شروع معاملات نفت خام و تثبیت آن در بورس انرژی به مثابه کودکی که به تازگی راه رفتن را از والدین خود یاد گرفته می‌بایست با توجه و تمهیدات ویژه ای همراه باشد تا بدنه این بازار به تدریج با پررنگ تر شدن تعداد خریداران قوام یابد.

تداوم عرضه، شرط لازم موفقیت فروش نفت از طریق سازوکار بورس انرژی

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، ساعت ۱۴ امروز یکشنبه ششم آبان‌ماه ۱۳۹۷ برای نخستین بار در ۷ سال گذشته محموله یک میلیون بشکه ای نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران به قیمت پایه هر بشکه ۷۹.۱۵دلار روانه میز فروش رینگ بین الملل بورس انرژی ایران می‌شود. اقدامی که با توجه به تنگ تر شدن حلقه تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران و اهمیت مشارکت بخش غیر دولتی در فرایند معامله و تداوم آن برای متولیان بازار سرمایه بسیار با اهمیت است.

بورس انرژی که طی سال‌های اخیر تلاش کرده با تمرین میزبانی و نظارت بر معاملات مختلف هیدروکربوری و فرآورده‌های پتروپالایشی نقش بازاری شفاف و متشکل را برای صنعت نفت ایران در منطقه خاورمیانه رقم بزند خود را آماده می‌کند تا همپای بورس‌های این منطقه بتواند به مثابه مرجع دقیق نرخ نفت خام ایران به بازیگری بین المللی تبدیل شود.

عرضه نفت خام اما پیش از این نیز نشستن بر روی تابلوی معاملات بازار سرمایه را تجربه کرده است. در ۲۲ تیرماه ۱۳۹۰ و همزمان با تکاپوی رینگ بین الملل بورس کالا در کیش، تعداد ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین منطقه بهرگان عرضه اما با استقبال چندانی از سوی خریداران غیر دولتی مواجه نشد.

پس از آن نیز با وجود سه مرحله عرضه ناموفق در این تالار، اما در نهایت تعداد یک میلیون بشکه نفت خام فوب خارک با قیمت پایه ۱۰۵ دلار و ۴۹ سنت طی ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۰عرضه شد که با ثبت سه تقاضا برای خرید این محموله در تابلو معاملات تالار منطقه ای بورس کیش، بالغ بر ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران بدون تخفیف و پرمیموم به فروش رفت.

با این اوصاف ،پیش از این محموله،  نفت خام سنگین ایران در روزهای ۲۲ تیرماه و ۱۲ و ۱۹ مردادماه ۱۳۹۰ در تالار بین المللی بورس کیش عرضه شده بود که به دلیل به توافق نرسیدن عرضه کننده و خریداران این معامله انجام نشد.

 فاز نخست راه اندازی بورس نفت ،به اواخر بهمن ماه سال ۱۳۸۶ با مبادلات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در بورس کالا باز می‌گردد. در فاز دوم این طرح بزرگ، رینگ صادراتی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی آبان ماه سال ۱۳۸۸ در جزیره کیش راه اندازی و فاز نهایی آن نیز با معاملات نفت خام اجرایی شد.

این اقدام در جلسه هیات دولت تصویب شد اما متاسفانه به دلایلی این طرح به شکست انجامید.یکی از دلایل شکست تجربه‌ قبلی، عدم وجود زیرساخت کافی در بورس بود. برای مثال در زمان اولین عرضه نفت در بورس، مشکلات آی‌تی به وجود آمد و باعث شد که معامله‌ای صورت نگیرد.

البته سازمان بورس اعتقاد داشت که دلیل عدم فروش نفت این بود که نفت عرضه شده توسط وزارت نفت از نوع نفت فوق سنگین بوده که در بازار جهانی خریداران خاصی دارد و به همین دلیل بخش خصوصی مایل به خریداری نفت نبود.

حالا پس از گذشت ۷ سال یکبار دیگر سران سه قوه مجریه،مقننه و قضاییه عزم خود را جزم کرده‌اند تا در آستانه شدیدترین تحریم‌های اقتصادی میزبان نفت خام در بورس انرژی باشند.

براساس این گزارش شرکت کارگزاری خبرگان سهام به عنوان عرضه کننده این کالا از سوی شرکت ملی نفت ایران ساعت ۱۴ امروز یکشنبه ششم آبانماه ۹۷ معادل با یک میلیون بشکه نفت خام سبک از سوی شرکت ملی نفت ایران را به روش تسویه شرایطی روانه میز فروش رینگ بین‌الملل بورس انرژی خواهد کرد.

واریز ۱۰ درصد پیش‌پرداخت تا ۲ ساعت پیش از شروع عرضه به حساب اعلام شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه الزامی است و براساس زمان‌بندی و شرایط تحویل، سررسید تحویل کالا منتهی به ۷ آذرماه ۱۳۹۷ تعیین شده است.

گفتنی است محدوده نوسان قیمت پایه و قیمت مجاز در این عرضه به صورت نامحدود خواهد بود و نوع معامله براساس کشف پریمیوم تعیین شده است.

حداقل خرید در این عرضه معادل با ۳۵ هزار بشکه نفت خام سبک تعیین شده و حداکثر مشتریان می‌توانند تا یک میلیون بشکه از حجم نفت خام عرضه شده را با  حداقل تغییر ۰.۰۱ قیمت سفارش (پریمیوم دلاری - سنا) خریداری کنند.

محل تحویل این کالا فوب جزیره خارک با هدف بازارهای بین‌المللی و به صورت فله و یا عملیات کشتی به کشتی (STS) است. در این روش حداقل حجم قابل خرید (LOT) یا واحد پایه تخصیص و همچنین حداقل خرید جهت کشف نرخ، معادل با ۳۵ هزار بشکه با نوسان عملیاتی (خطای مجاز تحویل) مثبت و منفی ۱۰ درصد در یک محموله است.

براساس شرایط عمومی اعلام شده در اطلاعیه عرضه نفت خام سبک ایران در رینگ بین‌الملل بورس انرژی، خریداران می‌توانند با تجمیع قراردادهای خرید نسبت به برداشت محموله‌های بزرگ‌تر اقدام کنند.

گفتنی است، مقصد حمل و فروش نفت خام سبک خریداری شده آزاد بوده و صادرات به تمام کشورها به جز سرزمین اشغالی فلسطین مجاز است.

در این معامله صرفاً متقاضیانی می‌توانند نسبت به ارائه سفارش خرید اقدام کنند که قبل از زمان عرضه ،معادل ریالی ۱۰ درصد ارزش سفارش بر مبنای قیمت و شرایط مندرج در بخش «ب» اطلاعیه عرضه را به حساب اعلامی شرکت سمات واریز نمایند.

 علاوه بر تداوم عرضه‌های نفت خام از سوی شرکت ملی نفت و صبوری امور بین الملل این شرکت در مواجه با شکسته شدن انحصار فروش نفت از طریق بازار متشکل و شفاف بورس انرژی، شروع معاملات نفت خام و تثبیت آن به مثابه کودکی که به تازگی راه رفتن را از والدین خود یاد گرفته می‌بایست با توجه و تمهیدات ویژه ای همراه باشد تا بدنه این بازار به تدریج با پررنگ تر شدن تعداد خریداران قوام یابد.

بورس انرژی با قدمتی کوتاه اما تا به امروز توانسته میزبان معاملات ۶ هزار میلیارد تومانی فرآورده‌های نفتی در رینگ‌های داخلی و بین الملل خود باشد و قدر مسلم با توجه به زیر ساخت‌های موجود در این بازار، بطور حتم اشخاص حقوقی و سرمایه گذاران خارجی می‌توانند در این بازار شفاف سرمایه گذاری امنی را تجربه کنند.

هم اکنون گفته می شود خریدارانی برای بررسی شرایط عرضه نفت خام از سازمان بورس استعلام کرده اند اما شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه تا ساعت ۱۲ ظهر امروز فرصت خواهد داشت تا مبلغ حدود ۳.۵ میلیارد تومانی سپرده اولیه جهت شرکت در معامله (معادل ۱۰ درصد ریالی هزینه خرید یک محموله ۳۵ هزار بشکه ای نفت خام از بورس) را از متقاضیان دریافت کند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.