طراح و مدیرهنری نمایش «رد پای خورشید» گفت: به عقیده‌ی من مشهد پایتخت نمایش ایران است و می‌توانیم از این پتانسیل برای زائرین و شهروندان مشهد استفاده کنیم.

مشهد پایتخت نمایش ایران است
 
به گزارش قدس آنلاین، نوید فلاحت در نشست خبری نمایش «رد پای خورشید» اظهار کرد: دیدگاهی که در هنر شهری ایران وجود دارد به گونه‌ای است که به سمت ایجاد فضاهای تعاملی با مردم، به سمت تولید و خلق فضاهای جمعی نمی‌رود. در صورتی که ما در حوزه‌ی گردشگری در خارج از ایران بسیاری شاهد اتفاقاتی هستیم که ممکن است هیچ انتقادی بر دیدگاه‌های ما از نظر اعتقادی و مذهبی نداشته باشد اما هنر باعث می‌شود که این استقبال به وجود آید.
وی ادامه داد: سپس رونق گرفتن کسب و کار هنرمندان، خبرنگاران، اصحاب رسانه و در واقع بازتولید یک اکو سیستم برای قوی‌تر شدن حوزه‌ی فرهنگ به ما این مجال را می‌دهد که بتوانیم پروژه های خلاق را بیشتر تولید کنیم و ایده‌های بهتری در این مورد داشته باشیم.
طراح این نمایش عنوان کرد: پروژه‌ی « رد پای خورشید» یک ایده مبتنی بر رویکرد خلق فضاهای جمعی برای مشهد است که سعی کرده‌ایم در این پروژه مردم را درگیر کنیم، با ساختن یک فضای تعاملی و استفاده از روش‌هایی که بتواند هیجاناتی را در مردم ایجاد کند.
فلاحت افزود: در نهایت یک پرفورمنس خوب از هنرمندان خوبمان که در واقع در محیط پیرامونی نمایش با راه انداختن یک کاروان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند، در آخر یک اثر فاخر با نکات خوب فنی که به مدت 59 دقیقه ارائه می‌شود سعی کرده‌ایم که  قدری به جذب افراد کمک کنیم؛ افراد بسیار زیادی از این‌ قسمت دیدن کرده‌اند و تقریبا بعد از چهار شب این نمایش به سقف ورود مخاطب به سالن رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مسائل مهم، استفاده از موقعیت، وضع موجود، طراحی و تالیف یک رویداد است که در واقع ما رویدادی تکراری یا چند ساله را نداریم.
مدیر هنری این نمایش ابراز کرد: یکی از تفاوت‌هایی که این نمایش با تعزیه‌خوانی و خیلی از نمایش‌های دیگر داشته این است که نمایش‌نامه، موسیقی و لباس به طور مشخص برای این کار نوشته، ساخته، دوخته و یک برنامه‌ی راهبردی توسعه‌مند مخصوص به این کار چیده شده است.
نوید فلاحت متذکر شد: در حوزه‌ی برند مشهد هم کم کار کرده‌ایم و یکی از دلایل آن این است که همیشه بین هنرمندان، مدیران، خبرنگاران و سیاسیون در بخش‌هایی ممکن بوده شکاف‌های سلیقه‌ای وجود داشته باشد، ولی همه‌ی ما می‌دانیم که منافع شهر مشهد در بهتر پوشش دادن چنین رویدادها و جمع کردن توجه مردم ایران به شهر مشهد است.
وی عنوان کرد: تفاوت‌هایی که این نمایش با دیگر نمایش‌ها دارد تفاوت‌های شکلی و فرمی این پروژه است؛ ظرفیت 1300 نفری این نمایش یکی دیگر از تفاوت‌های این کار است، استیجی که در حال حاضر نمایش روی آن اجرا می‌شود بزرگ‌ترین استیج در خاورمیانه است؛ جمعی از مردم که برای دیدن نمایش آیینی دور هم جمع می‌شوند و غلیان احساسات و اتمسفری که در حین اجرای کار تولید می‌شود یکی دیگر از تفاوت های این نمایش با دیگر نمایش‌ها است. 
طراح و مدیر هنری این نمایش افزود: اما فضاسازی که بیرون و قبل از اجرای اصلی انجام می‌شود و تعاملی که مردم با  فضای محیطی اجرا دارند هم یکی دیگر از تفاوت‌های شاخص این رویداد است؛ فضای این کار بسیار فضای خیال‌انگیز و نزدیک به واقعیت است، این جنس رفت و برگشت در زمان از طریق موسیقی و پرده‌های مختلف فرد را شیفته می‌کند.
وی ادامه داد: نمایش‌های شهری خاصیت مردمی بودن را دارا هستند؛ همه‌ی ما در حال حاضر در این ایام موسیقی‌هایی می‌شنویم که آمیخته با وجود همه‌ی ما است و ما از این آواها در این نمایش تاریخی استفاده کرده‌ایم.
منبع : ایسنا

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.