در روز اربعین حسینی حرم و بارگاه منور رضوی مامن و ماوای جاماندگان کاروان کربلای معلی شده است و مردم مشهد و زائران شهر بهشت به به امام مهربانی ها تسلیت می گویند.

حرم منور رضوی مامن جاماندگان کاروان کربلا/ مشهدالرضا(ع) یکدست سیاهپوش شد

به گزارش قدس آنلاین، حرم و بارگاه منور رضوی همزمان با اربعین حسینی مامن و ماوای عاشقان اهل بیت(ع) شده و جمع کثیری از زائران حسینی و جاماندگان کربلای معلی در بارگاه رضوی حضور پیدا کرده‌اند.

جمع کثیری از زائران پیاده نیز از اطراف مشهد مقدس همچنان به سوی بارگاه منور رضوی رهسپار شده‌اند و اینک در حال تشرف به بارگاه منور رضوی هستند.

کاروان‌های متعددی از زائران نیز به حرم منور رضوی مشرف شده‌اند و مردم مشهد نیز به صورت پیاده و از رواق‌های مختلف به سمت بارگاه رضوی در حال تشرف هستند.

لحظه به لحظه بر تعداد زائران بارگاه رضوی افزوده می‌شود و خیابان‌های اطراف حرم منور رضوی نیز مملو از جمعیت است.

در شب اربعین حسینی نیز، انبوه عزاداران و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت رضا(ع)، در قالب دسته‌های عزاداری در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی در غم چهلمین شب شهادت امام حسین(ع) بر سر و سینه ‌زدند و حسین حسین گویان به عزاداری پرداختند.

مراسم ویژه شب اربعین سیدالشهدا(ع) نیز با حضور هزاران زائر و مجاور بعد از نماز مغرب و عشاء در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، در این ویژه برنامه مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع) به مدیحه‌سرایی و روضه‌خوانی پرداخته و در ادامه حجت الاسلام والمسلمین شریعتی‌تبار به ایراد سخنرانی پرداخت.

ویژه برنامه‌های روز اربعین نیز بعد از نماز صبح در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شده و با برنامه‌های متعدد اعم از سخنرانی، قرائت زیارت عاشورا، روضه‌خوانی، حلقه معرفت، قرائت زیارت اربعین و اجتماع عزاداران حسینی تا ساعت ۲۱ ادامه دارد.

هیئت‌های عزاداری متعدد از معابر مختلف به سوی حرم مطهر امام رضا(ع) در حرکتند و با ورود به حرم مطهر به خیل عظیم سوگواران آن امام همام می‌پیوندند.

*مشهد در غم واندوه سومین خورشید امامت

تمامی معابر و خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی با پارچه های عزا سیاه پوش شده و دسته های عزاداری سینه زنان و زنجیر زنان در مسیر تشرف به حرم امام مهربانی ها هستند تا این غم بزرگ را به محضر مبارک امام هشتم(ع) تسلیت بگویند.

*اجتماع بزرگ در حرم رضوی

طبق برنامه ریزی انجام شده همزمان با اربعین حسینی اجتماع عظیم مشتاقان و ارادتمندان به اهل بیت(ع) بعد از نماز ظهر و عصر در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

به گفته معاون ارتباطات آستان قدس مراسم عزاداری و سوگواری روز اربعین حسینی با قرائت قرآن کریم در رواق امام خمینی(ره) آغاز شده و با سخنرانی حجت الاسلام حیدری‌کاشانی مرثیه سرایی توسط مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) ادامه پیدا می‌کند.

 حسینی بیان کرد: مداحی ذاکران اهل بیت(ع) و سخنرانی آیت الله علم‌الهدی از برنامه‌های مراسم روز اربعین حرم رضوی است که از ساعت ۹ صبح تا نماز ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) برگزار شده است.

وی گفت:ویژه برنامه شب اربعین حسینی نیز دوشنبه بعداز نماز مغرب در رواق امام خمینی(ره) برگزار  شد و حجت الاسلام شریعتی‌تبار به ایراد سخنرانی و جعفر ملائکه و جواد حسینی به روضه‌خوانی و مرثیه‌خوانی پرداختند.

معاون ارتباطات آستان قدس افزود:ویژه برنامه شام اربعین و آغاز برنامه‌های دهه آخر صفر در حرم مطهر رضوی سه‌شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء با سخنرانی آیت الله کازرونی و مدیحه‌سرایی میثم مطیعی در رواق امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

*خدمت رسانی ویژه به عزاداران اربعین حسینی

همچنین در راستای خدمت رسانی ویژه به زائران حرم مطهر رضوی در روز اربعین حسینی، خطوط منتهی به حرم مطهر رضوی با ۳۲۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران پیش‌بینی شده است.

طبق اعلام اتوبوس رانی مشهد سرویس‌دهی به زائران تا نزدیکترین نقطه به حرم مطهر انجام می‌شود و در صورت عدم امکان تردد سرویس‌دهی به میدان شهدا، میدان بسیج، تقاطع شهید گمنام و میدان عدالت منتقل می‌ شود.

علاوه بر اتوبوسرانان تمامی نیروهای نظارتی، امدادی و فنی اتوبوسرانی نیز در این روز آماده‌باش هستند و همچنین تقویت خطوط اتوبوسرانی به سمت پایانه‌های امام رضا (ع) و معراج نیز در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

علاوه بر اتوبوس ها،   ۱۳ هزار دستگاه تاکسی موجود در ناوگان برای سرویس‌دهی به عزاداران حسینی آماده باش هستند. همچنین ۱۵ دستگاه خودروی بازرسی و نظارت با ۷۰ نفر نیرو در مبادی ورودی شهر و اطراف حرم مطهر رضوی فعال هستند.

*محدودیت های ویژه ترافیکی در اطراف حرم رضوی

️رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی نیز با اشاره به محدودیت های ترافیکی ویژه اربعین حسینی در مرکز مشهد گفت: تمهیدات ترافیکی مراسم عزاداری اربعین حسینی(ع) در مشهد مقدس از ساعت ۲۴۰۰ روز سه شنبه  تا خاتمه مراسم در مسیر میدان شهدا، تقاطع شهید گمنام، پنجراه نواب صفوی، میدان بسیج، تقاطع دانش و تقاطع شهید اندرزگو به سمت حرم مطهر و از تقاطع زرینه و میدان گنبد سبز به سمت چهارراه شهدا (در صورت لزوم) محدودیت ترافیکی خواهد بود.

خیابان طبرسی، از تقاطع گمنام بسمت حرم مطهر- خیابان شیرازی، از میدان شهدا به سمت حرم مطهر، خیابان شهید اندرزگو، از تقاطع شهید اندرزگو بسمت میدان بیت المقدس، خیابان امام رضا (ع) از میدان بسیج بسمت میدان بیت المقدس و خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه بسمت حرم مطهر و در صورت لزوم خیابان بهجت از تقاطع زرینه به سمت تقاطع شهدا و خیابان شهید رجایی از تقاطع شهید اندرزگو بسمت تقاطع شهدا محدودیت ترافیکی اعمال خواهد شد.

سرهنگ محمدباقر سلیمی با اشاره به محدودیت های توقف در این ایام، افزود: پارک وسایل نقلیه در خیابان شیرازی از میدان شهدا تا حرم مطهر رضوی و خیابان نواب صفوی از میدان پنجراه تا حرم مطهر رضوی و خیابان طبرسی از تقاطع گمنام تا حرم مطهر رضوی و خیابان شهید اندرزگو تا میدان بیت المقدس و خیابان امام رضا (ع) از تقاطع دانش تا حرم مطهر رضوی و حریم کلیه تقاطع‌های موجود مسیر تا عمق ۵۰ متری ممنوع است.

منبع: مهر

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.