نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها توانسته‌اند کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند.

پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان/ جمهوری‌خواهان در سنا پیشتاز هستند

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا یک چالش جدی برای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به‌شمار می‌رود چرا که اکنون وی برای پیشبرد اولویت‌های خود در زمینه‌های مختلف به‌خصوص سیاست‌های مالیاتی و مهاجرت با مخالفت‌های شدیدتری از سوی دموکرات‌ها روبه‌رو خواهد شد.

بر اساس این گزارش جمهوری‌خواهان نیز توانسته‌اند در انتخابات میان‌دوره‌ای اکثریت خود در مجلس سنا را افزایش دهند. شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی پیش‌بینی کرده است که دموکرات‌ها ۲۲۹ کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار خواهند گرفت و جمهوری‌خواهان به ۲۰۶ کرسی دست خواهند یافت. این برای نخستین بار در هشت سال اخیر است که دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را در دست می‌گیرند.

تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا که برای دوره‌ای دوساله انتخاب می‌شوند به‌رأی گذاشته شد. مجلس سنا نیز ۱۰۰ کرسی دارد و رأی‌گیری برای انتخاب یک‌سوم کرسی‌های مجلس سنا (۳۵ نفر) برگزار شد.

جمهوری‌خواهان توانسته‌اند ۵۱ کرسی به‌دست آورند و در مقابل دموکرات‌ها موفق به کسب ۴۲ کرسی در سنا شده‌اند.

دموکرات‌ها اکنون می‌توانند درباره سیاست‌های مالیاتی ترامپ تحقیقات گسترده‌تری را انجام دهند. دموکرات‌ها اکنون اکثریت کافی را برای استیضاح ترامپ در اختیار دارند. البته نمایندگان آمریکایی در چنین شرایطی قادر به برکناری ترامپ از قدرت نیستند چرا که برای این کار نیاز به حمایت دوسوم سنا دارند که اکنون کنترل آن در دست جمهوری‌خواهان است.

نانسی پلوسی رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا در این باره گفت: از شما متشکرم، فردا روز جدیدی در تاریخ آمریکا خواهد بود. مردم آمریکا خواستار صلح هستند.

به نقل از بی بی سی، در میان تازه انتخاب شدگان دو زن مسلمان پیروز شده اند. الهان عمر، نامزد مسلمان سومالیایی تبار، در ایالت مینه‌سوتا و رشیده طلیب، نامزد فلسطینی‌تبار در ایالت میشیگان موفق شدند به عنوان نمایندگان دو حوزه انتخاباتی وارد مجلس نمایندگان شوند.

همچنین، یک زن آمریکایی ایرانی تبار به نام شیرین قربانی نیز به عضویت مجلس نمایندگان ایالت فلوریدا انتخاب شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.