عباس پاپی‌زاده گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ را ۱۵۸۰ تومان اعلام کرده که نمایندگان مجلس به پایین بودن این قیمت اعتراض کردند.

قیمت ۱۵۸۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم ظلم به کشاورز است

به گزارش گروه اقتصادی قدس آنلاین، عباس پاپی‌زاده با بیان اینکه قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده ۱۵۸۰ تومان است و این قیمت در مقایسه با تورم بسیار پایین است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون به این قیمت پایین اعتراض کردند، گفت: در حالی که پیش‌بینی می‌شود تورم کشور تا سال آینده به ۴۰ درصد برسد، قیمت پیشنهادی ۱۵۸۰ تومان ظلم به کشاورز است.  

پاپی‌زاده ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی میزان افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس میزان تورم باشد.

وی گفت: دولت در سال‌های گذشته هم قانون خرید تضمینی را نقض کرد و علاوه بر اینکه قیمت محصولات کشاورزی را در زمان خودش اعلام نکرد، بلکه نرخ آن را نیز با میزان تورم جامعه محاسبه نکرد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت باید بداند که ارزش تولید داخل چقدر برای کشور با ارزش است، چرا که اگر بخواهیم محصولی مانند گندم را وارد کنیم با ارز نیمایی حدود ۲۶۰۰ تومان برای کشور تمام می‌شود. چرا دولت حاضر نیست حداقل کیلویی ۲۰۰۰ تومان برای کشاورز بپردازد!؟

پاپی‌زاده همچنین تأکید کرد: کشور ۹۵ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز را وارد می‌کند، همچنین در تأمین نهاده‌های دامی نظیر ذرت نیز به شدت وابسته‌ایم، اگر حمایت از کشاورز صورت گیرد و نرخ‌های خرید تضمینی به موقع و مناسب اعلام شود، یعنی حداقل قانون رعایت شود، بخش زیادی از آن در داخل تولید خواهد شد و نیاز به واردات و خروج ارز از کشور به ویژه در شرایط تحریم نخواهیم بود.

به گزارش فارس به گفته حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نرخ های پیشنهادی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم از سوی وزارت جهاد به دولت ارائه شده و منتظر تصویب در دولت و اعلام از سوی سازمان برنامه و بودجه است. سال زراعی گذشته یعنی سال جاری ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.