محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز به کار قریب‌الوقوع سامانه تامین کاغذ یارانه‌ای با همکاری اتحادیه تعاونی ناشران تهران خبر داد.

تاکنون یک میلیون جلد از آثاری که به صورت قاچاق چاپ شده را کشف کرده‌ایم

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در این دیدار که همراه جوادی، امیرمسعود  شهرام نیا؛ مدیر عامل مؤسسه نمایشگاه های فرنگی ایران و حجت الاسلام و  المسلمین محمدعلی انصاری  مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حضور داشتند، هر یک از ناشران حاضر دغدغه‌های خود در حوزه های نشر و مشکلات موجود خود را مطرح کردند.

از جمله موارد مطرح شده در این نشست مشکلات قیمت کاغذ، نوسانات ارز، اقتصاد نشر، کافی نبودن یارانه‌های حمایتی برای ناشران و ... بود که از سوی طرفین مورد بحث قرار گرفت.

 محسن جوادی نیز در این دیدار در سخنانی عنوان کرد: مهمترین مشکل ما اکنون در حوزه کتاب قاچاق کتاب است و تاکنون یک میلیون  جلد از آثاری که به صورت قاچاق چاپ شده را کشف کرده‌ایم. یکی از سیاست هایی که اکنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود این است که در کنار هر کار فرهنگی باید پیوست اقتصادی نیز وجود داشته باشد و ما به طور جدی این سیاست را دنبال می کنیم.

وی در ادامه به عدم کمبود ویترین کتاب در کشور اشاره داشت و عنوان نمود: در بعضی از شهرهای ما ویترین مناسبی برای کتاب وجود ندارد و از نبود کتابفروشی‌های خوب رنج می‌بریم. بایدفرصتی را فراهم کنیم تا کتاب فروشهای ما گسترش پیدا کند. برای این موضوع تسهیلاتی را اختصاص داده ایم که اکنون در حال  عملیاتی شدن است.

محسن جوادی همچنین گفت: تقاضای کتاب باید زیاد شود. سیاستهای حمایتی چندان تاثیرگذار نیست و موجب رانتی شدن صنعت نشر می شود و یا خود فساد می آورد. سرمایه گذاری خوب برای افزایش تقاضای کتاب داشته ایم و نزدیک به ۱۰ هزار باشگاه کتاب خوانی را در کشور ایجاد کرده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص مشکلات به وجود آمده در خصوص تأمین کاغذ و واردات آن گفت: متاسفانه واردکنندگان کاغذ همکاری های لازم را با ما نداشتند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی در اینحوزه شدند. هماهنگی های به عمل آمده با وزارت صنعت و معدن و تجارت ثبت سفارش های خوبی برای کاغذ صورت گرفته و نتایج مثبت آن در ماه های آینده مشاهده می شود. 

جوادی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه تأمین کاغذ یارانه‌ای گفت:  در بحث ثبت سفارشات کار را به صنف واگذار کرده ایم و تنها نقش نظارتی داریم. به زودی سامانه تأمین کاغذ یارانه‌ایاز طریق اتحادیه تعاونی ناشران تهران (آشنا) کار خود را آغاز می‌کند. ناشران با ثبت سفارشات خود در این  سامانه می‌توانند کاغذ مورد نیاز خود را سفارش دهند.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود در این نشست گفت: در خصوص تسهیلات به کتاب فروشی ها کارهای خوب و زیربنائی انجام شده است و برای حمایت از  ناشران و ارائه تسهیلات به آن ها نیز برنامه هایی در دست اجرا داریم که به دنبال اجرائی کردن آن ها هستیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.