حمله نیروهای امنیتی و پلیس نیجریه به عزادارانی که برای بزرگداشت شهادت حضرت امام حسین (ع) تجمع کرده بودند به شهادت چند نفر منجر شد.

چندین نفر در حمله به عزاداران اربعین حسینی در نیجریه به شهادت رسیدند

به گزارش گروه بین‌الملل قدس آنلاین، رسانه‌ها در نیجریه خبر داده‌اند پلیس و نیروهای امنیتی این کشور بار دیگر به تجمع عزاداران برای بزرگداشت اربعین شهادت حضرت امام حسین(ع) حمله‌ور شده و چند نفر را به شهادت رسانده‌اند. 

این اتفاق در نزدیکی شهر «ابوجا»، پایتخت نیجریه رخ داده و بر اثر آن چند نفر به شهادت رسیده و عده‌ای دیگر زخمی شده‌اند. برخی رسانه‌های نیجریه شمار شهدا را 2 نفر و برخی دیگر تا 10 نفر اعلام کرده‌اند. عده زیادی هم زخمی شده‌اند. 

شهدا از اعضای «جنبش اسلامی نیجریه» هستند که دولت نیجریه فعالیت آن را ممنوع اعلام کرده و نیروهای امنیتی در سه سال گذشته به شدت آن را سرکوب کرده‌اند. شیخ «ابراهیم الزکزاکی»، رهبر این جنبش در جریان برگزاری مراسم اربعین در سال 1394 دستگیر شد. در حمله این سال، ده‌ها و مطابق برخی آمارها صدها نفر از عزاداران از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند.

رسانه‌های محلی روز شنبه گزارش داده‌اند عزاداران اربعین حسینی در «سولجا»، از شهرهای ایالت «نیجر» تجمع کرده بودند که با حمله نیروهای امنیتی مواجه شدند. 

رسانه‌های دولتی نیجریه ادعا کرده‌اند پلیس بعد از بی‌توجهی تجمع‌کنندگان به دستورات برای متفرق شدن مجبور به گشودن آتش به روی آنها شده؛ «جنبش اسلامی نیجریه» این روایت را تکذیب و تصریح کرده تیراندازی به سوی عزاداران بدون هیچ‌گونه تحریک از سوی آنها صورت گرفته است. 

در این بیانیه آمده است: «این جنبش با توجه به مسالمت‌آمیز بودن این تجمع، با قاطعیت اقدام عوامل امنیتی را به عنوان اقدامی بی‌جا محکوم می‌کند. در واقع، تجمع‌کنندگان در تدراک راه‌پیمایی برای آن روز بوده‌اند که نظامیان بدون هیچ اقدام تحریک‌آمیز از سوی آنها به رویشان آتش گشودند.»

یک سخنگوی جنبش اسلامی تیجریه ادعا کرده بعد از توسل نیروهای امنیتی به خشونت مفرط برخی از تظاهرات‌کنندگان برای دفاع از خودشان اقدام به پرتاب سنگ و کلوخ به سمت آنها کرده‌اند. «عبدالله موسی» گفته نیروهای امنیتی جنازه چندین نفر از شهدا را به مراکز پلیس در اطراف منتقل کرده‌اند. 

او گفت این سرکوبگری‌ها شیعیان نیجریه را مرعوب نخواهد کرد و آنها هر چه بیشتر کشته شوند، تظاهرات‌ها گسترده‌تر خواهد شد. 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.