البرز- دکترعلی اکبر پورفتح اله با اعلام اینکه البرز پایلوت مدیریت خون بیمار در کشور خواهد بود، گفت: میزان اهدای خون در کشور سالانه دو میلیون وصدهزار واحد است.

البرز پایلوت مدیریت خون بیمار می‌شود/ایرانی‌ها سالانه بیش از ۲میلیون واحد خون اهداء می‌کنند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران صبح امروز (شنبه) در کنفرانس مدیریت خون بیمار که در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد، اظهارکرد: مدیریت خون بیمارکمتر از یک دهه است که وارد علم خون شده است و دستاوردهای سلامت و کیفیت بهتر خدمات برای بیماران را فراهم کرده است.

وی با اشاره اینکه برنامه مدیریت خون بیماردر سه بیمارستان کرج  به صورت پایلوت با همکاری علوم پزشکی و انتقال خون استان اجرا می شود، گفت: مدیریت خون بیمار یکی از بحث های اساسی در طب انتقال خون می باشد ونگاه دنیا در طب انتقال خون به جای اینکه تزریق خون دیگران به بیماران باشد، مدیریت خون بیمار را در اولویت قرار می دهد تا دیگر نیاز به خون افراد دیگر نباشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه انتقال خون می تواند عوارض و مشکلات متعددی برای بیماران داشته باشد، افزود: زمانی که به بیمار خون تزریق می شود باعث تعدیل و تضعیف سیستم ایمنی بیمارمی شود چراکه محیط بیمارستان خود علل تضعیف سیستم بیمار است از این رو با انتقال خون این تضعیف افزایش پیدا می کند.

وی افزود: در واقع کسانی که خون دریافت می کنند طول مدت بستری و هزینه های بخش سلامت شان افزایش می یابد همچنین عفونت ها وعوارض بیمارستانی با انتقال خون ارتباط مستقیم دارد.

پورفتح اله با اشاره به اینکه کسانی که خون دریافت می کنند شانس عفونت بیماری ۵ را برابر بالا می برد، اذعان داشت: باید دیدگاهمان در کشور همانند سایر کشورهای تمام دنیا به سمت انتقال خون محافظه کارانه و مدیریت  خون بیمار باشد چراکه این رویه درمان برای پزشکان مفیدترخواهد بود.

این مسئول به کارهایی که می توان در مدیریت خون بیمارانجام داد اشاره کرد و گفت: باید به پزشکان بیاموزیم اصلاح کم خونی قبل از عمل را دراولویت قرار دهند تا با کاهش مصرف خون بسیاری از گرفتاریهای بیمار نیز کاهش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران درادامه گفت: این امکان وجود دارد که در مراکز درمانی از سیستم هایی استفاده کنیم که خون را حین عمل جراحی در یک فرآیند استریل جمع آوری کند تا برای خود بیماراستفاده شود.

پورفتح اله با اشاره به اینکه استان البرز پیشتاز این طرح شده است، گفت: این کنفرانس در واقع برنامه آموزشی اجرای این فرآیندها در سه بیمارستان در کرج خواهد بود.

وی با ابراز امیدواری به اینکه البرز الگوی مناسبی برای اجرای این طرح برای سایر استان های دیگر خواهد بود، گفت: بایستی با اجرای برنامه مدیریت خون افزایش نیاز را از این طریق جبران کنیم و کیفیت درمان مناسب تری برای بیماران  فراهم کنیم.

پورفتح اله با اعلام اینکه میزان اهدای خون در کشور سالانه دو میلیون ویکصدهزار واحد است، گفت: در کشور ۵ برابر مصرف روزانه،  فرآورده های خونی را نگهداری می کنیم که در زمینه فرآورده های خونی کبودی نداریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما در حال وارد شدن به سالمندی است و یکی از مشکلاتی که دنیا در آینده با آن مواجه خواهد شد بحث سالمندی است چراکه بر اساس آمار سازمان بهداشتی دو سوم خونی که در اروپا مصرف شده در افراد بالای ۵۰ سال می باشد و در کشور مانیز این رویه وجود دارد.

پور فتح اله با تاکید بر اینکه  با افزایش سن بالای ۵۰ سال اهدا خون غیرممکن خواهد بود، گفت:پزشکان این مسئله را بایستی در نظربگیرند که تزریق خون نمی تواند نجات بخش زندگی باشد بلکه مرگ ومیر برای بیمار وعوارض های بعدی را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۱۸ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد، گفت: این بیماران وابسته به تزریق گلبول قرمزهستند و حدود ۴۰۰ هزار واحد اهدا خون در کشور برای بیماران تالاسمی مصرف می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اینکه خدمات بسیار خوبی در کشور به اینگونه بیماران عرضه می شود، گفت: به طورمتوسط برای بیماران تالاسمی، خون ۷ روزه درنظر می گیریم  و گلبول سفید را از فرآورده خونی حذف می کنیم تا عوارض به شدت کاهش یابد.

این مسئول افزود: حدود ۵ هزاربیمار هموفیلی وارثی در کشور وجود دارد که  وابسته به فاکتورهای انعقادی هستند که سازمان انتقال خون با برنامه ای که در زمینه تولید پلاسما داشته است حدود ۶۰ درصد دارو را جایگزین پلاسمای  خون کرده است.

وی با اعلام اینکه سالانه در حوادث جاده ای حدود ۲۲ هزار کشته داریم، خاطرنشان کرد: بخش عمده حوادث جاده ای با فرآورده های خونی نجات پیدا می کنند بخاطرهمین موضوع برنامه مدیریت اعزام انتقال خون به اورژانس در جاده  ها در برنامه انتقال خون قرار گرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه امسال در جاده های خراسان رضوی اورژانس انتقال خون  با گروه خونی در دستور کار اورژانس قرار گرفته است، افزود: هرخون دریافتی حدود ۳۵ تا ۴۰ روز قابل نگهداری است همچنین درمورد پلاکت ها ۳ تا ۵ روز و پلاسما ۲ تا ۵ سال قابل نگهداری است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در بخش دیگری با اشاره به اینکه در کشور آمریکا طی سال ۲۰۱۴ حدود ۱۶ میلیون اهدای خون انجام شده است، گفت: این کشور با به‌کارگیری شیوه‌های مدیریت خون بیمار تا پایان سال ۲۰۱۶ میزان اهدای خون را به ۱۴ میلیون رسانده است.

پورفتح اله بابیان اینکه در آمریکا ۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی به شیوه‌های نظام سلامت در حوزه انتقال خون اختصاص‌یافته است، گفتت: ۶.۹ تریلیون دلار طی سال ۲۰۱۱ در نظام سلامت هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور آمار سازمان بهداشت جهانی را طی سال گذشته دوسوم خون و فرآورده‌های خونی در اروپا برای  مصرف افراد بالای ۵۰ سال دانست و گفت: این موضوع بسیار نگران کننده است وجامعه پزشکی باید به‌سوی نظام اقتصادی سلامت پیش برود تا به درآمد بهتر و هزینه کمتر دست یابد.

وی در پایان با  اشاره به اینکه ۲.۳۶ نفر در دنیا با مشکل کم‌خونی مواجه هستن، گفت: نظام سلامت، جامعه پزشکی و متولیان حوزه سلامت نباید از بودجه حوزه آموزش برای دیگر موارد استفاده کنند چراکه ۲۲ درصد از این آمار با فقر آهن مواجه هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.