۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 628344

بر شانه‌های بهشت

ملک محمد علیزاده

خراسان شمالی- امروز آخرین روز از ماه صفر سالروز شهادت حضرت ثامن الائمه علی ابن موسی الرضا(ع) است.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در روز آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در نتیجه توطئه مامون خلیفه عباسی که سالها در پی قتل امام هشتم بود شهر طوس در استان خراسان یکپارچه عزادار شد و خبر شهادت امام رضا(ع) در اندک مدت به سراسر خراسان و سپس به همه نقاط قلمرو پهناور اسلامی آن روز رسید و جهان اسلام در سوگی  بزرگ فرو رفت.

مشکل اصلی مامون که سرانجام منجر به تصمیم گیری وی برای قتل  فرزند پیامبر شد، این بود که با وجود امام (ع) و توجهی که مردم به آن حضرت داشتند دستگاه خلافت عباسی نمیتوانست براحتی به حیات خود ادامه دهد و کارهای خلاف و ظلم و ستم بر مردم و چپاول اموال مسلمین را بدون برخورد با مانعی جدی دنبال کند.

امام رضا(ع) مردم را با معارف اصیل اسلامی آشنا می فرمود و انحراف دستگاه خلاف و نامشروع بودن آن را گوشزد می کرد، خبرهایی که از سراسر قلمرو اسلامی به دربار مامون می رسید، حکایت از توجه مردم به تشکیل هسته های مبارزه علیه دستگاه خلافت عباسی بود مامون می دانست که محور و کانون اصلی مبارزه علیه دستگاه خلافت را باید هدف قرار دهد تا بتواند از خط بزرگی که در کمین او است آسوده شود.

او نه تنها در این تشخیص دقیق بود، بلکه در تشخیص این کانون و محور نیز اشتباه نکرده امام رضا(ع) را که همه امیدها به او بود و همه حرکتها و نهضتها با تایید حضرتش مشروعیت می یافت مورد هدف توطئه خود قرارداد.

مامون ابتدا تصمیم داشت وجهه و نفوذ معنوی امام را از طریق شرکت دادن حضرتش در کارهای حکومتی خدشه دار نماید و درز میان مردم چنین وا نمود کند که امام با دستگاه خلافت عباسی در اداره کشور همگامی و مشارکت دارد.

این توطئه هر چند مراحلی را نیز پشت سر می گذاشت، ولی هرگز به مامون این امکان را نداد که به اهداف شوم خود نزدیک شود بلکه در بار او هر لحظه احساس خطر بیشتری می کرد.

در واقع همه اقدامات مامون سبب تقویت نهضت ضد دستگاه خلافت عباسی و گسترش نفوذ امام در جامعه شده بود و مامون به همین دلیل از ادامه نقشه ای که داشت منحرف شد و تصمیم گرفت هر چه زودتر امام را به شهادت برساند.

شهادت امام رضا(ع) نیز مانند حیات آن حضرت برای اسلام و نهضت اسلامی سرنوشت ساز بود و خون مقدس آن حضرت توانست دستگاه خلافت عباسی را رو به انحطاط ببرد و در زوال آن تسریع نماید و معارف اصیل اسلامی را در دلهای مردم استوار و عمیقتر سازد.

تعمیق معارف آل محمد(ص) در سراسر ایران عشق فزاینده ای که در قلب ملت ایران نسبت به خاندان رسالت وجود دارد از برکات امام هشتم حضرت ثامن الحجج (ع) است سالروز شهادت ایم امام همام را به محضر مقدس حشرت ولی عصر(عج) و عموم مسلمین و شیعیان و ارادتمندان حضرتش تسلیت می گوئیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.