سه هزار روحانی خانم و آقا، زائرین پیاده را در مبدأ و مسیر و مقصد در راستای انجام فعالیت های فرهنگی و مباحث چهره به چهره و بیان احکام همراهی دارند.

همکاری ۳ هزار روحانی در همراهی با زائران پیاده امام رضا علیه السلام/ حضور سالانه ۳ میلیون زائر غیرانی از ۲۱ ملیت مختلف جهان در مشهد


به گزارش قدس آنلاین، سید حمید موسوی، مدیر کل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با تشریح برنامه های دهه پایانی ماه صفر، گفت: سال بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد داریم که برخی از آنان خارجی هستند.

وی افزود: مشهد مقدس به لحاظ زیارتی دارای ظرفیت هایی که که در کشورهای دیگر وجود ندارد که این ظرفیت همان وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) است که در عین اینکه عتبات عالیات  در کشور عراق وجود دارند اما ظرفیت هایی مانند مشهد را در بحث زیارت این شهرها ندارند.

وی در ادامه مقایسه ظرفیت های زیارتی دو شهر مشهد و شهرهای زیارتی کشور عراق اظهارکرد: در زمان اربعین همه مردم عراق برای خدمت به زائرین در این ایام بسیج می شوند و در عین حال دولت عراق هیچگونه تشکیلات و ستادی برای ایام اربعین ندارد اما در ایران و با وجود ظرفیت حرم رضوی، در کنار مردم دولت همچنین تلاش دارد که به زائرین دهه پایانی صفر ارائه خدمت داشته باشد.

*هویت مشهد به نام امام رضا(ع) شناخته می شود

وی با تأکید بر این مطلب که هویت مشهد به نام امام رضا(ع) شناخته می شود، تصریح کرد: در واقع اگر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در این شهر وجود نداشت مشهد مانند سایر شهرها بود و در عین حال هر آنچه که مشهد دارد به دلیل وجود بارگاه  ملکوت یامام هشتم(ع) و هویت و باوردینی و اعتقادت ماست که بر مبنای دین اسلام و چارچوب تشیع قرار گرفته است.

موسوی در ادامه با اشاره به این مطلب که کشور ما درعین اینکه ادعای استقلال دارد مستقل هم عمل می کند و به همین دلیل دشمنان متعدد دارد، تصریح کرد: در واقع وجود بارگاه منور رضوی مهمترین رکن و اساسی ترین تکیه گاه  برای استقلال خواهی کشور است.

*حضور سالانه ۲۱ ملیت زائر غیرانی در مشهد

وی در ادامه با بیان اینکه ما در طول سال بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد داریم که سه میلیون آنها زائران غیر ایرانی و از کشورهای مسلمان دیگر از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق و ۲۱ ملیت هستند که برای زیارت به مشهد می آیند و در عین حال دهه آخر صفر و تعطیلات نوروز و دهه کرامت ایام پیک حضور زائران در مشهد است.

مدیر کل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به مقایسه ای درباره حضور زائران در کشور عربستان گفت: درعربستان در طول سال سه میلیون درایام حج به مکه وارد می شوند که آنها را عربستان مدیریت می کند و این درحالی است که این آمار با آمار ورودی زائران به مشهد قابل مقایسه نیست.

*فراوانی حضور زائران در مشهد در مقایسه با کشورعربستان

وی با تأکید بر فراوانی حضور زائران در مشهد در مقایسه با کشور عربستان بیان داشت: به همین دلیل نیاز است تا نسبت به این رخداد بزرگ نگاه ویژه ای صورت گیرد و در این راستا وظیفه دولت بسترسازی است  چرا که اعتقادت مردم را دولت ها ایجاد نمی کنند و آنان فقط نقش حمایتی و بسترسازی دارند.

موسوی در ادامه با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی در ایجاد هماهنگی امور زائران گفت: در همین راستا این دستگاهها بایستی ظرفیت های مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهند چرا که ظرفیت ها فراتر این این تعداد است، اما در عین حال مردم میزبان این زائران هستند.

وی در ادامه با اشاره به احتساب ۴۰۰ میلیون شیعه، از حضور کمتر از یک درصد زائر در مشهد خبرداد، گفت: از طرفی ما اهل سنت عاشق اهل بیت داریم و مسیحیان فراوانی که با ارادت به مشهد الرضا می آیند که اینها ظرفیت های بالایی هستند  که نباید از کنار این جاذبه بزرگ به آسانی عبور کرد.

*می توان فرهنگ و مشکلات جامعه را با فرهنگ رضوی ترمیم کرد

مدیر کل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر ایجاد ظرفیت های فراوانی که از سوی فرهنگ رضوی با زیارت به وجود می آید، تصریح کرد: در واقع اشاعه  فرهنگ رضوی در عرصه های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی می تواند اثرگذار باشد و در عین حال می توان فرهنگ و مشکلات جامعه را با فرهنگ رضوی ترمیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های معاونت های زیارت در سه استان خراسان رضوی و قم و فارس گفت: مهمترین هدف گذاری در حوزه زیارت این است که همه مباحث این حوزه  باید مردمی باشد و دولت در حاشیه و کنار به عنوان بستر ساز فعالیت کند که اگر قرار است در عرصه اقتصادی و اجتماعی در کنار زیارت اتفاق های خوبی صورت بگیرد باید مردم کمک کنند.

موسوی در ادامه با شاره به جوسازی ها و فشارهای بین المللی درراستای تخریب روابط دو دولت و ملت عراق و ایران گفت: دشمن در قدم نخست تلاش بر این داشت که دولت ها را نسبت به یکدیگر بدبین کند و از آنجا که در این زمینه موفق نشد سعی در اختلاف بین ملت ها دارد و این نشان دهنده این امر است که در حوزه اعتقادی و باورهای دینی فشارهای بین المللی وجود دارد که به همین دلیل نیاز است تا به این مناسبت ها به صورت جدی نگاه شود.

وی در ادامه با اشاره به شعارامسال «همراه با امام، دربرابر دشمنان» از سوی معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی گفت: در واقع اسلام محور وحدت است و به همین دلیل همه در برابر دشمنان ایستادگی و مقاومت می کنند.

*افزایش حضور زائران در دهه پایانی صفر

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۴۰۰ هزار زائر پیاده و سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر زائر در دهه پایانی صفر وارد مشهد شدند که در مجموع ۴ میلیون زائر در این ایام به مشهد آمدند، تصریح کرد: امسال در مقایسه با سال گذشته پیش بینی افزایش حضور زائران در این ایام وجود دارد و در عین حال همه تشکل های مردمی و هیأت های مذهبی و مردم آماده استقبال و پذیرایی از زائران در ایام دهه پایانی صفر به مشهد می شوند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر تمهیدات صورت گرفته در این ایام برای رفاه زائران گفت: سه هزار روحانی خانم و آقا، زائرین پیاده را در مبدأ و مسیر و مقصد در راستای انجام فعالیت های فرهنگی و مباحث چهره به چهره و بیان احکام همراهی دارند و از طرفی علاوه بر جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده، همه هیأت های مذهبی و تشکل های مردمی در این راستا کمک رسانی دارند و برای پرهیز از موازی کاری و اتلاف سرمایه وانرژی هماهنگی ها در این راستا صورت گرفته است.

*خدمات رفاهی زائران

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح خدمات رفاهی زائران پرداخت، گفت: در عین حال ساختاری برای خدمات رفاهی و فرهنگی تعریف شده است که شامل کارگروه فرهنگی تبلیغی با هشت کمیته است که دراین حوزه خدمت رسانی دارند و کارگروه دیگر کارگروه در حوزه خدمات رفاهی است که با ۱۲ کمیته فعال است که این خدمات شامل خدمات رفاهی و زیر ساختی از جمله بهداشت و راهداری و امنیت و سلامت و ارائه خدمات پزشکی و درمانی است.

وی درادامه از فعال سازی سامانه ارائه خدمات اقامت واسکان زائران در مشهد و شهرستان های استان خبرداد، گفت: در عین حال برای خدمت رسانی مناسب تر بهتر این است که حرکت پیاده زائرین از نقاط مشخص شروع شود که ارائه خدمات آسان تر شود وامکان خدمت رسانی محقق شود تا در هر نقطه ای بتوان به زائران پیاده خدمات ارائه کرد که در راستای تحقق این هدف، همه دستگاههای اجرایی در دهه آخر صفر برای خدمت رسانی مطلوب به زائران بسیج می شوند.

*عدم  مقایسه پیاده روی به سوی حرم رضوی و مشهد با اربعین

مدیر کل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه خدمت رسانی امسال به زائران از سوی استاندری چه تفاوت هایی با سال های گذشته دارد؟ در عین حال با توجه به کمبودها در این عرصه برای برطرف سازی خلأ موجود چه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و آیا قرار است پیاده روی دهه پایانی صفر به اربعین نزدیک شود، گفت: بحث اربعین قله است و قرار نیست پیاده روی به سوی حرم رضوی و مشهد با اربعین مقایسه شود.

وی درادامه با اشاره به ارزیابی هایی که پس از فعالیت های این معاونت در دهه پایانی صفر انجام می شود، اظهارکرد: کمیته نظارت و ارزیابی تشکیل شده است که عملکرد فعالان و دستگاهها و عملکرد مبلغان اعزامی را نیز بررسی می کند و گزارش نهایی ارائه می شود.

موسوی درادامه با اشاره به تلاش استانداری برای تحت پوشش قرار دادن و خدمت رسانی به همه زائران پیاده در دهه پایانی صفر بیان داشت: امسال ایستگاه های طول مسیر تقویت شده اند و به لحاظ کالای فرهنگی تلاش شده است که موازی کاری و همانندی کالاهای فرهنگی صورت نگیرد و به همین دلیل یک متولی مشخص شده است تا تولیدات همشکل نباشند و از طرفی  کارهای فرهنگی در طول مسیر و مراکز اقامت تقویت می شوند و تلاش است که خلأها برطرف شود و در هین راستا تعداد روحانیان افزایش یافته است.

نرگس شالچیان رابع، مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهدنیز در ادامه این نشست به بیان رویکردها و برنامه های اجرایی جدید شهرداری در این ایام پرداخت.

وی با اشاره به این مطلب که در واقع با توجه به برگزاری بزرگترین پویش مردمی وظیفه ما در این راستا تسهیل گری است، اظهار کرد: زمینه حضور مشارکت مردمی، رضایت مندی زائرین ازخدمات شهرداری، برند سازی رویداد دهه پایانی صفر با هدف توسعه گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ میزبانی و رشد وارتقای فرهنگ شهروندی و افزایش معرفت افزایی در این اتفاق بزرگ از جمله دیگر اهدافی است که شهرداری مشهد در این دهه پایانی صفر به دنبال آن است.

شالچیان در ادامه با تأکیدبر این مطلب که پیام های شهروندی مانند محبت واحترام به یکدیگرو خدمات میزبانی را در این دهه پایانی صفر می توان ترویج داد، بیان داشت: شناسایی و جذب گروه های فعال مردمی و خودجوش و حمایت از آنها و در نهایت ارتقای فرهنگی میزبانی ومهمان پذیری در بین مجاوران از جمله دیگر اهداف است که برای این منظور کمیته ها و ستادهای ویژه ای در این راستا تشکیل شده است.

*برگزاری برنامه های مشارکتی دهه پایانی صفر

وی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری و کمیته برنامه ریزی و اطلاع رسانی  و خدمات رسانی مردمی و پشتیبانی و ارزیابی برای برنامه های دهه آخر صفر گفت: در همین راستا جلسات مستمر با مناطق ۱۳ گانه شهرداری و ارتباط با تشکل ها و سمن ها  برگزار شد تا برنامه های به صورت مشارکتی و با هدف پرهیز از موازی کاری برگزار شود.

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد درادامه درباره برنامه های اجرایی این ایام از برگزاری همایش شور خدمت در ۱۲ آبان در تالار شهر خبرداد، گفت: از آنجا که فعالیت های مربوط به برنامه های دهه پایانی صفر از نهم تا ۱۷ آبان برگزار می شود در واقع همایش شور خدمت و فرهنگ میزبانی نقطه آغاز به کار رسمی این سلسله برنامه ها است.

وی درادامه با بیان اینکه این میزبانی ازمبانی ورودی شهر مشهد و مسیرهایی که منتهی به حرم رضوی است، شروع می شود، تصریح کرد: در کمیته اطلاع رسانی تبلیغات میدانی از دو هفته پیش به صورت بیلبورد اکران شده است.

شالچیان در ادامه از فضاسازی و اطلاع رسانی در فضای مجازی از ۲۰ مهرماه خبرداد، گفت: ارسال پیامک ها به مناطق ۱۳ گانه به منظور فراخوان مردمی و تلفن خدمات سفر به شماره ۳۱۳۵ آماده شناسایی ظرفیت های مردمی به صورت داوطلبی برای خدمت به زائرین پیاده ایام پایانی دهه آخر صفر است.

وی درادامه از آماده سازی مستندی از فعالیت مردمی و پویش انسانی دهه پایانی صفر خبرداد، گفت: در واقع این مستند درباره فعالیت های قبل و درحین اجرای فعالیت ها است  که با بدرقه زائران خاتمه پیدا می کند.

*مدال شهروند میهمان نواز طراحی شده است

مدیر گردشگری و امور زائران شهرداری مشهد ادامه داد:  کمیته ساماندهی خدمات مردمی  در راستای تأمین زیر ساخت های نرم افزاری به منظور ثبت نام با برند شهروندان میهمان نوازانجام می شود و در جهت تشویق این فعالیت مردمی، مدال شهروند میهمان نواز طراحی شده است که این شهروندان در طول سال در جهت خدمت به زائران رضوی فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه این پویش استقبال از زائرین دهه پایانی صفر از مدارس آغاز می شود، تصریح کرد:در واقع دانش آموزان هر مدرسه به صورت داوطلبی  به مراقبت و حفاظت از شهر می پردازند.

*امسال شهرداری ایستگاه های جدید ندارد

 شالچیان درادامه با بیان اینکه امسال شهرداری ایستگاه های جدید ندارد و فقط با هدف تسهیل گری وارد شده است، بیان داشت: همه ایستگاهها در مبادی ورودی و سطح شهر  به صورت مردمی وحمایتی و مشارکتی هستند واز آنجا که این حرکت انسانی است، شهرداری نباید تصدی گری داشته باشد و فقط تسهیل گر است.

وی درادامه با اشاره به شش ایستگاه مشارکتی شهرداری که در محور کلات، سرخس، نیشابور، قوچان، پل قائم و میدان شهدا است، اظهار کرد: ایستگاه های حمایتی شهرداری نیز ۱۸ ایستگاه  است که شهرداری در برپایی آنها فقط مشارکت و حمایت دارد و درعین حال نگاه کمکی و نظارتی دارد.

بختیاری، معاون شهردار در ابتدای این نشست با بیان اینکه دهه پایانی صفر فرصت و زمینه ای را فراهم می کند که بتوان به ساحت امام رضا(ع) ادای دین کرد، بیان داشت:   در واقع این موضوع خدمت رسانی به زائرین از سه منظر قابل بررسی است که به تمایل شهروندان مشهدی برای خدمت کردن و ادای دین آنان باز می گردد و شهرداری در این زمینه تسهیل گر است.

رئیس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به این مطلب که هویت مشهد به حضور و افتخار وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) است که این موضوع به صورت محوری حائز اهمیت است، تصریح کرد: در واقع در حوزه فرهنگ، موضوع امام رضا(ع) محوری ترین ساحتی است که باید به آن پرداخته شود چرا که شهر امام رضا(ع) در پایتخت معنوی و فرهنگی جهان اسلام در ذیل و تحت عنوان مضجع شریف رضوی تعریف می شود.

*توجه به عیار اجتماعی مردم و میزان مشارکت آنان

وی درادامه بررسی رویکردهای شهرداری در حوزه خدمت رسانی به زائرین گفت:  از جمله موضوعاتی که در سیاستگذاری ها  جدید وجود دارد توجه به عیار اجتماعی مردم و میزان مشارکت آنان است که به دگر خواهی مردم بستگی دارد که با توجه به کاهش این عیار اجتماعی در سال های اخیر، درواقع خدمت رسانی به زائرین پیاده رضوی، زمینه ای برای ارتقای این عیار اجتماعی با هدف مقدمه سازی برای جامعه پذیری و نهادینه کردن هنجارها است. /
منبع:رسا
انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.