نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بعضی‌ها شک کردند، اهل بیت امام حسین (ع) اربعین همان سال رفتند کربلا یا اربعین سال‌های بعد، باید گفت، این زیارت در همان سال معنا دارد.

نظر آیت‌الله علم‌الهدی درباره شبهه تاریخی اربعین
به گزارش قدس آنلاین ، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی صبح امروز در مراسم اربعین حسینی که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به‌اینکه سالروز اربعین سید الشهدا روز تجدید خاطره عاشورا و تبیین گزارش انقلاب‌سازی کربلا به‌وسیله اهل بیت آن حضرت است؛ گفت: امام حسن (ع) در حدیثی به 5 مسئله برای شیعیان اشاره می‌کنند، شناخت این ویژگی ها ضروری بوده، چراکه موقعیت اربعین را به صورت شفاف بیان می‌کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه در زمان امام حسن عسگری (ع)، موقعیت شیعه در جهان خاص بود؛ اضافه کرد: جریان شیعه به‌عنوان یک جریان اجتماعی تثبیت شده بود و جریان مخالف با شیعه سعی داشت با نقشه‌ها و برنامه‌های خائنانه تثبیت شیعه را از بین ببرد، اما انسجام شیعه مانع ازعملی شدن نقشه‌های دشمنان بود.

وی با بیان این مطلب که انسجام شیعه از لحاظ دیگری هم موضوعیت داشت و آن آماده‌سازی شیعه برای دوران غیبت امام زمان(عج) بود؛ افزود: شیعه باید به‌عنوان تابلوی اسلام ناب وجود داشته باشد و در طول زمان گسترش یابد، از طرفی هم مساله جهانی‌سازی انقلاب امام دوازدهم(عج)، اقتضا می‌کرد که ایشان باید در پس پرده باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: از یک طرف انسجام شیعه و از طرفی غیبت امام(عج)، این مسؤولیت مبنی بر سازمان‌دهی و منسجم کردن جمعیت شیعه همراه با حفظ این انسجام در زمان غیبت امام دوازدهم(عج) را برای امام عسگری(ع) در دوره امامتشان ایجاد کرده بود، یعنی باید شیعیان متفق می‌شدند و این انسجام نیرومند را به‌وجود می‌آوردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه آن پنج موضوعی که امام عسگری(ع) به‌عنوان علایم شیعه بیان کردند در واقع رمز انسجام شیعه و زمینه‌ساز فرج و ظهور امام مهدی(عج) است؛ متذکر شد: اولین علامت شیعه در این حدیث این است که شیعیان نماز یومیه را فقط ۱۷ رکعت ادا نمی‌کنند، بلکه نافله‌ها را هم اقامه می‌کنند، یعنی ۵۱ رکعت نماز در شبانه‌روز که اگر این به‌صورت یک حرکت دسته جمعی شیعه در جهان در بیاید، یک وحدت عملی است و اگر بنا شد یک جمعیتی در دنیا منسجم باشند، باید وحدت عملی داشته باشند.

وی ادامه داد: دومین علامت شیعه در بیان امام عسگری(ع)، بلند گفتن بسم‌الله است، چراکه در آن زمان علمای اهل سنت «بسم الله» را یا نمی‌گفتند یا آهسته می‌گفتند.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: اهل سنت معتقدند فقط یک بسم‌الله در قرآن داریم و آن هم اول اولین سوره لد است که به‌پیامبر(ص) نازل شده و بقیه سوره‌ها بسم‌الله ندارند، اما ما شیعیان معتقد هستیم که هر سوره یک بسم‌للله دارد، چنانچه به‌امیرالمومنین(ع) عرض کردند که عده‌ای هستند که در شروع سوره‌های قرآن، بسم‌الله نمی‌گویند، امام فرمودند، اینها بزرگ‌ترین آیه را از اول سوره‌ها سرقت کرده‌اند!

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه سجده بر خاک سومین ویژگی شیعه است که امام عسگری(ع) در این حدیث به‌آن اشاره فرموده‌اند؛ گفت: سجده یک جریان برجسته‌ و علامت ویژه‌ای است بر عبودیت خدا، عده‌ای که سجده خدا را بر خاک یا جنسی از زمین انجام می‌دهند، این بندگی و عبودیت را بیشتر نشان می‌دهند.

وی افزود: چهارمین علامت شیعه در کلام امام عسگری(ع)، انگشتر در دست راست کردن است، انگشتر به‌دست راست کردن شیعیان در آن زمان که تقیه رایج بود، علامتی محسوب می‌شد که شیعیان همدیگر را شناسایی می‌کردند و این در انسجام شیعه فوق‌العاده موثر بود.

آیت‌الله علم‌الهدی با استناد به‌حدیث امام عسگری(ع)، پنجمین علامت مهم شیعه را زیارت اربعین دانست و گفت: زیارت اربعین هم از علائم مهم انسجام شیعه بود، اما چرا این زیارت نشان خاص شیعه بیان شد؟ آیا فقط یک زیارت و عبادت بوده یا اشاره به‌یک حرکت عظیم دسته‌جمعی انقلابی است؟

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی زیارت اربعین را نمایش انقلاب دانست و متذکر شد: اینکه بعضی‌ها شک کردند، اهل بیت امام حسین (ع) اربعین همان سال رفتند کربلا یا اربعین سال‌های بعد، باید گفت، این زیارت در همان سال معنا دارد، چون اگر قرار بود که برای گرامیداشت واقعه کربلا، سال‌های بعد به‌کربلا بروند، منطقی این بود که در روز عاشورا که در واقع روز واقعه بوده است، بروند و نه سالگرد اربعین.

وی به‌تردید بعضی طی مسافت شام تا کربلا به 10 روز هم اشاره و اظهار کرد: سید ابن طاووس اصرار کرده‌اند که زیارت اربعین اهل بیت در همان سال شهادت امام حسین(ع) بوده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه در ابتدای حرکت از شام به‌سمت مدینه، اول قرار بوده از میان روستاها و آبادی‌ها آنها را عبور دهند، اما از وسط کویر شام، راه را میانبر کردند که هم زودتر برسند و هم در وسط راه برخورد و معطلی نداشته باشند؛ اضافه کرد: اهل بیت امام حسین (ع) اول صفر وارد شام شدند، با خطبه‌هایی که بیان شد، یزید اجازه اقامت بیشتر به‌اهل بیت را در شام نداد و در 10 صفر آنها را به‌سمت مدینه بردند و طی کردن آن مسیر در 10 روز با سرعت بالا امکان‌پذیر است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطر نشان کرد: کربلا در حجم فیزیکی یک جنگ نابرابر بین یک لشگر 120 هزار نفره دشمن و سپاه ۷۲ نفره امام حسین(ع) بوده و جریان قدرت رسانه‌ای آن روز هم اقتضا نمی‌کرد که آن شهادت‌های مظلومانه، بین مسلمان به‌عنوان یک انقلاب شناخته شود.

وی افزود: ماموریت و رفتار حساب شده هر یک از اهل بیت در جریان اسارت، کربلا را به‌عنوان یک انقلاب معرفی کرد، به‌طوری که حتی قاتلان هم منقلب شدند.

آیت‌الله علم‌الهدی به‌فرازی از زیارت ناحیه مقدسه هم اشاره و اظهار کرد: تعبیر امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه از اسارت اهل بیت این است که اینها، بچه‌ها را به‌تخته پاره‌های روی کوهان شتر با آهن بسته بودند و 40 منزل جابه‌جا کردند. نماینده ولی فقیه د خراسان رضوی تصریح کرد: لشگر عمر سعد برای اینکه هیبت پیامبر(ع) در چشم مردم بریزد، هر روشی را برای به‌ذلت کشاندن اهل بیت ایشان در چشم مردم انجام داد، اما حتی کودکان خردسال یک بار رفتاری نکردند که دشمن را به‌هدفش برسانند، به‌طوری که یکی از افسران شجاع یزید اذعان کرد، ما هر کاری کردیم، این ۸۴ زن و بچه را تحقیر کنیم، آنها با رفتار قدرتمندانه با عزت خودشان، روحیه ما را گرفتند و من روحیه‌ام را در برابر این زن‌ها و بچه‌ها باخته‌ام.

وی ادامه داد: 40 روز این ماموریت را 84 زن و بچه با قدرت تمام انجام دادند و کربلا را تبدیل به‌انقلابی کردند که اکنون بعد ۱۳۸۰سال ادامه دارد.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: این ۸۴ زن و بچه مانند چنین روزی وارد کربلا شدند و انقلاب را نمایش دادند، اگر امروز بعد ۱۳۸۰ سال شاهدیم که این جمعیت میلیونی در برابر چشم مردم دنیا انقلاب را نمایش می‌دهند، آغازگر این حرکت همان 84 زن و بچه اسیری بودند که سال اول اربعین، این انقلاب شیعی را شروع کردند.

وی با بیان اینکه امام عسگری(ع) در ۱۲۰۰ سال قبل فرموند، زیارت اربعین نمایش انسجام شیعه است و فرمان این زیارت را دادند، امروز پس از سال‌ها می‌بینیم، چطور فرمایش ایشان نمایش قدرت شیعه در جهان شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: روضه اربعین این است که این ۸۴ زن و بچه وقتی در روز اربعین، بعد ۴۰ روز اسارت به‌کربلا رسیدند، خاطرات روز عاشورا را باهم نقل می‌کردند و جنایاتی که در حقشان شده بود را بیان می‌کردند.

منبع : فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.