مقصود اسعدی‌سامانی با اشاره به روابط مناسب سیاسی ایران و ترکیه و موافقت‌نامه‌های هوایی ۲ طرف گفت: سازمان هواپیمایی ایران بابت تصمیم یک‌طرفه شرکت سوخت‌رسان ترکیه‌ای در عدم سوخت‌رسانی، اعتراض خود را به ترکیه اعلام کرد.

اعتراض رسمی‌ تهران به آنکارا درباره "توقف‌ سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی"

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره جزئیات عدم سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ترکیه،‌ اظهار داشت: طبق موافقتنامه دو جانبه بین ایران و ترکیه هفته‌ای ۲۰۰ پرواز شامل ۱۰۰ پرواز شرکت‌های ایرانی و ۱۰۰ پرواز شرکت‌های ترکیه‌ای بین دو کشور برقرار است و البته این رقم در برخی هفته‌ها و با توجه به فصل سفر و استقبال مسافر،کم و زیاد می‌شود اما سالانه ۲.۵ میلیون ایرانی به ترکیه سفر می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ ارتباط مناسبی بین دولت‌های ایران و ترکیه برقرار است و ترکیه هم اعلام کرده است که از سیاست‌های تحریمی آمریکا بر علیه ایران تبعیت نمی‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد:‌ اما متاسفانه شرکت سوخت‌رسانی ترکیه که در ترکیه به شرکت‌های هواپیماهای ایرانی سوخت ارائه می‌کند، فقط در قالب یک ‌پست الکترونیکی (ایمیل) بدون هیچ توضیحی اعلام کرده است که از ابتدای نوامبر امسال قادر به ارائه سوخت به شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیست.

اسعدی‌سامانی افزود: قطعا این مورد مشکلاتی برای شرکت‌های هواپیمای ایرانی ایجاد می‌کند و در کلان هم به نفع روابط دو کشور و ارتباطات سازمان‌های هواپیمایی دو طرف نیست.

وی بیان کرد: در این راستا موضوع از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشور ایران اعلام شد و سازمان هواپیمایی ایران مراتب اعتراض رسمی خود را به سازمان هواپیمایی کشور ترکیه بابت عدم ارائه سوخت توسط آن شرکت سوخت رسان ترکیه‌ای اعلام کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: انتظار داریم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است مشکل رفع شود، قطعا توقع داریم که با توجه به ارزش افزوده برقراری پروازها بین دو کشور این مشکل که شرکت سوخت رسان ترکیه‌ای ایجاد کرده است هر چه سریع‌تر رفع شود تا مشکل شرکت‌ها در دریافت سوخت در فرودگاه ترکیه‌ رفع شود.

اسعدی‌سامانی اظهار داشت: شرکت سوخت‌رسان ترکیه‌ای در نامه خود به شرکت‌های هواپیمایی اشاره‌ای به موضوع تحریم‌ها نکرده است و فقط در قالب ایمیل این پیام را به شرکت‌های هواپیمایی رسانده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این توقف سوخت‌رسانی به دلیل بدهی شرکت‌های ایرانی به شرکت سوخت‌رسان ترکیه‌ای نبوده است؟ گفت: همه شرکت‌های هواپیمایی بدهی یکنواختی به شرکت سوخت رسان ترکیه‌ای ندارند اما این ایمیل به همه شرکت‌های هواپیمایی ارسال شده است و به نظر می‌رسد بحث بدهی مطرح نباشد و تصمیمی کلی است که شرکت سوخت‌رسان اخذ کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: ‌قطعا این تصمیم شرکت ترکیه‌ای‌ برخلاف تعهدات و موافقتنامه‌های بین ایران و ترکیه است، امیدواریم دولت ترکیه به این مسئله ورود و مشکل را حل کند و این در حالی که کشور ترکیه مشمول معافیت تحریمی خرید نفت از ایران نیز شده است.

پیش از این رسانه‌های خارجی مدعی شده‌ بودند که این ممانعت شرکت ترکیه‌ای از سوخت‌رسانی، ‌به بهانه‌ تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و این شرکت‌ برای از سرگیری سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی، در انتظار تصمیم آمریکا در مورد معافیت ترکیه از تحریم ایران است.

این مورد در حالی مطرح شده است که روز گذشته وزیر خارجه آمریکا همزمان با اعلام بازگشت همه تحریم‌های لغو شده در پی امضای برجام، اعلام کرد هشت کشور موقتاً معافیت تحریمی خرید سوخت از ایران دارند و از اجرای تحریم‌های نفتی ایران معاف خواهند شد که ترکیه یکی از این کشورها است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از ‌رسانه‌های ترکیه گزارش داده است که‌ فرودگاه ترکیه روز جمعه از ارائه سوخت به برخی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی خودداری کرده و این اقدام موجب لغو یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی ایرانی شده است؛ به گفته رویترز شرکت سوخت‌رسان‌ ترکیه‌ای دیروز جمعه از سوخت‌رسانی به برخی خطوط هواپیمایی خودداری کرده است.

دویچه‌وله نیز در این‌باره نوشته بود:‌ ترکیه برای رفع نیازهای انرژی خود به شدت به واردات نفت متکی است و ایران به عنوان همسایه این کشور، یکی از اصلی‌ترین منابع تامین انرژی این کشور است‌.

با این حال برخی منابع آگاه در صنعت حمل و نقل هوایی معتقد هستند با آغاز به کار رسمی فرودگاه جدید شهر استانبول ترکیه، اغلب شرکت‌ها در حال تدارک برای انتقال به این فرودگاه بزرگ و جدید ظرف ۳ ماه آینده و تخلیه فرودگاه آتاتورک هستند.

شرکت سوخت‌رسان‌ ترکیه‌ای نیز یکی از همین شرکت‌ها است که با اعلام لزوم تسویه حساب شرکت‌های هواپیمایی، خود را برای این جابه‌جایی آماده می‌کند، حال این شرکت از ارائه خدمات و سوخت‌دهی به یک شرکت هواپیمایی ایرانی که بدهی بالایی به این مجموعه دارد و پیشتر نیز هشدارهایی در این زمینه دریافت کرده بود، امتناع کرده است و ظاهراً این مورد ارتباطی به موضوعاتی تحریم ایران ندارد.

شرکت‌های هواپیمایی ماهان‌، آتا، قشم، هما، تابان، زاگرس، معراج، کاسپین، ایرتور و آسمان، خطوط هوایی ایرانی هستند که بین تهران و ‌استانبول پرواز دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.