کارشناسان در یک برنامه سیما عنوان کردند،‌هم اکنون یورو ۳۰ درصد مبادلات و متغیرهای پولی را در اختیار گرفته و رمز ارزها در واقع پایانی بر هژمونی و سلطه جهانی دلار محسوب می‌شوند.

یورو ۳۰ درصد از متغیرهای پولی جهان را در اختیار گرفته است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، رحیم زارع در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: مجلس در برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرد، پیمان های پولی دو جانبه انعقاد کند و بانک مرکزی مدعی است، آیین نامه‌هایی در این زمینه نوشته و در حال اجرای آنهاست، اما در عمل اتفاقی نیفتاده است و منعقد نشدن پیمان‌های پولی دو جانبه، ضعف بانک مرکزی را نشان می دهد.

وی گفت: از زمانی که برجام آمد، همه چیز فراموش شد و بانک مرکزی به سمت انعقاد پیمان های دو جانبه پولی نرفت.
زارع افزود: اکنون با هیچ کشوری پیمان پولی دو جانبه نداریم.

وی درباره سوئیفت یا پیام رسان داخلی گفت: بانک مرکزی می‌تواند از ظرفیت حوزه ارزی سامانه پیام رسان مالی الکترونیکی (سپام) یا چارچوب ارزی دیگر کشورها از جمله؛ روسیه و چین یا سامانه های غیرمتمرکز استفاده کند زیرا آمریکایی ها با سوئیفت بر مبادلات تجاری کشورمان کامل نظارت می کند.

زارع با بیان اینکه از «رمز ارز»ها نمی توان سوء استفاده کرد، افزود: تحریم حداقل اثر را بر رمز ارز ها دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه استفاده از رمز ارز ها موجب حذف بروکراسی انتقال پول می شود، اما بانک مرکزی می‌گوید استفاده از رمز ارز ها بار مالی دارد.

زارع افزود: در حالی که حجم تجارت کشورمان فقط ۱۲۰ میلیارد دلار و این رقم نسبت به حجم تجارت دنیا ناچیز است، استفاده از رمز ارز ها موهوم نیست.

ساسان شاهویسی استاد دانشگاه در این برنامه رمز ارز ها را پول موهوم دانست و گفت: نباید هویت سرمایه های ملی را با یک پول موهوم مبادله کنیم.

وی افزود: رمز ارز ها در سیاستگذاری های پولی امروز پول موهوم محسوب می شوند.

شاهویسی گفت: آمریکا بدون هیچ تلاشی و بدون پشتوانه، پول منتشر و اقتصاد کشورها را به دلار وابسته می کند.
وی افزود: آمریکا برای تأثیرگذاری دلار بر مبادلات جهانی، توافقنامه ای با عربستان امضا کرد که بر اساس آن، دلارها مبتنی بر نفت قرار می‌گیرد.

شاهویسی گفت: یورو ۳۰ درصد از متغیرهای پولی جهان را در اختیار گرفته است و چین، کره جنوبی، برزیل، هند و روسیه برای کاهش هزینه‌های استفاده از دلار به سمت جایگزینی دلار در مبادلات اقتصادی خود حرکت می کنند.

وی افزود: برای انعقاد پیمان های پولی دو جانبه باید پایه پولی اصلی برای مبادلات مشخص شود که استفاده از یورو اکنون جایگزین مناسبی برای دلار است.

شاهویسی گفت: اکنون ۴۰ میلیارد دلار تراز تجاری چین با ماست، بنابراین باید با مشخص شدن نرخ برابری در سبد مشترک به سمت انعقاد پیمان‌های دو جانبه حرکت کنیم و تأخیر کنونی در عقد این پیمان ها به دلیل مسائل ساختاری است.

محمدسعید شادکار کارشناس مسائل پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: رمز ارز ها بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار ارزش بازاری دارند و در برخی مواقع حجم بازاری آنها تا ۷۰۰ میلیارد دلار نیز افزایش می یابد.

وی افزود: تسهیل فرآیندهای پرداخت و فناوری پشت پرده رمز ارز ها موجب توجه به آنها شده است.

محمدرضا فلاح رنجبر استاد دانشگاه نیز در این برنامه گفت: آمریکا سلطه اقتصادی خود بر جهان را مرهون سلطه پولی اش است.

وی افزود: آمریکایی ها بدون پشتوانه مالی و فریب دیگر کشورها دلار چاپ می کنند و دارایی های دیگر کشورها را می خرند.

فلاح رنجبر گفت: آمریکا بحران و رکود اقتصادی خود را با خلق پول بدون پشتوانه به دیگر کشورها منتقل می کند اما دنیا متوجه شده که باید جایگزین دیگری برای دلار داشته باشد.

وی افزود: اکنون دنیا می بیند که یک کشور از توافق چند جانبه خارج می شود آن را به هم می‌زند و می‌گوید تحریم می‌کنم و اگر کشورهای دیگر به این تحریم نپیوندند، جریمه می شوند.

فلاح رنجبر گفت: آمریکا با جنگ تجاری، چارچوب مبادلات اقتصادی دنیا را به هم زده است و کشورها متوجه شده‌اند، باید نظام مالی مستقلی از نظام پولی آمریکایی ها داشته باشند.

وی افزود: کشورها برای فرار از ریسک نوسانات ارزی به سمت ارز با ارزش باثبات در مبادلات خود حرکت می کنند و این دلیل قرار گرفتن دلار به عنوان ارز در تجارت بین کشورهاست.

فلاح رنجبر گفت: می توانیم با کشورهای عضو سازمان های منطقه ای برای تجارت از ارز الکترونیکی جدیدی استفاده کنیم.

وی افزود: هزینه های نقل و انتقال پول را شبکه رمز ارز ها به شدت کاهش داده است و این نوع پول ها را مردم خارج از نظام بانک های مرکزی بر اساس دارایی خود به صورت دیجیتالی تولید کرده اند.
فلاح رنجبر گفت: رمز ارز ها ضد هژمونی پولی مانند دلار است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.