با فرا رسیدن دهه آخر ماه صفر و حضور زائران پیاده از نقاط مختلف کشوربه سوی مشهد، شهرهای ورودی استان اولین میزبانان زائران امام مهربانی هاست.

پیش‌بینی حضور بیش از ۱۳۰ هزار زائر پیاده در مسیر قوچان به مشهد

شهرستان قوچان به عنوان دروازه ورودی شمال خراسان رضوی، در این ایام پذیرای خیل عظیم زائران پیاده است.

فرماندار شهرستان قوچان در گفت وگو با قدس گفت: در ایام آخر ماه صفر شاهد پیاده‌روی خیل عظیم مشتاقان زیارت امام رضا(ع) در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس هستیم و شهرستان قوچان یکی از پر ترددترین مسیرهای زائران پیاده است که در این مسیر شاهد حضور کاروان هایی از استان خراسان شمالی و استان‌های شمالی کشور و شهرها و شهرستان‌های همجوار این شهرستان هستیم.

هادی رجایی‌نیا افزود: زائرانی که در این مسیر تردد می‌کنند به دو بخش پیاده و سواره تقسیم می‌شوند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد که در حوزه زائران سواره، در مسیر رفت و برگشت تمام دستگاه‌های امدادی شامل نیروهای انتظامی و امنیتی و نیروهای خدماتی شامل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و جمعیت هلال‌احمر با تجهیز ایستگاه‌ها و راهدارخانه‌های خود در مسیر آماده خدمت رسانی به زائران هستند. رجایی نیا ادامه داد: در بخش زائران پیاده به دلیل حرکت کاروان‌ها در کنار جاده‌ها نیاز به توجه ویژه و حساسیت بالایی برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده وجود دارد که برای این امر ستادی در بخش‌های مختلف در شهرستان قوچان تشکیل شده است.

فرماندار قوچان در خصوص میزان حضور زائران پیاده در مسیر قوچان به مشهد گفت: در گام اول برای خدمات رسانی به زائران پیاده از شهرها و استان‌های همجوار اطلاعاتی در خصوص حرکت کاروان‌های پیاده جمع‌آوری کرده‌ایم تا بتوانیم خدمات بهتری را به این زائران ارائه کنیم. وی افزود: تا تاریخ ۹ آبان ماه سال جاری ۱۲۰ کاروان با جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار زائر از استان خراسان شمالی ثبت و به شهرستان قوچان اعلام شده است که طی روزهای اخیر به استان خراسان رضوی وارد می‌شوند که مسئولان شهرستان قوچان باید برای این زائران پیاده تمهیدات لازم را بیندیشند و این آمار روز به روز در حال افزایش است.

هادی رجایی نیا تصریح کرد: تاکنون ۳۳ کاروان با جمعیتی بیش از ۶۰۰۰ نفر از شهرستان قوچان ثبت نام کرده‌اند و ۵ کاروان از شهرستان درگز با جمعیت ۸۰۰ نفر طی روزهای آینده از مسیرهای مختلف از شهرستان قوچان با پای پیاده، خود را به مشهد مقدس خواهند رساند.

وی در خصوص خدمات رسانی به زائران پیاده گفت: در مسیر بالغ بر ۷۰ کیلومتری حوزه استحفاظی شهرستان قوچان تا کنون به ۲۰ موکب مجوز داده شده که در نقاط مختلف به زائران پیاده خدمت رسانی کنند که طی روزهای آینده در پیک حضور زائران پیاده این آمار به ۲۸ موکب خواهد رسیدوبخش‌های مختلفی از قبیل صنایع، اهالی روستاهای مسیر، شورای شهر و شهرداری قوچان و خیرین این موکب‌ها را بر پا کرده‌اند.

وی در خصوص اسکان زائران نیز گفت: در ۱۰ موکب ایجاد شده امکان اسکان زائران پیاده ایجاد شده است و حجم بالایی از مکان‌های استقرار شامل مساجد، سالن‌های ورزشی و سالن‌های چندمنظوره دستگاه‌های اجرایی، راهدارخانه‌ها، مجتمع‌های خدمات رسانی بین جاده‌ای و حتی منازل برخی از روستاییان در مسیر برای اسکان زائران اعلام آمادگی کرده‌اند و طی روزهای اخیر بازدیدهای دستگاه‌های نظارتی از مکان‌های استقرار زائران انجام شده است که سیستم‌های گرمایشی، ایمنی و خدماتی این مکان‌ها را کنترل کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه ترافیکی مسیر پیاده‌روی زائران آماده سازی شده است و علایم هشداردهنده به وفور برای خودروهای عبوری در مسیر نصب شده که طی این ایام زائران پیاده در کنار جاده‌ها حضور دارند که این امر موجب حرکت با احتیاط رانندگان می‌شود و پلیس راه و راهداری نیز به صورت مستمر گشتزنی در طول جاده‌ها را انجام خواهند داد. رجایی‌نیا در خصوص استقرار سرویس‌های بهداشتی سیار نیز گفت: برخی از موکب‌ها که در محل مساجد برپا شده است دارای سرویس‌های بهداشتی هستند و در مکان هایی که خلأ داشته‌ایم ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی سیارنیز در این نقاط نصب شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.