رئیس اتاق مشترک ایران و عمان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی برای حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم عمان بوجود نیامده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود حجم مبادلات تجاری دو کشور تا پایان امسال به یک میلیارد دلار برسد.

حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به یک میلیارد دلار می رسد

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، محسن ضرابی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و عمان افزایش چشمگیری یافته است، گفت: در سال ۱۳۹۲ حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به صورت مستقیم ۲۲۱ میلیون دلار بوده در حالی که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به صورت مستقیم در سال ۱۳۹۶ به ۵۹۷ میلیون دلار رسید. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان افزود:  تا به امروز برخی از کالاهای صادراتی ایران مانند میوه و سبزیجات در ابتدا به  بندر شارچه صادر می‌شود و سپس از طریق این بندر به عمان صادر می‌شود و به عبارتی این حجم از صادرات در گمرک جمهوری اسلامی ایران به نام عمان ثبت نشده است که با راه‌اندازی بندر سویق امکان صادرات مستقیم این نوع کالاها به عمان فراهم شده است. 

ضرابی اظهار داشت: از ۵۹۷ میلیون دلار روابط تجاری دو کشور ایران و عمان در سال گذشته رقم ۵۲۰ میلیون دلار مربوط به صادرات به این کشور و رقم ۷۷ میلیون دلار مربوط به واردات به ایران بوده است. 

وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری مستقیم بین دو کشور در ۶ ماهه ابتدای امسال به رقم ۷۶۳ میلیون دلار رسیده است، گفت: دلیل افزایش قابل توجه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله ایجاد خط مستقیم کشتیرانی، برقراری رواب بانکی، صدور ویزای فرودگاهی و ثبت آسان شرکت در عمان بوده است. 

ضرابی با اشاره به راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی بین دو بندر خرمشهر - صحار در اواخر سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته فقط یک خط کشتیرانی بین بندرعباس - صحار وجود داشت که با افزودن یک خط دیگر و نیز امکان صدور ویزای فرودگاهی در عمان، روند تجارت دو کشور ایران و عمان در سال جاری رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است. 

وی بیان داشت: حجم صادرات ایران به عمان در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد رشد داشته است. 

ضرابی اظهار داشت: در ۶ ماهه ابتدای امسال میزان صادرات ایران به عمران ۴۴۴ میلیون دلار و در مدت مشابه سال گذشته ۲۹۱ میلیون دلار بوده است. 

وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از عمان به ایران در ۶ ماهه اول سال گذشته ۸۷ میلیون دلار بوده که این رقم در ۶ ماهه ابتدای امسال به عدد ۳۱۸ میلیون دلار رسیده  که ۲۶۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. 

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: تا امروز مشکل خاصی در خصوص حساب‌های بانکی ایرانی‌های مقیم عمان که دارای شرکت در آن کشور هستند و قوانین حاکم از جمله ضوابط پولشویی را رعایت کرده‌اند وجود نداشته است. 

ضرابی  حجم مبادلات تجاری مستقیم بین دو کشور را با توجه به روند صادرات در سال جاری  تا پایان سال یک میلیارد دلار پیش‌بینی کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.