در حالی که در روزهای گذشته مسئولان زیست محیطی مشهد از پیش بینی روزهای آلوده در این کلانشهر خبر دادند، اما به نظر می‌رسد این شهر برای مقابله با آلودگی زیر ساخت‌های لازم را ندارد.

شناسایی و جریمه خودروهای بدون معاینه فنی از طریق دوربین

به گفته رئیس مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی مشهد در روزهای آینده این شهر با توجه به رسیدن فصل سرما و کاهش دما از آلودگی بیشتری برخوردار خواهد بود.

 وارونگی هوا در راه مشهد

این درحالی است که تعداد روزهایی که در طول سال هوای مشهد آلودگی کمتری دارد مدام در حال کاهش است واین موضوع در ۶ماهه دوم سال به دلیل سردی هوا وبروز پدیده وارونگی هوا ماندگاری آلاینده‌ها در سطوح پایینی بیشتر شده ولازم است به هر طریق ممکن از تشدید شرایط نامطلوب جلوگیری شود.

در همین حال یکی از موضوعاتی که می‌تواند با توجه به وضعیت موجود مورد نظر قرار بگیرد، ساماندهی خودروهای دود زا است که سهم عمده‌ای از آلودگی شهر مشهد را به خود اختصاص داده است.

  تردد میلیونی خودروها

تردد روزانه بیش از یک میلیون خودرو در معابر مشهد در کنار وارونگی هوا می‌تواند روزهای آلوده تری را برای شهروندان مشهدی بخصوص کودکان و سالمندان و همچنین بیماران تنفسی رقم بزند.

  معطلی یک ساله طرح

با توجه به شرایط موجود بیش از یک سال پیش مدیران وقت حوزه حمل‌ونقل وترافیک شهرداری مشهد و رئیس پلیس وقت راهنمایی و رانندگی مشهد از اجرای کنترل خودروهای بدون معاینه فنی از طریق دوربین از شهریورسال ۹۶ خبر دادند.

به گفته این افراد قرار بود این طرح در محدوده اجرایی طرح زوج وفرد اطراف حرم به اجرا گذاشته شود و در مرحله بعد به تمام شهر تعمیم داده شود، اما با گذشت بیش از یک سال از ادعاها هنوز این طرح در مشهد به مرحله اجرا در نیامده است.

  اجرای طرح در آینده نزدیک

معاون اجتماعی راهنمایی و رانندگی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: طرح کنترل خودروهای بدون معاینه فنی از طریق دوربین بزودی در معابرمشهد آغاز خواهد شد.

سرهنگ دهنویی می‌افزاید: با توجه به شرایط جوی در ۶ماهه دوم سال وتأثیر آن بر آلودگی هوا تمام دستگاه‌های دخیل در موضوع تلاش می‌کنند تا منابع آلوده کننده را کاهش دهند.

وی ادامه می‌دهد: یکی از منابع اصلی آلودگی شهرهای بزرگ خودروها هستند واگر خودروای نقص فنی داشته باشد، آلودگی بیشتری دارد؛ بنابراین بر اساس قانون برای این دسته از خودروها جریمه ۵۰ هزار تومانی درنظر گرفته شده است.

وی اظهارمی دارد: بر همین مبنا شناسایی خودروهای بدون معاینه فنی پیش نیاز اقدامات دیگر برای کاهش آلودگی هوا می‌باشد که با توجه به فناوری‌های به کار گرفته شده در شهر مشهد، زیر ساخت‌های لازم برای کنترل خودروها از طریق دوربین‌ها وجود دارد.

دهنویی یادآور می‌شود: هماهنگی‌های لازم با شهرداری مشهد صورت گرفته وکارشناسان این حوزه بازدیدهای فنی را انجام داده‌اند ودر حال حاضربه دنبال دریافت آخرین مجوزهای مورد نیاز هستیم که پیش بینی می‌شود در چند هفته آینده اجرای این طرح در مشهد آغاز شود.

وی به شهروندان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود از یک سو وکاستن هزینه‌های اضافی خود ناشی از سوخت ناقص خودرو نسبت به رفع ایراد خودرو و دریافت معاینه فنی اقدام نمایند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.