طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود سه میلیون و ۳۷۰ هزار خانوار روستایی و عشایری در سطح کشور از هرگونه بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی محروم اند.

محرومیت بیش از سه میلیون خانوار روستایی و عشایر از بیمه بازنشستگی

به گزارش گر.ه اجتماعی قدس آنلاین، در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که به منظور مقابله با آثار اجتماعی تحریم‌ها نوشته شده، فرازی به بیمه اجتماعی روستائیان، عشایر و کشاورزان اختصاص یافته که حاوی نکات مهم و جالب توجهی است. برای مثال در مورد وضعیت اقتصادی این قشر با اشاره به آسیب‌پذیری بیشتر روستائیان نسبت به شهرنشینان از تکانه‌های اقتصادی و به ویژه تحریم آمده است: «درآمد روستائیان ۵۵ درصد ساکنین شهرها است و برخی استان‌ها یک سوم میانگین ملی درآمد دارند. بدین لحاظ پوشش بیمه‌های اجتماعی برای این قشر از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.»

همچنین در این گزارش و در ادامه به آمار خانوارهای روستایی و عشایر اشاره شده: «حدود سه میلیون و ۳۷۰ هزار خانوار روستایی و عشایری در سطح کشور از هرگونه بیمه بازنشستگی و از کار افتادگی محروم اند.»

کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس در گزارش خود به محاسبه رقم مورد نیاز برای پوشش همگانی روستائیان و عشایر پرداخته و چنین نتیجه گرفته‌اند: «اگر حق بیمه سهم دولت برای این تعداد خانوار به میزان ۴۸۰ هزار تومان تامین شود، امکان پوشش برای کل این افراد فراهم خواهد شد.»

بر این اساس در گزارش مزبور رقم مورد نیاز برای انجام این کار مهم یک هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است. طبق آن چه در اتاق فکر مجلس طراحی شده است، تخصیص ۱۶۶۰ میلیارد تومان در سال‌جاری برای گسترش نفوذ بیمه اجتماعی بازده بسیار بالایی در ایمنی اجتماعی خواهد داشت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد بحث بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر به عنوان یکی از گلوگاه‌های گسترش خدمات رفاهی در کشور، مورد توجه مراکز علمی و پژوهشی کشور قرار گرفته که می‌تواند زمینه‌ساز کل‌گیری یک گفتمان ملی برای پوشش کامل طبقه مولد کشور باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.