حسین صمصامی گفت: رای اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بیانگر حجم عظیم همکاری مجلس با دولت است که نمایندگان مجلس به این راحتی چشمشان را بر واقعیات جامعه بسته‌اند و بدون تحلیل واقعیت‌ها به وزرایی رای اعتماد می دهند که توانایی بلند و حل کردن وزنه های بزرگ اقتصادی و مشکلات معیشتی و اشتغال و تولید داخلی را ندارند.

فاتحه وزارت کار را باید خواند/ جابه‌جایی وزرا و مدیران کارساز نیست

حسین صمصامی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین با تاکید بر، موضوع برهم تنیدگی کار و اشتغال، گفت: بحث کار و ایجاد تسهیلات و فراهم کردن بسترهای کار، موضوع پیچیده ای در اقتصاد به شمار می رود که نه تنها وزارت کار، بلکه ارگان های مختلفی درگیر آن هستند، از بخش دولت گرفته و بخش های خصوصی،  وزارت اقتصاد، بانکها و عوامل مختلفی که هر کدام به‌نحوی در موضوع اشتغال و کار موثر هستند.

صمصامی در این باره افزود: از سوی دیگر وضعیت تولید ملی، مساله ارز و تحریم های خارجی نیز در بازار کار بسیار تاثیر گذار است؛ فرض کنیم وزیری قوی را بر راس وزارت کار می گذاریم؛ اگر به تنهایی به دنبال ایجاد کار و تسهیل شرایط اشتغال در کشور باشد، کار سختی در پیش رو خواهد داشت و مسلما نمی تواند به چنین امر مهمی برسد چرا که در صورتی که سایر قوا در کنارش نباشند، ابزارهای لازم را برای انجام رسالت در اختیار ندارد.

این استاد اقتصاد حضور دکتر شریعتمداری را به عنوان وزیر کار به مثابه «خواندن فاتحه وزارت کار» عنوان کرده، اظهار داشت: از سوی دیگر با توجه به مشکلات ماهوی که در وزارت کار شاهد آن هستیم، حضور یک وزیر ضعیف در این وزارتخانه مهم به مثابه «خواندن فاتحه آن وزارتخانه» است؛ کارنامه آقای شریعتمداری بیانگر عدم موفقیت ایشان در وزارت صنعت است.

حسین صمصامی با طرح چند سوال گفت: آیا ایشان در بخش معدن، در تولید و تسهیل فضای کسب و کار موفق بودند؟ آیا در راستای جذب سرمایه گذاری در بخش تولید دستاوردی داشتند؟ آقای شریعتمداری در وزارت صمت توانست در بخش خدمات بانکی خدمتی به تولید داشته باشد؟ بی شک اگر مسائل یاد شده اعمال شده بود بازار ارز با شوک های مختلفی رو به رو نمی شد که مردم تمامی سرمایه ها ونقدینگی خود را به این سمت هدایت کنند.

 وی افزود: هدایت نقدینگی به سمت بازارهای طلا و ارز بیانگر آن است که وزارت صنعت در کنار وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عملکرد قابل قبول و مطلوبی نداشته اند؛ اصولا تمام وزارتخانه هایی که با  بانک مرکزی در ارتباط مستقیم هستند، عملکرد یکسانی دارند و توانمندی مسوولین آنها هم در یک سطح است که از آن میان می توان به جا به جایی‌های اخیر مدیریتی در وزارتخانه ها و بانک مرکزی اشاره نمود.

این استاد اقتصاد جا به جایی وزرا را بی فایده خواند و تصریح کرد:  هنگامی که مدیران ناکارآمد هستند با رفتن این و آمدن دیگری شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود؛ مگر با رفتن آقای سیف و جایگزینی آقای همتی در عرصه بانکی کشور و ارز اتفاق خاصی رخ داد؟ هر چند ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با ورود آقای دکتر همتی نرخ ارز افزایش بیشتری یافت! آیا ایشان توانست مانع سفته بازی و ایجاد تسهیلات مناسب برای فعالیتهای تولیدی شود؟ وزارت اقتصاد تا چه میزان از طریق ابزارهای مالیاتی مانع سفته بازیها شد؟ وزارت صنعت ومعدن تا چه حد توانست از طریق روان سازی فعالیت‌های تولید موافقت های اصولی و مجوزهایی برای تسهیل فضای کسب و کار صادر کند؟ لذا باید گفت جا به جایی های وزار عملا کارآیی و کاربرد خاصی ندارد و نمی توان انتظار تغییر وتحول یا تفاوت های چشمگیری نسبت به کارآیی مدیران و وزرای سابق داشت؛ بی شک آقای شریعتمداری ادر به تحریک تولید و تشویق سرمایه گذاران برای حضور در بازار و فضای کسب و کار نیست.

 حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه رئیس جمهور کار خودش را می کند، با اشاره به بی فایده بودن جلسه با اقتصاد دانان گفت: هر چند تعداد زیادی از اقتصاد دانان به رئیس جمهور نامه نوشتند و با رئیس جمهور در راستای حل مشکلات اقتصادی کشور جلسه ای ترتیب دادند اما متاسفانه رئیس جمهور برنامه های خود را پیاده می کند و جلساتی که با اقتصاد دانان می گذارد بیشتر جلسات توجیهی اقتصاد دانان است نه ایجاد فضایی برای ارائه راهکار اقتصاد دانان به دولت!

 وی با تاکید بر توانایی محدود دولت، عنوان کرد: بنده معتقدم کل توانمندی دولت همین است؛ مهره چینی‌های وزرا و مسوولین نیز  در حد توانمندیهای دولت است؛ بهتر است تاکید شود که دولت همین اندازه توان دارد و بیش از این قادر به انجام کاری نیست؛ هر چند که توان دولت به اندازه اداره اقتصاد امروز کشور نیست و دولت نمی تواند جوابگوی مسائل و مشکلا کشور باشد؛ دولت آقای روحانی همانند وزنه برداری است که قادر به برداشتن وزنه صد کیلویی است اما در برابرش وزنه ای دویست کیلویی قرار گرفته است.

استاد اقتصاد در پایان خاطر نشان کرد: رای اخیرنمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بیانگر حجم عظیم همکاری مجلس با دولت است که نمایندگان مجلس به این راحتی چشمشان را بر واقعیات جامعه بسته و بدون تحلیل واقعیتها به وزرایی رای اعتماد می دهند که توانایی بلند و حل کردن وزنه های بزرگ اقتصادی و مشکلات معیشتی و اشتغال و تولید داخلی را ندارند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.