آخر مصاحبه با علی دایی تقریبا همه ما درگیر کاریزمای این ستاره سابق تیم ملی هستیم، حتی اگر در میدان های جنگی با حضور همیشگی او منتقدش بوده باشیم.

دایی: بخش اعظم پولم را به پرسپولیس بخشیدم

به گزارش گروه ورزشی قدس آنلاین، بعدازظهر دیروز در پایان ضیافت ناهار دوستانه ای که به مناسبت برد سایپا مقابل استقلال برگزار شده بود ،علی دایی بالاخره پای دوربین و سئوالات نشست.یک هفته بعد از برد در جام حذفی و دو هفته پس از دیدار با پرسپولیس و جنجال هایش. او البته کک اش هم نمی گزد و روحیه اش مثل همیشه ، انگار که هیچ تیری به او کارگر نیست .


گفت وگوی مفصل  با علی دایی را بخوانید:

در بازی استقلال آرامش خاصی داشتم


علی دایی در ابتدای صحبت‌هایش در واکنش به اینکه طی این سال‌ها عملکرد موفقی با تیم‌های پرسپولیس، نفت و اکنون سایپا در جام حذفی داشته و استاد این رقابت محسوب می‌شود گفت: ما در جام حذفی و فصل گذشته همان بازی اول حذف شدیم. خیلی جاها بوده که خوب نبودیم و حذف شدیم. من مدیون تلاش بازیکنانم هستم. ما در بازی با استقلال آمده بودیم که برنده شویم و مطمئن باشید اگر ۹ نفره هم می‌شدیم برنده می‌شدیم. انگیزه بچه‌هایم خیلی بالا بود. در آن بازی علیرغم ۱۰ نفره شدن، با صحبت‌هایی که داشتیم و خواست بازیکنانم و هر کدام ۱۰ درصد بیشتر دویدند تا جای خالی نفر اخراجی ما پر شود. نکاتی که گفتیم را در زمین اجرا کردند و ما به هیچ عنوان به استقلال شانس گل ندادیم. در صورتی که باید در شرایط عادی آنها می‌توانستند فرصت بیشتری داشته باشند و ما برعکس چند شانس خوب داشتیم و ما می‌توانستیم هم در ۹۰ دقیقه و هم در ۱۲۰ دقیقه بازی را به نفع خودمان تمام کنیم. من اصلا در آن بازی یک آرامش خاص داشتم. اگر ۹ نفره هم می‌شدیم می‌توانستیم به نظرم بازی را ببریم.


اعتراض نمی کنم مگر ...


سرمربی موفق سایپا در جدال با استقلال در خصوص اینکه چرا دراین بازی احساس آرامش داشته و در کنار زمین این موضوع کاملا مشخص بوده گفت: من همیشه در صحنه‌هایی که داور درست بگیرد اعتراض نکردم. متاسفانه بعضی اوقات اتفاقاتی در زمین می‌افتد که باید معترض بود. شما در همین بازی استقلال و قبل از گل اول آنها نگاه کنید باید داور پشت محوطه جریمه آنها به نفع ما خطا می‌گرفت ما کاشته می‌زدیم و همان توپ اما در برگشت به گل آنها تبدیل شد. ما در آن صحنه اعتراض کردیم و یکی دو صحنه که روی دشتی خطا شد و ما اعتراض داشتیم. ما دنبال این چیزها نیستیم و دوست داریم داور تصمیم درست بگیرد و ما هم بتوانیم کار فنی خودمان را بکنیم و اینکه داور روی اعصاب‌مان نرودو بچه‌های ما اینقدر فعل خواستن را خوب اجرا کردندکه اگر ببینید ما بعد از ۱۰ نفره شدن هم گل مساوی را زدیم و فرصت‌های خوبی داشتیم و در نهایت توانستیم این بازی سخت را ببریم و به مرحله صعود کنیم.


رادو خدایی حرفی نزد


علی دایی که سابقه بازی در پرسپولیس و مربیگری در این تیم را دارد، درباره اینکه چرا طی این سال‌ها همواره مقابل هواداران پرسپولیس و این باشگاه قرار گرفته و تجمع‌های چند وقت اخیر در فضای مجازی گفت: ببینید این مسائل را  شما مطبوعاتی ها بیشتر به آن دامن می‌زنید و یک سری چیزهای ناحق و اشتباه را که خودم البته روزنامه نمی‌خوانم اما دوستانم به من انتقال داده بودند، متاسفانه یکسری مسائل را می‌نویسند که صحت ندارد. مثلا گفتند که من با گلر دوم پرسپولیس درگیر شدم در حالی که من فقط به او گفتم به رختکن تیمش برود و او هم قبول کرد. خداییش هم حرفی نزد. اما خیلی‌ جاها گفتند که من با ایشان درگیر شدم و من حمله کردم. آدم با وجدان چطور می‌تواند اینطور بنویسد. من نمی‌توانم هضم کنم و یا آن خبرنگار صدا و سیما چطور می‌تواند آن را بگوید و راحت بخوابد؟ کسی که یک ذره وجدان داشته باشد نمی‌تواند این شکلی عمل کند و من مطمئنا جایگاه خودم را می‌دانم و حداقل  یک ذره پیش مردم آبرو داریم و نمی‌خواهیم آن را به راحتی از دست بدهیم.


نمی‌توانم پشت سر یک کار دیگر بکنم و جلو بگویم به به و پرسپولیسی هستم


وی در پاسخ به این سوال که آیا به عنوان سرمربی بهتر نبود با حفظ جایگاه خود در این درگیری در میان بازیکنان حاضر نمی‌شد و شاید این حضور حتی می‌توانست با اتفاق تلخی و خبر تاسف‌باری همراه شود، گفت: اصلا و ابدا این چیز صحت ندارد. من با بازیکنان تیمم رفیق هستم و بعد رابطه بازیکن و سرمربی است. ما بی رگ و ریشه نیستیم که بایستم و نگاه کنم تا به بازیکنم حمله شود. این امکان ندارد.خیلی‌ها را دیدم که در این موقعیت  این سال‌ها چشم خود را بستند و به ندیدن زدند و به رختکن رفتند.من اگر پشت بازیکنانم نایستم، بازیکنم هم جلوی استقلال و ۱۰ نفره جان خودش را برای موفقیت من و تیم نمی‌گذارد.مطمئنا همه اینها با هم ارتباط دارد. من با تمام بازیکنان تیمم رابطه صمیمانه دارم و بازیکن تیمم حتی شاید با برادرش برخی مشکلات و حرف‌های خود را نزند اما برای من اینقدر رفاقت دارم که می‌گوید. در آن صحنه نمی‌توانستم خودم را به ندیدن بزنم.من اهل فیلم بازی کردن نیستم، من یک رو دارم و اصلا نمی‌توانم فیلم بازی کنم.من نمی‌توانم پشت سر یک کار دیگر بکنم و جلو بگویم به به و پرسپولیسی هستم.


شما بگویید الان سیاسی کجاست؟


هجمه دیگری که علی دایی را به چالش با هواداران این تیم انداخته به ماجرای مشکلات مالی او با پرسپولیس مربوط است. دایی در خصوص اینکه هواداران پرسپولیس معتقدند در شرایط مالی کنونی تیم نباید به قرارداد خود معترض می‌شد و به دنبال دریافتی‌اش از این تیم بود، با توجه به اینکه او قرارداد سال سومش را خواهان شده که در صبای قم حاضر بوده، گفت: ما متاسفانه اتفاقاتی که افتاد در این چند دقیقه نمی‌توانم بگویم، باید حداقل یک ساعت درباره آن توضیح بدهم. ما هزار بار نامه دادیم و گفتیم ۱۰۰ میلیون برای مالیات دادیم و ۱۲ میلیون هم برای شکایت و پرونده شکل گرفته. این را بدهید و خداحافظ. اما وقتی انواع بی احترامی‌ها و بی‌حرمتی‌ها می‌شود مجبوری بایستی و حقت را بگیری.وقتی از حقم می‌گذرم و نامه‌هایت را بایگانی و دبیرخانه نمی‌گیرد باید چه کنید؟ بگویید کدام یک از مدیران قبلی پرسپولیسی بودند و کدامیک آثار پرسپولیسی بودن را داشتند و مردم قبول می‌کنند. موقعی که انتخابات اشتباه در مدیران ما می‌کنیم و هر کسی که ببخشید از همه جا رانده می‌شود را به عنوان مدیر انتخاب می‌کنیم مطمئنا چنین مشکلاتی پیش می‌آید.ما دنبال چیزی نبودیم اینقدر بی احترامی  و بی‌حرمتی کردند و حتی شکایت کردند و باید حقانیتم را نشان می‌دادم. وقتی من سکوت می‌کنم و کسی جواب نمی‌دهد و نامه‌هایت در بایگانی گرفته نمی‌شود، باید حقانیت خودم را نشان دهم. همه باید تابع قانون باشیم.موقعی که من سه سال قرارداد دارم و یک نفر وسط تمرین من می‌آید و گروه دیگر را به تمرین می‌آورد. شما بگویید الان سیاسی کجاست؟ اگر از روی فکر و شایستگی بیایند مدیرعامل را انتخاب کنند چنین اتفاقاتی نخواهد افتاد.


بخش اعظم پولم را بخشیدم


سرمربی و بازیکن سابق پرسپولیس در واکنش به اینکه چرا او نیز همانند خیلی‌ها در موج هواداری با اعلام اینکه این طلب خود را خواهد بخشید تا به محبوبیش در بین آنها اضافه کند، اینطور پاسخ داد: من همین الان هم بخش اعظم طلبم را بخشیدم. هر کسی بود این کار را نمی‌کرد. هوادار مگر از شرایط من خبر دارد؟ با این حال من بخش عمده طلبم را بخشیدم. در حرف نیست و خیلی‌ها یک قران آن را هم نمی‌بخشند. من اما بخش اعظم پولم را بخشیدم.


مهاجم  بودم و حالا مدافع شدم


علی دایی درباره اینکه چرا در بحث‌های مربوط به او طی چند وقت اخیر حواشی‌اش شکل گرفته که به دنبال قرار دادن او برابر مردم و هواداران هستند گفت: من نمی‌دانم. من این حرف‌ها را کار ندارم و نه آدم سیاسی هستم و نه از آن سر در می‌آورم. حتما به ضرر بعضی‌هاست که من نباشم. حتما یک نفر هست که دوست ندارد امثال علی دایی باشند. اما مطمئن باشید من اول اینطور بار نیامدم. من با یک اعتقادات دیگر بزرگ شدم و زندگی کردم و زندگی می کنم. مطمئن باشید علی دایی که در اردبیل بود با علی دایی الان فرقی نکرده و با همان اعتقادات زندگی می‌کند. شاید قیافه‌اش عوض شده یا تیپش و یا باتجربه‌تر شده اما اعتقاداتش عوض نشده و من همانطور که بودم هستم و هر چند سال که خدا به ما عمر بدهد همان را همینطور زندگی می کنم. شاید بعضی‌ها از من خوش‌شان نیاید و دوست نداشته باشند که ما باشیم اما مطمئن باشید که هیچ کدام این‌ها زمانی که من بازی هم می‌کردم از این اتفاقات زیاد افتاد و الان هم که مربیگری می کنم این اتفاقات هست. شاید اگر فقط فوتبال را انتخاب می کردم و وارد مسائل اجتماعی نمی‌شدم شاید خیلی راحت تر بودم و شاید این چیزها خیلی ها را ناراحت می کند و در مسائل اجتماعی مردم به ما اعتماد می کنند و مردم ما را امین خود می دانند و شاید این چیزها خیلی‌ها را ناراحت کرده وگرنه ما کاری به چیزی نداریم و فقط دوست داریم خدمت کنیم و مطمئنا اگر کسی با ما کاری نداشته باشد ما کاری نداریم.


وی ادامه داد: شما نگاه کنید در این چند ساله علی دایی هیچ وقت شروع کننده مساله‌ای نبوده است. هی اقدام کردند و حرف زدند و مساله درست کردند تا مجبور شدم پاسخ دهم. من همیشه به خاطر اینکه جواب بدهم وارد این مسائل شدم و مطمئنا در دوران بازیگری مهاجم بودن و الان در دورانی که مربیگری می‌کنم تبدیل به یک مدافع شدم.


آقای  کاشانی هم ایده جدید ندارد


علی دایی در واکنش به اینکه چرا علیرغم اینکه خیلی‌ها اعتقاد دارد او باید صاحب کرسی در کنفدراسیون آسیا یا حداقل در فوتبال ایران باشد، چرا هیچگاه مربیگری را رعایت نکرده تا به دنبال مدیریت باشد اینطور پاسخ داد: من نگفتم که کار بلد نیستند. گفتم کسانی که فوتبال نبودند و نمی‌دانستند. شما اگر نگاه کنید در اکثر دنیا مدیران عمدتا فوتبالی نیستند اما کسانی که مشاوره می‌دهند همه فوتبالیست های بزرگی بودند. شما نگاه کنید در استقلال و پرسپولیس کدامیک از اسطوره‌ها و فوتبالیست های قدیمی یا ملی پوشان این تیم مشاور هستند و به مدیران کمک می‌کنند؟


سرمربی سایپا در ادامه صحبت‌هایش در اشاره به اینکه تنها در باشگاه پرسپولیس و جعفر کاشانی سمت دارد گفت: آقای کاشانی هم نیروی جوان نیست. ایده جدید مطمئنا ندارند. ایشان برای من کاملا قابل احترام هستند اما اکنون دنیا به سمت نیروی جوان و ایده‌های جدید می‌رود. شما بگویید آقای کاشانی در پرسپولیس چه مسوولیت اجرایی دارد. در تمام دنیا و رئال مادرید و بارسلونا و ... هیچ مدیرعاملی نیست که خودش قبلا فوتبالیست بوده باشد اما در رده‌های پایین‌تر همه فوتبالی هستند. چقدر الان آدم های فوتبالی بزرگ در رئال کار می کنند. در مدیریت گذشته فوتبال ما کدام مشاوری حضور داشته؟ الان مشاوران مدیران استقلال و پرسپولیس که حقوق می‌گیرند را اسامی‌شان را مشخص کنید. کدام شان فوتبالی بودند و کدام هستند که حقوق می‌گیرند. هر کس رفیق و فامیل خودش را می‌آورد و یک اسم مشاور هم کنار نام آنها می‌گذارند و حقوق رد می‌کنند. بعضی ها فک و فامیل دور را هم می‌آورند بعنوان مشاور و متاسفانه این پرسپولیس است که باید پول و حقوق آنها را بدهد.


کی گفته پرسپولیس پول ندارد؟ آنها پولدارترین  اند


وی ادامه داد: پرسپولیس چرا پول ندارد؟ چرا اینطور می‌گویید؟ به نظرم پرسپولیس از همه تیم‌ها پولدارتر است. تیمی که پول ندارد مثل استقلال ۵۰-۶۰ میلیارد قرارداد می‌بندد؟ فقط همین اپراتورها و اسپانسرها حمایت می‌کنند چقدر در سال پول می‌دهند؟ ما پس باید چه بگوییم که تیم را با ۱۲میلیارد می‌بندیم و همه انتظار شق القمر دارند. من اصلا این حرف‌تان را قبول ندارم که پرسپولیس مشکل مالی دارد و باید داشته باشد. خیل عظیم مردم و هوادار که همه جوره کمک می کنند. باید مدیری باشد که سرمایه ها را درست جذب کند و درست استفاده کند. عدم مدیریت ها باعث شده تا یک بدهی سنگین به جا بگذارند. تیمی که پول ندارد قبل از بازی در لیگ قهرمانان آسیا در دبی اردو می گذارد و بعد به ژاپن می رود و من شنیدم بعد از آن هم اردوی خود را در ژاپن می گذارد و به ایران برمی‌گردد؟ چطور می گویید این تیم پول ندارد پس عذر می‌خواهم هزینه‌های این سفر در دو کشور که جزو گرانترین جهان هستند (توکیو – دبی) چطور تامین شده است؟ اصلا شما نگاه کنید و بگویید چطور پول ندارند؟ شما با یک آدم بی سواد حرف میزنید؟ مطمئنا همه جای دنیا را دیدیم. چطور ما قبلا مربی تیم ملی بودیم و یک بازی تدارکاتی می‌خواستیم به ما نمی‌دادند، آن موقع پولدار بودیم و همه علیه ما بودند اما الان پرسپولیس بی پول شده؟ پرسپولیس الان می‌تواند با ۱۲ میلیارد تیم ببندد؟ این حرف ها چیست که می‌گویید؟ پرسپولیس همین که مردم را دارد پولدارترین تیم ایران است، استقلال پولدارترین تیم مملکت است. خود تراکتور و سپاهان جزو پولدارهای این مملکت هستند اما مدیری باشد که ۱۰ سال بتواند مدیریت کند و بتواند برنامه بلندمدت و کوتاه مدت خود را اجرا کند و از این پتانسیل استفاده کند، مطمئن باشید که پرسپولیس می تواند ثروتمندترین تیم قاره باشد. چطور می‌شود گفت تیمی که ۴۰ میلیون هوادار دارد بی سرمایه باشد؟ پس من اشتباهی دارم که این تیم بی پول مانده، تیمی با این همه تماشاگر و طرفدار مگر می‌تواند بی پول باشد؟

می خواهم به زندگی ام برسم

علی دایی با اشاره به مشکلات مدیریتی و ساختاری در فوتبال ایران گفت: مطمئنا ما در خیلی از بخش‌ها از نظر مدیریتی مشکل داریم.وی در رابطه با اینکه چرا با توجه به انتقاداتی که از نحوه مدیریتی فوتبال ایران دارد خودش پا به این عرصه نمی‌گذارد، گفت: من اینکاره نیستم! من اینکاره نیستم و نمی‌توانم پشت میز بنشینم. نمی‌توانم و حالم بهم می‌خورد. من در شرکتم هم یکبار پشت میز ننشستم. من نمی‌توانم و از من ساخته نیست. من در زندگیم همین الان که مربی هستم خیلی از وقتم گرفته می‌شود. من زندگی‌ام فقط فوتبال نیست و باید به زندگی‌ام هم برسم. به خانواده ام باید برسم و به زندگی خودم هم باید برسم.

حمایت ؟ خرابم نکنند راضی ام!

علی دایی درباره اینکه در عربستان سعودی، مدیران این کشور در حال شکل دادن شخصیت سامی الجابر هستند تا او را بر مسندهای مهم ورزشی و سیاسی بنشانند و مطمئنا وجهه او با توجه به حضور در فوتبال اروپا و دستیابی به افتخارات بزرگتر، بهتر از این است که بخواهد سرمربیگری در فوتبال را تنها تجربه کند، گفت: کشوری مثل عربستان قدر سرمایه‌اش را می‌داند اما در کشور ما به غیر از اینکه برای ما مشکل ایجاد کنند چه کسی جز مردم و آن بالایی پشت من بوده است؟ شما یک حمایت از یک نفر ببین. فرق می‌کند و آنجا یک آدم هایی هستند که فقط فکر مردم و مملکت خود هستند و دوست دارند از سرمایه های خود به خوبی استفاده کنند اما اینجا من چنین چیزی را هرگز ندیدم. هر جا بودم دنبال این بودند که یک مدلی ما را خراب کنند. کدام حمایت؟ نه من اصلا دنبال این چیزها نیستم و اگر دنبال این ها بودم دور قبل پیشنهاد وزیر ورزش شدن را رد کردم. دنبال این چیزها نیستم و من اهل سیاست نیستم. مدیر باید یک جوری سیاسی شود و یا اینوری یا اونوری اما من آدم سیاسی نیستم و به همین خاطر هیچ وقت دنبال مدیریت نخواهم رفت.

منبع: ورزش۳

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.