۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 627655

با آزادشدن صادرات مرغ، دوباره قیمت این محصول در بازار مصرف افزایش یافت و به مرز هر کیلوگرم ۱۱هزار تومان رسید، درحالی که بر اساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار حداکثر قیمت این محصول در بازار نباید از ۸هزار و ۱۷۵ تومان بیشتر باشد.

قیمت مرغ دوباره افزایش یافت

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم امروز شنبه ۹۷/۰۸/۱۲ در کشتارگاه ۹۷۰۰ تومان، پخش ۹۹۰۰ تومان، خرده‌فروشی ۱۰۸۰۰ تومان، خرده‌فروشی مرغ شمال ۱۰۳۵۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۹۴۵۰ تومان است.

قیمت هر کیلوگرم سینه مرغ با کتف ۱۹۰۰۰ تومان، سینه بدون کتف ۲۰۰۰۰ تومان، فیله مرغ ۲۱۰۰۰ تومان، مرغ درشت تهران ۹۸۳۰ تومان، مرغ بدون آنتی‌بیوتیک ۱۱۹۵۰ تومان و جوجه تازه ۱۱۹۵۰ تومان است.

در اطلاعیه این اتحادیه خطاب به اعضا  آمده است که قیمت‌های اعلامی فوق نرخ استعلامی بوده و اعضا می‌توانند با توجه به فاکتور خرید رسمی و با احتساب ۱۰ درصد سود اقدام به فروش نمایند.

بنابراین گزارش، بر اساس اعلام کارگروه تنظیم بازار، حداکثر قیمت مرغ گرم در بازار نباید بیشتر از ۸۱۷۵ تومان در بازار به‌فروش برسد و در صورتی که نرخ آن بیشتر شود، شرکت پشتیبانی امور دام، ملزم به کنترل قیمت‌ها است اما مرغداران حداقل قیمت منطقی مرغ را با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بیش از ۹۰۰۰ تومان می‌دانند.

قیمت امروز هرکیلوگرم مرغ در بازار ۲۶۵۰ تومان بالاتر از حداکثر نرخ مصوب تنظیم بازار است اما وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در آخرین بخشنامه خود به گمرک آورده بود به‌پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی، صادرات گوشت مرغ و احشاء آن اعم از سرد، گرم و منجمد بلامانع است که این بخشنامه همان‌طور که هشدار داده شده بود منجر به افزایش قیمت این محصول در بازار شد.

بنابراین گزارش با توجه به اینکه برای تولید مرغ در کشور یارانه و ارز رسمی ۴۲۰۰تومانی در بخش‌های خوراک، دارو و واکسن، سوخت، آب و برق و سوخت یارانه پرداخت می‌شود، صادرات آن رانتی و به‌شدت به‌صرفه خواهد بود.

قیمت جهانی هرکیلوگرم مرغ بیش از ۲ دلار یا به‌عبارتی بیش از ۳۰ هزار تومان است ادامه این روند و صادرات بی‌رویه، بلای گوجه‌فرنگی را بر سر مرغ می‌آورد.

بنابراین گزارش، صادرات گوجه‌فرنگی نیز پیش از این با توجه به افزایش  نرخ ارز ، کاهش ارزش پول ملی و به‌صرفه بودن صادرات، این محصول را در حجم زیادی از کشور خارج کرد و باعث خالی شدن بازار از این محصول و گرانی شد.

 بنابر اعلام وزیر جهاد کشاورزی حدود یک میلیون تن گوجه‌فرنگی ظرف مدت ۲ ماه از کشور خارج شد در حالی که کل تولید گوجه‌فرنگی کشور ۵ میلیون تن است؛ که این به‌معنی آن است که ظرف مدت محدود، یک‌پنجم کل تولید کشور صادر شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.