منطقه عربی حوزه خلیج‌فارس، به سمت نتانیاهو دولت بسیار فاشیستی و نژادپرست آن، با شتاب می‌دوند آن هم در زمانی‌که، این رژیم به دلیل جنایات جنگی‌اش با محکومیت بین‌المللی مواجه است. ما یقین داریم که ملت عربی، در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، هرگز این عادی‌سازی را نمی‌پذیرند و علیه آن مقاومت خواهند کرد همچنان‌که در مصر مقاومت کردند و برادران‌مان در لبنان، سوریه، عراق، مغرب، سومالی، سودان، لیبی، الجزائر و یمنِ مجروح و نیز دیگر کشورهای عربی، که لیست‌شان طولانی است، با آن جنگیدند.

ما عادی‌سازی با رژیم اسرائیل، که دستانش آلوده به خون بی‌گناهان است را رد می‌کنیم؛ رژیمی که تلاش می‌کند هویت عربی و اسلامی مقدسات را از طریق یهودی‌سازی از بین برد. ما همواره در سنگر عدالت، شرف، کرامت و صلح واقعی قرار می‌گیریم که منطبق با قوانین الهی است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.