۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 627317
مدیران پروازی و یادآوری یک دستور استاندار

 یکی از مسائلی که باید از سوی مسئولان ارشد استان به آن اهمیت ویژه‌ای داده شود، توجه به خواسته‌های به حق مردم در شهرستان جغتای است. ازجمله مسائلی که همواره مورد گلایه مردم در شهرستان جغتای بوده و هست و مردم بیش از پیش از آن رنج می‌برند انتخاب مدیران و همچنین جذب کارکنان غیربومی است که سال هاست فعالان اجتماعی و سیاسی شهرستان متفق القول بر این نکته تأکید دارند که با وجود مدیران و جوانان با استعداد در شهرستان، چرا مدیران و افراد غیربومی به آن‌ها ترجیح داده می‌شوند؟

هدف از نوشتن این یادداشت زیر سؤال بردن عملکرد برخی مدیران موفق غیربومی نیست، بلکه هدف بیان این معضل است که «واقعاً چرا؟ آیا در شهرستانی که فرزندان برومند آن در خارج از حوزه شهرستان مدیرانی توانمند و جسور هستند، کسی پیدا نمی‌شود که به عنوان رئیس یک اداره انتخاب شود؟ آیا در شهرستانی که بیش از ده‌ها و شاید صدها لیسانس و فوق لیسانس و نیروی متخصص و متعهد بیکار دارد لازم است از افراد غیربومی برای ادارات استفاده شود؟»

در بررسی کوتاهی متوجه می‌شویم تنها تعداد اندکی از مسئولان شهرستان جغتای بومی هستند و بسیاری از مسئولان این شهرسبزواری هستند و عدم تعلق خاطر به جغتای توسط آنان سبب می‌شود تا دلسوزی لازم را برای رسیدگی به مشکلات شهرستان نداشته باشند.

از جمله موارد و مشکلات مدیران غیربومی بویژه پروازی می‌توان به استفاده از خودروهای دولتی و مصرف روزانه سوخت و مستهلک نمودن آن‌ها، تفویض‌ اختیارات‌ غیرقانونی‌ به‌ زیردستان‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ امور در غیاب‌ خود و کوفتگی‌ ناشی‌ از رفت‌ و آمد رانندگی‌ و اثربخشی منفی‌ در روند کیفی‌ و کاری‌ کارمندان اشاره کرد.

مدیر باید در محدوده محل کارش سکونت یابد چون این یک نیاز است و مدیری که در حال تردد است، قطعاً محل خدمت و نیروهای تحت امرش را کمتر از آن می‌بیند که خانواده‌اش را درآنجا ساکن کند.

مدیر یا کارمندی که حاضر نباشد همراه خانواده خود در عمق مشکلات جغتای و دغدغه‌های دیگر همکارانش زندگی کند، به تعبیری هم خدا، هم خرما و هم هسته خرما را می‌خواهد چگونه می‌تواند مشکلات این شهرستان را درک نماید.

در یک کلام واگذاری پست‌های مدیریتی به مدیران غیربومی خلاف نیست، چه بسا برخی از این مدیران بیشتر و بهتر از مدیران بومی برای این شهرستان دل می‌سوزانند، اما عدم اسکان خانواده آن شخص در محل خدمت مانع از گذاشتن تمام نیروی فرد برای حل مسائل و مشکلات حوزه کاری آن مدیر است.

البته موضوع مدیران پروازی موضوع امروز و دیروز نیست هرچند در سفر رشیدیان استاندارخراسان رضوی به جغتای وی براسکان تمام مدیران درجغتای تأکید کرد، ولی متأسفانه این تأکید تاکنون بی فایده است.

از جمله ادارات که مدیران و اکثرکارکنان آن‌ها پروازی هستند می‌توان به اداره مخابرات(بیشترین اعتراضات مردمی به این اداره که مدیر پروازی دارد). فنی و حرفه‌ای، کارکنان جهاد کشاورزی، بانک‌های ملی، ملت و بسیاری از معلمان شهرستان، تعاون روستایی و... اشاره کرد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.