۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کد خبر: 628062

نگاه اغلب دولتمردان پایتخت نشین به کلانشهر مشهد، همواره سیاسی و جناحی بوده و از این رهگذر، بسیاری از امکاناتی که شایسته این منطقه بوده، از آن دریغ شده است. ا

گروه فرهنگی قدس‌آنلاین/ کلانشهر مشهد ظرفیت‌های شگفتی برای انواع توسعه دارد، مهم‌ترین آن‌ها امتیاز زیارت است. موقعیت خاص جغرافیایی این شهر می‌تواند آن را به پایگاهی عمده برای گردشگری پزشکی و درمانی و نیز قطب اقتصادی و تجاری در شرق کشور بدل کند. دروازه‌ای که قادر است بازارهای بکر و بزرگ آسیای مرکزی را به روی تجار کشورمان بگشاید. با تأسف باید اعتراف کرد که عموم دولت‌های پس از انقلاب، هیچ گاه نخواسته‌اند این امتیازات منحصر به فرد را به رسمیت شناخته و در جهت منافع ملی و منطقه‌ای از آن‌ها بهره‌برداری کنند. نگاه اغلب دولتمردان پایتخت نشین به این کلانشهر مستعد، همواره سیاسی و جناحی بوده و از این رهگذر، بسیاری از امکاناتی که شایسته این منطقه بوده، از آن دریغ شده است.

اگر نگاهی گذرا به دولت‌های پس از انقلاب داشته باشیم، بدون تعارف درمی‌یابیم که عموم رؤسای دولت، اوج هنرشان به جای شناسایی منافع ملی، پرداختن به طرح‌های توسعه‌ای منطقه‌ای بوده، به این معنی که هر رئیس دولتی، گویی بدهکاری ناشناخته‌ای به شهر و استان پدری و شهر و روستای زادگاه خود داشته و به محض رسیدن به قدرت، تمام هم و توان خویش را برای توسعه آن منطقه- البته با پول بیت المال و بودجه ملی- صرف کرده است. مقایسه بودجه استان‌ها و شهرهای خاص در دولت‌های مختلف پس از انقلاب، این نقص غیرقابل انکار را به خوبی آشکار می‌کند. از این مقایسه اعداد و اقلام و بودجه‌هایی درمی‌آید که هر ناظر بی‌طرفی را به حیرت وا می‌دارد. باری تمام حرف این چند سطر آن است که، شما را به خدا این مسیر را دوباره طی نکنید و پول و دارایی این مملکت را برای خوشایند همشهریانتان، آتش نزنید. زیرا شما رئیس و وزیر و وکیل نشده‌اید که فقط شهر خود را به هر قیمت آباد کنید، بلکه، بناست منافع ملی را بر منافع قومی و قبیله‌ای ترجیح دهید.

بازگردیم به مشهد و توانایی‌های بالقوه این کلانشهر مذهبی که به نوعی قطب گردشگری و صنعتی و تجارت شرق کشور نیز محسوب می‌شود. بی‌شک هیچ مطلع منصفی نمی‌تواند انکار کند که وقتی سخن از ترقی و توسعه گردشگری به میان می‌آید، مشهد می‌تواند نگین انگشتری این رونق باشد.

در چنین شرایطی همکاری صمیمانه و مؤثر سیاست‌گذاران کلان این عرصه با مدیران دلسوز و آماده به خدمت آستان قدس رضوی، می‌تواند آمار گردشگران مذهبی را در این کلانشهر، از ده‌ها میلیون فراتر ببرد. در چنین حالتی اگر دولت تمام تلاشش این باشد که مسئولیت و هزینه چنین هدفی را فقط و فقط متوجه مجموعه آستان نماید، کار پیش نخواهد رفت. بالطبع اگر در این سو تمام نگاه‌ها به دولت و بودجه‌های دولتی باشد نیز کارها می‌خوابد. در مناسبت‌های مذهبی نظیر ایام محرم و صفر، بهتر از هر زمانی می‌توان برای این مقصود طرح‌های عملی داد و اجرای موفق آن را آزمود. طرح‌هایی که هم خیر دنیا و رونق اقتصادی در آن است و هم خیر آخرت و ترویج فرهنگ زیارت و بدل شدن مشهد به مرکز موفق و مهمی که قادر باشد بخشی از کارکردهای پایتخت را به دوش کشیده و مملکت را از این رویه تک قطبی برهاند. کاش دولتمردان ما قدر این فرصت‌ها و قدر این شهر شریف را بیش از این بدانند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.