یزد- حجت الاسلام حسین زارع زاده گفت: در بخش عمرانی برای بازسازی، تعمیر و نگهداری ۵۱ رقبه وقفی از ۳۸ موقوفه با اعتبار ۱ میلیارد تومان و متراژ ۱۱ هزار متر در حال بازسازی است.

۵۱ رقبه وقفی در استان یزد بازسازی می‌شوند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حجت الاسلام حسین زارع زاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: مهمترین تشکیلاتی که به دولت  و آحاد مردم می تواند کمک کند نهاد وقف و اوقاف است، اگر فرهنگ وقف در جامعه بوجود بیاید خود مردم می‌توانند مشکلات را حل کنند و وقف کار واگذاری امور بر عهده مردم را انجام می دهد.

حجت الاسلام حسین زارع زاده افزود: نهاد وقف و اوقاف طی چند سال حمایت شوند، می توانند عایدی خوبی برای جامعه داشته باشد، در حوزه سرمایه گذاری اگر برنامه ریزی بر روی املاک وقفی صورت بگیرد، در یک فاصله کوتاه مدت چند ساله موقوفات استان می توانند ۱۰ برابر افزایش داشته باشند، موقوفاتی که رها شده هستند و ایجاد مزاحمت برای همسایه ها و مردم دارد که تنها شرط آن حمایت مسئولین در این زمینه است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: دهه وقف و بزرگداشت آن هر سال در روزهای پایانی ماه صفر و آغازین ماه ربیع الاول به مدت ۱۰ روز انجام می شود، در طی این ایام ۱۰ روزه فرصتی بوجود می آید که بیشتر در زمینه وقف و ترویج آن صحبت شود و آنچه مهمتر از همه این است که مسئله وقف را در فضای جامعه گسترش دهیم.

حسین زارع زاده گفت: هفته وقف از روز سه شنبه ۱۵ آبان با عنوان وقف، رسانه و ترویج موقوفات مشارکتی شروع می شود  و در روز پنج شنبه ۲۴ آبان با عنوان وقف، سبک زندگی اسلامی با برگزاری برنامه های متنوع به پایان می رسد.

وی افزود: در روز اول با نواختن زنگ وقف در یکی از مدارس استان آغاز می شود و دیدار با نماینده ولی فقیه وامام جمعه یزد، آیت الله ناصری و تجلیل از مقام شهدا و غبارروبی گلزار شهدا انجام می شود.

زارع زاده گفت: از اقدامات انجام شده طی سال گذشته ۴۸۸ سند اجاره ای برای موقوفاتی که فاقد رابطه استیجاری بودند و هیچ ارتباطی با اوقاف نداشتند و همچنین سه هزار و ۴۹۹ سند اجاره هم تجدید شده است و هزار و ۳۸ بازدید میدانی از رقبات و موقوفات در سال گذشته صورت گرفته است.

ثبت اطلاعات ۲۶ هزار  رقبه در سامانه جامع

وی افزود: طی سال گذشته اطلاعات ۲۶ هزار و ۱۵۹ رقبه از رقبات وموقوفات  استان یزد در سامانه جامع تکمیل و تسهیل و تایید شد.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: یکی از موانع سرمایه گذاری بر روی موقوفات که سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراری می‌دهد هزینه های صدور مجوز از نهادهای مربوطه است که بسیار سنگین است مثلا برای یک زمین وقفی ۱۴ میلیارد تومان هزینه صدور مجوز وجود دارد که برای بخش خصوصی به صرفه نیست در  ملک وقفی سرمایه گذاری کند و اگر شهرداری و سازمانهای دیگر تخفیفاتی برای ملک وقفی در نظر بگیرند سرمایه گذاری در این بخش تسهیل می شود.

 زارع زاده گفت: منفعت وقف شخصی نیست و به اجتماع بر می گردد و زمینهای رها شده هم از نظر ظاهر شهر نازیباست و برای مجاورین وقف ایجاد زحمت دارد که این نهادهای تاثیرگذار باید در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: پروژه های خوبی در سالهای اخیر انجام شده ازجمله پروژه تفریحی گردشگری باغ علی نقی خان  در تفت با سرمایه گذاری ۲ میلیارد تومان در حال انجام است، در شهرستان یزد پروژه تجاری شهید عابدی با سرمایه تقریبی ۷ میلیارد تومان و ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است همچنین هتل سنتی زرگران  و مجتمع تجاری نواب با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی و پروژه خانه های شاهزاده فاضل با سرمایه گذاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

بازسازی ۵۱ رقبه وقفی در استان یزد

زارع زاده گفت: در بخش عمرانی برای بازسازی، تعمیر و نگهداری ۵۱ رقبه وقفی از ۳۸ موقوفه با اعتبار ۱ میلیارد تومان و متراژ ۱۱ هزار متر در حال بازسازی است.

وی افزود:  طرح جامع عمرانی برای تعمیر، احداث و نگهداری بقاع متبرکه استان یزد با اعتبار ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در امامزاده سید جعفر محمد (ع) و امامزاده عبدالله بافق طرح جامع مصوب شده و در حال انجام است، همچنین فاز یک طرح توسعه امامزاده قاسم (ع) در ساغند با اعتبار ۳ میلیارد تومان و تکمیل ساماندهی تربت شاهزاده فاضل با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان و تکمیل و مرمت صحن ولایت امامزاده جعفر با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان و احداث و بهره برداری فاز اول امامزاده بافق با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد اظهار داشت: به دلیل اهمیت قرآن و امور قرآنی اداره مستقلی به نام اداره امور قرآن بوجود آمد که ۴۱ دوره مسابقات سراسری قرآن برگزار شده است و در ۱۱ شهرستان و منطقه با رقابت ۲۷۰ نفر در بخش خواهران و برادران برگزار می شود و۷۰ نفر از فعالان استانی در زمینه قرآنی در امامزاده جعفر (ع) تجلیل شدند.

زارع زاده گفت: آموزش حفظ قرآن در تمام مقاطع سنی در مراکز مجازی حفظ قرآن بوجود آمده و در اسفند ماه سال گذشته مسابقات برگزاری حفظ قرآن انجام شد و امسال امیدواریم ۲۰ هزار نفر در این برنامه شرکت کنند.

وی افزود: مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم در امامزاده عبدالله بافق در ایام تابستان راه اندازی شد و از ۴ مدرسه شبانه روزی حفظ در استان یزد هم حمایت شده است و امسال ۳ وقف جدید در زمینه قرآن انجام شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.